Sijil Perakuan Arah Kiblat Negeri Melaka


Kebiasaannya pihak pengurusan Hotel, rumah tumpangan atau homestay akan berusaha mendapatkan pengiktirafan daripada agensi tertentu kerajaan dalam pelbagai aspek  seperti pengurusan, kebersihan, kesihatan,  kecantikan dan halal. 

Namun, Jabatan Mufti Negeri Melaka mengambil langkah awal berbanding dengan negeri lain dengan mewujudkan pengiktirafan 'Sijil Perakuan Arah Kiblat Bagi Premis di Negeri Melaka'.  Ia bukan saja hanya untuk pengusaha pusat pelancongan dan percutian malah jabatan-jabatan berkaitan kerajaan dan bangunan persendirian juga turut digalakkan untuk memohon sijil ini.

Jabatan Mufti Negeri Melaka telah telah mengambil inisiatif mewujudkan satu Portal dinamakan 'E-Kiblat' yang membolehkan orang ramai mendapatkan maklumat berkaitan dengan premis-premis yang telah memperolehi Sijil Perakuan Arah Kiblat yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Melaka. Dengan adanya sijil perakuan itu, maka orang ramai khususnya pengunjung beragama Islam tidak perlu merasa was-was bersolat di dalam premis berkenaan.

Sistem E-Kiblat ini juga dibangunkan untuk proses permohonan penentuan dan pengesahan arah kiblat bagi Negeri Melaka. Permohonan ini terdiri daripada dua (2) kategori iaitu permohonan Masjid / Surau baharu dan juga premis seperti asrama, hotel, surau dalam bangunan dan lain-lain lagi. Pemohon hanya perlu mengisi borang secara 'online' dan menghantarnya bersama-sama dokumen-dokumen yang diperlukan.

Kepada yang ingin mendapatkan maklumat berkaitan Senarai Perakuan Arah Kiblat di Negeri Melaka atau ingin memohon perakuan untuk premis anda, bolehlah melayari www.al-azim.com/kiblat

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan