Resipi Jemput-jemput Kukus Bergoreng


Bahan-bahan :
  • 4 biji tauhu
  • 2 bungkus tauhu telur
  • 1 ketul dada ayam / udang
  • 4 biji telur ayam :  2 untuk dikisar dan 2 ketika proses menggoreng
  • Daun sup potong halus
  • Sedikit cili merah potong halus
  • Bawang goreng, Garam, minyak bijan dan lada sulah

Cara Penyediaan :

-Semua bahan dikisar kecuali daun sup, cili dan minyak bijan.

-Selepas dikisar, campur dan gaulkan daun sup,bawang goreng dan cili serta kukus selama 30 minit.

-Kemudian sejukkan dulu bahan yang telah dikukus tadi sebelum ianya boleh dipotong (potong ikut suka).

-Hasil potongan tadi dicelup ke dalam telur dan goreng sampai garing menggunakan minyak bijan.

-Toskan hasil gorengan dan sedia untuk dijamah.

-Jika nak dicicah dengan sambal mahupun sos dan mayonis pun boleh. Mengikut selera anda.


Video penjaga gol tahan bola guna muka


Penjaga gol adalah individu paling penting dan kritikal dalam sesebuah pasukan bola sepak.  Dialah yang paling berkuasa dalam kawasan penalti kerana bola menggunakan kaki serta menangkap bola menggunakan tangan.

Namun bagaimanakah perasaan seorang penjaga gol yang sama ada sengaja atau tidak sengaja menggunakan anggota lain pada tubuhnya?.  Saksikan video di bawah ini :

video


*Lawak je  ni...

Maklumat lanjut kes letupan di Gurun, Kedah


24 Disember 2014 - GURUN : MAKLUMAT LANJUT KES LETUPAN -Tiga maut manakala tiga lagi parah selepas sebuah rumah digegarkan dengan bahan letupan yang sebenarnya bukan berpunca dari tong gas tetapi dipercayai sejenis bom tangan dalam kejadian di Taman Mesra Ria, yang menyebabkan 10 buah rumah rosak teruk manakala 34 lagi rumah mengalami kerosakan kecil.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang, mangsa, seorang anggota tentera, Ayub Hashim, 37, maut selepas tercampak sejauh kira-kira 17 meter dipercayai berpunca dari rumahnya.

 
  

Turut maut anaknya, Nur Idayu Shahira, 8, manakala isterinya, Sharifah Haslinda Hashim 37, dan anak mereka, Mohd Idham Shahmi, 5, cedera parah dan dirawat di Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH). Selain itu turut maut anak jiran mangsa, Mohd Akif Lokman Mohd Shahrizal, 5, manakala ibunya, Zuraidah Mat Rotbi, 30, cedera parah akibat letupan berkenaan.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah Asisten Komisioner Nashir Ya pada sidang media sebentar tadi mengesahkan kejadian itu dan anggota tentera itu dipercayai menyimpan sejenis bom tangan di rumahnya. "Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan mati mengejut," katanya.



Sumber : RTM / Astro

Jalanraya di Terengganu yang ditutup pada semua kenderaan


Berikut adalah maklumat terkini jalanraya yang ditutup untuk lalu lintas semua kenderaan mengikut daerah di Terengganu setakat bermula pada tarikh 24 Disember 2014 :

Hulu Terengganu :
  • FT185 Jalan Aring 8, Kenyir Kuala Jenaris
  • T107 Jalan Kuala Berang / Tanggol / Wakaf Tapai
  • T139 Jalan Matang / Nibong / Kuala Telemong
Setiu :
  • Jalan Permaisuri - Hulu Seladang
  • Jalan Peng Merbau / Pelong
Dungun :
  • Jalan Durian Mentagau - Citrus Vallley
Kuala Terengganu :
  • Jalan Buluh Gading / Jeram / Pulau Bahagia
Kemaman :
  • Jalan Cukai / Air Putih
  • Jalan Teladas
  • Jalan Lubuk Lesung / Pelatoh
Jumlah larangan lalu lintas untuk orang awam dan penutupan jalan mungkin akan bertambah mahupun berkurang mengikut keadaan semasa cuaca serta keselamatan fizikal jalanraya terbabit.

Gambar keadaan banjir di Kuala Krai, Kelantan

Hujan lebat ditambah lagi dengan air pasang besar dari laut menambahkan lagi kemusnahan dan mengancam keselamatan penduduk di kawasan Pantai Timur Semenanjung Malaysia.  Salah satu kawasan yang dilanda banjir dasyat ialah di Kuala Krai, Kelantan.

Berikut adalah gambar yang sempat diambil oleh mereka yang berada di lokasi kejadian di Kuala Krai :

 

 









Berikut merupakan maklumat pengenalan mengenai Kuala Krai :

Kuala Krai merupakan salah satu daripada 10 jajahan pentadbiran negeri Kelantan. Ibu daerahnya ialah bandar Kuala Krai. Kuala Krai merupakan jajahan kedua terbesar di Kelantan selepas Gua Musang dengan keluasan 2,287.10 kilometer persegi. Terdapat tiga daerah utama dalam jajahan ini iaitu Batu Mengkebang, Olak Jeram dan Dabong. Jumlah mukim di Kuala Krai ialah 35.

Kebanyakan penduduk di jajahan Kuala Krai mengusahakan tanaman getah. Jajahan ini bersempadan dengan Gua Musang di selatan, Jeli di barat, Tanah Merah di barat laut, negeri Terengganu di timur dan Machang di utara.

Sebelum tahun 1977, Kuala Krai dikenali sebagai Ulu Kelantan dan merangkumi Gua Musang, Kuala Krai dan daerah Kuala Balah di selatan Jeli. Bandar Kuala Krai ketika itu bertindak sebagai ibu jajahan Ulu Kelantan. Kuala Krai ditadbir oleh Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan. Pihak berkuasa tempatan yang mentadbir jajahan ini iaitu Majlis Daerah Kuala Krai (bagi kawasan utara jajahan) dan Majlis Daerah Dabong (bagi kawasan selatan jajahan).

Kuala Krai berkembang pesat setelah dibuka lebuhraya Kuala Krai-Gua Musang pada Ogos 1983 yang merupakan laluan jalan raya ke Kuala Lumpur dari Kota Bharu. Dua sungai utama iaitu Sungai Galas dan Sungai Lebir bertemu di Sungai Kelantan di bandar Kuala Krai. Terdapat stesen keretapi yang menghubungkan Tumpat ke Gua Musang.

Hati-hati dengan penipu di sekitar lokasi tumpuan ramai di Melaka


Lokasi tempat tumpuan ramai terutamanya kawasan pelancongan sering menjadi pilihan para penipu yang mencari duit mudah dengan membuat pelbagai helah bagi memperdayakan mangsa.  Sekiranya bakal mangsa berlembut hati dan tidak bertegas menolak sebarang kata-kata atau tawaran dari si penipu ini, maka duit yang bersusah payah anda cari akan menjadi korban "sedekah tanpa rela" pada golongan bangsat ini.

Negeri Melaka tidak terkecuali dari hal sebegini. Berikut adalah kisah yang diceritakan oleh salah seorang rakyat negeri Melaka. Beliau ketika ini sedang menyambung pelajaran di Politeknik Premier Ibrahim Sultan Johor Bahru. 

Beliau berhadapan dengan penipu bangsat ini ketika membuat lawatan ke Bandar hilir, untuk buat kajian bagi keperluan kerja kursusnya bersama dengan beberapa orang rakan.  Ikuti kisah beliau yang disalin terus dari Facebook beliau tanpa mengubah ayat asal yang digunakan :

Aku sebagai orang Melaka aku malu dengan tindakan orang2 sebegini , aku nak korang hati -hati dengan orang2 mcm nie . Mase aku gi lawatan ke Bandar hilir, untuk buat kajian , aku gan kawan2 aku lalu kat JAMBATAN TAN KIM SENG BERSEBELAHAN HARD ROCK CAFE , aku gan kawan2 aku kene tahan oleh berapa org berbangsa cina mereka minta aku gan kawan aku tulis name dan bgi markah katenyee untuk subjeknyee , markah yg diminta brape2 jee dan dia akn bgi cenderahati . 

Cenderahati yg dorang nk bgi tu katenye free .Aku pon tulisla 20 , rupenye2 aku tulis 20 tu, kena bgi rm20 , wajib kirenye cenderahati tu kene bayar dan markah tu sebernanye brape duet yang kite nk bgi kat die . dia minta aku duet rm20 tu dan nk bgi aku copstick yg boleh dpat kat kedai xsmpai rm10 . naseb bek kawan aku tarik aku , tidak melayang rm20 aku . 

KAWAN AKU SORANG RM10 , KAWAN AKU YG KEDUA RM10 JGAK DAN KAWAN AKU LGI SORANG , RM30 , (ORNG TU BGI KEYCHAIN COUPLE JER UNTK YG RM30) .Mase aku nk balik aku lalu la kat situ blik , aku tangkap gambar , seorg laki cina nie perasan aku tangkp gambar , pastu terus dtng kat aku dia cuit tgn aku gan buku smbil marah aku , dia cakap " Ea u asal tangkap gambar i ? babi " aku pusing belakang , aku ckp " u mau i report polis ke? " aku gan kawan aku terus jalan pastu kebetulan ade van polis kat situ kawan aku gan aku buat report polis , lepas tu kami pusingla belakang tgok mereka , lesap terus .. hilang .... 

HATI2 YEA KAWAN2 DENGAN ORG CMNIE , KAT MANE2 PON ADE , KALAU NMPAK MEREKA TAHAN JGN LAYAN , MGKIN ANDA AKAN DITIPU........

Free Kick Jep Sepahtu sehebat Safiq Rahim?


Sebelum ini Safiq Rahim terkenal dengan kehebatan sepakan percuma yang sangat jarang tidak menerjah ke jaring gol pihak lawan seperti yang pernah dilakukan beliau ketika perlawanan persahabatan dengan pasukan liga perdana Inggeris dan juga beberapa perlawanan peringkat antarabangsa, termasuklah semasa perlawanan akhir AFF Suzuki Cup 2014, pusingan kedua Malaysia bertemu Thailand.

Namun dikalangan artis, ada juga yang berbakat dalam sukan bola sepak.  Antaranya ialah Jep Sepahtu.  Beliau secara umumnya boleh bermain bola sepak dengan agak baik dan mempunyai skill sepakan percuma yang setanding dengan Safiq Rahim.  

Video di bawah memaparkan freekick cantik dari Jep Sepahtu terus menerjah jaring setelah melantun dari tiang gol, menewaskan penjaga gol Team MB Perak, Ramli Talib  dalam perlawanan persahabatan dengan Super Lawak FC pada 19 Oktober 2014. Tamat perlawanan, Team MB Perak 4 -1 Super Lawak FC.

video


Ini pula adalah sepakan percuma dari Safiq Rahim ketika perlawanan akhir pusingan kedua, Piala AFF Suzuki 2014  antara Malaysia menentang Thailand di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 20 Disember 2014 :
video


Kisah Indra Putra dijadikan contoh oleh Pendakwah Indonesia


Dikhabarkan seorang pendakwah dari Jakarta, Indonesia yang menggunakan nama "Fachriy Aboe Syazwiena", telah mengambil kisah yang baru-baru ini yang terjadi kepada pemain bola sepak kebangsaan di Malaysia yang segera mengubah fesyen rambutnya setelah ditegur oleh segelintir pemerhati bola sepak Malaysia.

Berikut adalah hasil nukilan pendakwah berkenaan di laman sosialnya :

Namanya Indra Putra, salah satu pemain timnas Malaysia. Setelah dinasehati karena memotong rambut dgn model Qoza', dia pun segera menggundulkan kepalanya. Kabarnya, dia adalah pemain yang menutup aurat (paha -ed).

Di fanspagenya, Indra mengutarakan:

"Pada yg bg nasihat n teguran kat potongan rambut sy,terima kasih banyak2..maaf pada sapa2 yg kurang senang dgan gaya rambut tersebut,sy terima teguran dngan hati terbuka,insyaallah lain masa sy akan lebih berhati2 dalam memilih fashion rambut..excited final...jom!!kita teruskan menyokong pasukan harimau malaya..demi maruah,demi malaysia!!harimau malaya bolehh!! -1nd23-."

Hebat ya Malaysia, sekelas pemain bola begitu mudah menerima kebaikan dan nasehat walaupun "hanya" tentang rambut. Nah, bagaimana dgn pemain Indonesia?



Menghadiri jemputan kenduri kesyukuran Erin Juara Bintang Kecil 2014


Pada hari ini (18 Disember 2014) saya telah menghadiri suatu kenduri kesyukuran melalui jemputan jurulatih nyanyian adik Erin (Siti Erinshahira Binti Jamaluddin) yang mewakili Negeri Sembilan, atas kemenangan beliau menjadi Juara pada pertandingan Bintang Kecil 2014, yang berlangsung pada 14 Disember 2014 di Stadium Perpaduan Petra Jaya, Sarawak.  Kenduri kesyukuran itu diadakan di restoran milik keluarganya yang berhampiran dengan Jalan Hang Tuah dan Jalan Tun Ali, Melaka.

Secara terlangsungnya juga saya ada membantu menyediakan lagu-lagu latihan adik Erin sejak dari peringkat awal pertandingan dan juga persediaan sebelum peringkat akhir di Sarawak.  Beliau ditemani oleh ibunya sepanjang seminggu berada di Sarawak.

Erin muncul juara pertandingan akhir Bintang Kecil Kebangsaan 2014 selepas menewaskan tujuh peserta lain dalam pertandingan yang berlangsung di Stadium Perpaduan Petra Jaya di sini, malam tadi.

Pada pertandingan akhir berkenaan, Erin yang berumur 11 tahun, menyanyikan dua buah lagu bertajuk 'Jerat Percintaan' yang dipopularkan Datuk Siti Nurhaliza dan 'Cinta Anak Desa' ciptaan Patrick Khamis.  Murid Tahun 5 Methodist Girls School, Melaka itu turut memenangi Anugerah Persembahan Terbaik.

 
"Menumpang" aura sang juara

Selaku juara, Siti membawa pulang hadiah wang tunai RM15,000, piala, sijil dan seutas jam tangan.  Manakala sebagai penerima Anugerah Persembahan Terbaik beliau menerima wang tunai RM1,000.


Jenis-jenis penyakit rabun mata


Masalah penglihatan mata boleh dikesan seawal empat tahun. Biar apa pun masalah penglihatan, ia boleh dibetulkan dengan menggunakan cermin mata atau kanta lekap.

Antara penyebab berlakunya rabun adalah disebabkan faktor keturunan. Seorang anak yang ibu bapanya mengalami masalah rabun mempunyai kebarangkalian 40 peratus menghidap masalah sama. Terjadinya rabun jauh akibat bebola mata seseorang itu lebih besar dan panjang berbanding mereka yang tidak rabun.

Apakah maksud rabun mata?

Cahaya melalui kornea (bahagian lutsinar di mata) dan kanta sebelum jatuh ke atas retina lapisan yang melitupi bahagian belakang mata dan mengandungi urat saraf. Mata perlu membiaskan cahaya supaya imej yang jelas dapat difokuskan ke atas retina. Rabun mata bermaksud mata tidak dapat membiaskan cahaya dengan baik dan ini menyebabkan penglihatan menjadi kabur.

Antara jenis rabun mata

Rabun Jauh

Ini adalah rabun mata yang paling lazim di kalangan kanak-kanak dan remaja serta boleh disebabkan oleh keturunan. Kanak-kanak yang rabun jauh memiliki bentuk kornea yang terlalu melengkung atau bola mata yang terlalu panjang. Ini akan menyebabkan cahaya difokuskan ke bahagian hadapan retina dan bukannya ke atas retina seperti yang sepatutnya.

Rabun jauh biasanya dapat dikesan ketika kanak-kanak memulakan alam persekolahan, seawall usia 6 tahun. Pada umur remaja (ketika tubuh badan membesar dengan cepat), rabun jauh mungkin akan menjadi lebih serius. Walau bagaimanapun, kadar kerabunan ini akan menjadi lebih stabil pada umur 20-40 tahun.

Rabun Dekat

Ini terjadi apabila bentuk kornea kurang melengkung atau bola mata terlalu pendek dan menyebabkan cahaya bertumpu ke bahagian belakang retina. Bayi dan kanak-kanak kecil lebih cenderung untuk rabun dekat. Keadaan ini akan menjadi lebih baik apabila mata semakin membesar dan menjadi lebih panjang.

Rabun Silau (astigmatism)

Ini terjadi apabila bentuk kornea tidak sekata dan membiaskan cahaya ke arah yang berlainan. Ia boleh wujud bersama jenis rabun mata yang lain.


*Sumber :
-Harian Metro Online
-MyHealth (Kementerian Kesihatan Malaysia)

Video gol Vietnam vs Malaysia : 2nd Semi Final AFF Suzuki Cup 2014

 

Tahniah buat pasukan bola sepak Malaysia yang telah bangkit dengan taktikal baru dan kemasukan beberapa pemain yang belum pernah bermain sepanjang kejohanan AFF Suzuki Cup 2014 ditambah lagi dengan kehadiran semula tonggak ke dalam pasukan Harimau Malaya, membuahkan hasil apabila berjaya menewaskan Vietnam dengan agregat 5 berbalas 4.

Malaysia akan bertemu Thailand di peringkat akhir pertama dan kedua (17 dan 20 Disember 2014).

Saksikan video gol yang dijaringkan dalam perlawanan separuh akhir kedua AFF Suzuki Cup 2014 ini.


video 
(ini je saiz yang boleh dipaparkan)


Belia China lawat Masjid Kampung Hulu


Pada 8 November 2014 (Isnin), satu lawatan persatuan belia dari negara China telah berkunjung ke Masjid Kampung Hulu, Melaka.  Ia adalah sebagai timbal balik lawatan belia dari Malaysia ke negara "tembok besar" itu sebelum ini.  Mereka dalam rangka lawatan ke beberapa buah negeri dan Melaka adalah salah satu dari destinasi lawatan mereka.

Kunjungan mereka telah disambut oleh jawatankuasa Masjid Kampung Hulu, Majlis Agama Islam Melaka, Majlis Gabungan Belia Negeri Melaka dan Persatuan Cina Muslim Malaysia (cawangan Negeri Sembilan).

Mereka diberikan taklimat ringkas mengenai Masjid Kampung Hulu dengan bantuan penterjemah ke dalam Bahasa Cina. 

Seramai 120 orang belia China terlibat dalam rombongan ini dan ada antara mereka yang bukan beragama Islam.  Setelah mereka meninjau-ninjau kawasan sekitar masjid dan bergambar, mereka kemudiannya menjamah makanan dan minuman yang disediakan, sebelum berangkat ke destinasi lain.

 


*Kebetulan saya masih ada di masjid berkenaan selepas solat zohor semasa rombongan dari China ini sampai, maka saya secara tidak langsung jadi wartawan media bagi pihak Masjid Kampung Hulu.



Malaysia vs Vietnam : Separuh Akhir Pertama AFF Suzuki Cup 2014


Perlawanan Separuh Akhir Pertama, Piala AFF Suzuki 2014 yang berlangsung di Stadium Shah Alam pada 7 Disember 2014, yang menemukan pasukan bola sepak Malaysia dan Vietnam.  Keputusan terkini akan cuba dikemaskini dari semasa ke semasa sebaik sahaja perlawanan bermula.


KEPUTUSAN AKHIR

Malaysia  1  -  2  Vietnam

Video gadis bertudung menari dan orang tua berjoget


Akhlak dari segi bahasa : berasal daripada perkataan 'khulq' yang bererti perilaku, perangai atau tabiat. Maksud ni terkandung dalam kata-kata Aisyah berkaitan akhlak Rasulullah saw yang bermaksud : 

"Akhlaknya (Rasulullah) adalah al-Quran." Akhlak Rasulullah yang dimaksudkan di dalam kata-kata di atas ialah kepercayaan, keyakinan, pegangan, sikap dan tingkah laku Rasulullah saw yang semuanya merupakan pelaksanaan ajaran al-Quran.

Akhlak dari segi istilah : Menurut Imam al-Ghazali, "Akhlak ialah suatu sifat yang tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu."

Menurut Ibnu Maskawih, "Akhlak ialah keadaan jiwa seseorang yang mendorong untuk melakukan perbuatan-perbuatan tanpa pertimbangan akal fikiran terlebih dahulu."

Menurut Profesor Dr Ahmad Amin (budayawan, cendikiawan dan sejarawan Mesir) , "Akhlak ialah kehendak yang dibiasakan dan ia akan menjadi kebiasaan yang mudah dilakukan."


video
Pakai tudung tetapi pakaian yang lain mengikut susuk tubuh dan berliuk lenggok badannya.... 
budaya yang dibiasakan secara tak sedar.... Teruk atau tidak, ia masih tidak selaras dengan akhlak Islam.



*Secara tidak langsung, saya turut menasihati dan mengingatkan diri sendiri serta orang lain.
*Video disebarkan dari page facebook Isu Semasa


Gadis cun makan pisang seperti blowjob

 

Buah Pisang merupakan buah-buahan tropika yang mudah kita temui di Malaysia.Selain itu, harganya pun juga agak murah berbanding dengan buah-buahan lainnya.

Walaupun nilainya lebih murah dari kebanyakkan buah lain yang lebih popular dan digemari, ternyata ia memiliki manfaat yang amat baik untuk kesihatan manusia iaitu memberi perlindungan kardiovaskuler, menjaga kesihatan mata, memperbaiki sel tulang, sehinggalah kepada keupayaannya mencegah kanser buah pinggang.

Namun lantaran bentuknya yang seakan bahagian sulit lelaki, ia seringkali dijadikan bahan lawak lucah oleh masyarakat di negara ini serta di negara tertentu yang lain.

Dalam video di bawah ini, memaparkan sebuah video pendek yang mengandungi aksi gadis cantik yang memakain pisang dengan gaya yang menghairahkan, seolah oleh sedang melakukan aksi "blowjob". Ia sedang hangat dikongsikan di media sosial yang lain di internet.

video



Tekad membara Safee Sali


Penyerang skuad bola sepak Malaysia, Safee Sali berazam untuk mengulangi sejarah kemenangan menentang Vietnam dalam perlawanan separuh akhir Piala AFF Suzuki 2010 apabila mereka bertemu lagi selepas empat tahun di Stadium Shah Alam, Ahad ini.

Safee ketika itu menjadi watak utama dengan menjaringkan dua gol ketika separuh akhir pertama yang berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil sebelum kedua-dua pasukan terikat tanpa jaringan dalam pertemuan kedua di Vietnam, sekali gus membolehkan Malaysia melangkah ke pentas final.

Harimau Malaya yang ketika itu dibimbing Datuk K Rajagobal akhirnya muncul juara buat kali pertama sejak 1996 setelah menewaskan Indonesia dalam perlawanan akhir.

Menurut Safee, kejayaan yang dilakukan pada 2010 menjadi impian buat penyerang berusia 30 tahun itu untuk membantu Harimau Malaya kembali merampas kejuaraan yang dimiliki empat tahun lalu.

"Harap apa yang berlaku dua tahun lalu akan berulang sekali lagi Ahad ini, yang mana saya mendapat menjaringkan dua gol pada separuh akhir.

"Semangat saya cukup membara pada waktu ini selepas jaringan gol menentang Singapura dan mahu menjaringkan seberapa banyak gol seperti mana saya lakukan pada 2010," katanya ketika ditemui.

Bagaimanapun Safee tidak mahu terbawa-bawa dengan kejayaan silam itu sebaliknya mengakui perlu berusaha keras untuk meningkatkan tahap kecergasannya.

"Tahun 2010 merupakan satu kenangan, dan 2014 perjalanan baharu. Saya akan cuba melakukan yang terbaik untuk membantu pasukan menang di tempat sendiri bagi membolehkan kami membawa bekalan selesa (untuk pertemuan kedua di Hanoi).

"Saya sendiri pun sedang berusaha meningkatkan lagi tahap kecergasan supaya dapat beraksi penuh 90 minit," katanya.


*Sumber : Karangkraf

Hati-hati! Ada telur ayam palsu


Seperti yang pernah dimaklumkan oleh Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), yang menasihatkan pengguna di Malaysia supaya berhati-hati ketika membeli telur kerana terdapat telur tiruan dijual di pasaran.

Mengikut satu laporan, telur tiruan adalah perkara biasa di China. Pengguna di negara itu telah dinasihatkan supaya mengawasi telur tiruan ketika mereka hendak membeli telur.

Dalam laporan berkenaan, telur tiruan mengandungi bahan-bahan kimia. Cangkerangnya diperbuat daripada kalsium karbonat. Kuning telur dan putih telur diperbuat daripada natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna makanan.

Kuning telur dihasilkan hanya dengan mencampurkan pewarna makanan kuning lemon ke dalam adunannya.
Kalsium klorida ditambah ke dalam adunan telur dan kemudian ke dalam acuan untuk menghasilkan membran telur. Cangkerang telur diperbuat dengan lilin parafin, serbuk gypsum, kalsium karbonat dan bahan-bahan lain. 

Pada amnya bahan-bahan ini adalah penambah makanan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama. Oleh itu telur tiruan hanya mempunyai sedikit atau tidak langsung berkhasiat berbanding telur sebenar.

video

Cara mengenal telur tiruan :

1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.


2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.


3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.


4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.


5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.


6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.


7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.


8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

Telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia merupakan makanan kegemaran ramai, Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini. Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang haram dimakan oleh orang Islam.

Berlancau semasa cuti perayaan?


Dalam video di bawah ini terdapat seorang gadis Cina yang ada cantik, bercerita tentang mendapatkan lancau semasa cuti perayaan Chrismas.  Katanya melancau terlalu banyak boleh merosakkan kualiti masa cuti dan menjejaskan kesihatan.


video


*Sebenarnya bunyi atau ejaan yang sebenar dalam bahasa cina ialah "Lan Jiao" tetapi sekali dua dengar macam lancau...


Terima Kasih Ultras Malaya


Segalanya sudah tamat pada 29 November 2014 lalu.  Malaysia telah menewaskan Singapura dengan keputusan tiga gol berbalas satu.  Sememangnya ia suatu perlawanan yang rancak dan mendebarkan bagi penyokong dan peminat Harimau Malaya. Kejayaan melayakkan pasukan ke peringkat separuh akhir AFF Suzuki Cup 2014 pada 7 Disember 2014 amat melegakan perasaan rakyat Malaysia.

Namun seperkara lagi yang membanggakan ialah penyokong Harimau Malaya yang ditunjangi oleh Ultras Malaya dilihat amat berkesan dengan sorakan berirama dan nyanyian pembakar semangat untuk pemain yang mewakili Malaysia, diberikan tanpa jemu berterusan hatta selepas perlawanan tamat, mereka masih lagi memberi sokongan.

Malah salah seorang admin laman web Singasports.com telah menggariskan faktor sokongan dari Ultras Malaya telah menjana sokongan moral untuk pemain Harimau Malaya yang dilihat sorakkan dan nyanyian mereka lebih kedengaran dan kuat jika dibandingan dengan rakyat Singapura yang jauh lebih ramai dari kelompok penyokong Malaysia ini tetapi kurang patriotik.  

Admin laman web itu juga menyatakan rakyat Singapura yang datang pada perlawanan itu bukannya penyokong sebaliknya hanyalah semata-mata sebagai penonton yang hadir membayar tiket untuk menyaksikan sesuatu perlawanan secara langsung sambil memakan popcorn serta memakai jersi kelab eropah.


video


Dah tengok video pemain bola sepak Singapura mengamuk?

 

Kalah atau menang adalah rezeki yang Tuhan berikan pada hambanya yang layak mendapat sesuatu pada kadar yang telah diusahakan.  Dalam Islam kita disarankan agar memahami konsep "qada dan qadar" iaitu menerima ketentuan dan takdir dari Yang Maha Esa.

Kepada yang belum pernah tonton, pada artikel kali ini saya kongsikan video pemain bola sepak Singapore yang mengalami tekanan emosi dan lantaran itu memberontak dengan menendang sesuatu di tempat duduk pemain tepi padang.  

Ia dipercayai berlaku beberapa minit selepas perlawanan antara Singapore dengan Malaysia tamat, iaitu perlawanan terakhir peringkat Kumpulan B di dalam kejohanan AFF Suzuki Cup 2014.


video


*Diharap pemain bola sepak Malaysia akan lebih tabah semangat dan kuat mentalnya dalam apa jua keadaan.

Resipi Jemput-jemput daging


Makanan ini seolah sama dengan jenis jemput-jemput yang lain yang mana bahan utamanya ialah tepung, air dan garam.  Dalam artikel ini saya kongsikan resipi "simple" ini yang asalnya datang dari Marina.

Walaupun ringkas pada pandangan orang lain namun sebenarnya ia mempunyai nilai komersil yang boleh dijual seperti pisang goreng, bubur ataupun lempeng berperisa.

Bahan :

  * Daging cincang (potong dadu kecil atau racik halus)

  * 2 biji ubi kentang

  * Daun bawang, daun kucai dan daun sup

  * Sebiji telur

  * Garam secukup rasa

  * Lada hitam (tumbuk halus)

  * Bawang besar (potong dadu)

  * Setengah cawan tepung gandum


Cara Pembuatan :

 1. Ubi kentang direbus, kemudian lenyek sampai hancur mcm nak buat begedil.

 2. Masukkan daging, daun bawang, daun sup, daun kucai, lada hitam bawang besar dan garam ke dalam kentang
     yang siap dilenyek. Gaul rata.

 3. Masukkan sebijik telur ke dalam campuran tadi. Gaul rata.

 4. Masukkan tepung gandum dan gaul sebati.

 5. Sapu mentega pada bekas dan sudukan adunan bentuk bulat-bulat ke atas adunan.

 6. Bakar di dalam ketuhar pada suhu 180 selama 30-40 minit.

 7. Kalu nak digoreng pun boleh, hanya goreng seperti goreng jemput-jemput biasa (garam / bilis).

 8. Tunggu sejuk sedikit barulah menjamahnya (ikut sunah Rasulullah SAW)



Nak belajar buat 10 aneka putu berperisa yang sangat istimewa dan komersil? Klik gambar di bawah ini segera :

Ada 2 cara utk masak jemput2 ni. Satu kaedah bakar dlm oven satu lagi goreng tapi kali ni saya bakar. Bahan2 :- Daging cincang ( saya potong dadu kecik2) 2 biji ubi kentang Daun bawang, daun kucai dan daun sup Sebiji telur Garam secukup rasa Lada hitam (tumbuk halus) Bawang besar (potong dadu) Setengah cawan tepung gandum Cara2 :- Ubi kentang direbus, kemudian lenyek sampai hancur mcm nak buat begedil. Masukkan daging, daun bawang, daun sup, daun kucai, lada hitam bawang besar dan garam ke dalam kentang yg siap dilenyek. Gaul rata. Masukkan sebijik telur ke dalam campuran tadi. Gaul rata. Masukkan tepung gandum dan gaul sebati. Sapu mentega pada bekas dan sudukan adunan bentuk bulat-bulat ke atas adunan. Bakar pada suhu 180 selama 30-40 minit. Kalu nak goreng pun boleh, just goreng mcm goreng jemput2 biasa tu. Tunggu sejuk sikit baru syok makan.

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
Ada 2 cara utk masak jemput2 ni. Satu kaedah bakar dlm oven satu lagi goreng tapi kali ni saya bakar. Bahan2 :- Daging cincang ( saya potong dadu kecik2) 2 biji ubi kentang Daun bawang, daun kucai dan daun sup Sebiji telur Garam secukup rasa Lada hitam (tumbuk halus) Bawang besar (potong dadu) Setengah cawan tepung gandum Cara2 :- Ubi kentang direbus, kemudian lenyek sampai hancur mcm nak buat begedil. Masukkan daging, daun bawang, daun sup, daun kucai, lada hitam bawang besar dan garam ke dalam kentang yg siap dilenyek. Gaul rata. Masukkan sebijik telur ke dalam campuran tadi. Gaul rata. Masukkan tepung gandum dan gaul sebati. Sapu mentega pada bekas dan sudukan adunan bentuk bulat-bulat ke atas adunan. Bakar pada suhu 180 selama 30-40 minit. Kalu nak goreng pun boleh, just goreng mcm goreng jemput2 biasa tu. Tunggu sejuk sikit

Make Money at : http://bit.ly/copy_win
Ada 2 cara utk masak jemput2 ni. Satu kaedah bakar dlm oven satu lagi goreng tapi kali ni saya bakar. Bahan2 :- Daging cincang ( saya potong dadu kecik2) 2 biji ubi kentang Daun bawang, daun kucai dan daun sup Sebiji telur Garam secukup rasa Lada hitam (tumbuk halus) Bawang besar (potong dadu) Setengah cawan tepung gandum Cara2 :- Ubi kentang direbus, kemudian lenyek sampai hancur mcm nak buat begedil. Masukkan daging, daun bawang, daun sup, daun kucai, lada hitam bawang besar dan garam ke dalam kentang yg siap dilenyek. Gaul rata. Masukkan sebijik telur ke dalam campuran tadi. Gaul rata. Masukkan tepung gandum dan gaul sebati. Sapu mentega pada bekas dan sudukan adunan bentuk bulat-bulat ke atas adunan. Bakar pada suhu 180 selama 30-40 minit. Kalu nak goreng pun boleh, just goreng mcm goreng jemput2 biasa tu. Tunggu sejuk sikit

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Rahsia dan Khasiat pokok Beluntas


Beluntas merupakan sejenis ulaman yang juga mempunyai fungsi sebagai penawar dalam perubatan berasaskan herba.

Di Indonesia jus beluntas digunakan untuk merawat disentri (berak berdarah). Daunnya juga digunakan untuk merawat penyakit keputihan yang biasa dideritai oleh wanita. Daunnya yang ditumbuk bersama garam boleh digunakan untuk merawat nafas berbau dan menggalakkan perpeluhan.

Di Malaysia pula serbuk yang dihasilkan oleh daun beluntas biasanya digunakan untuk merawat demam. Serbuk ini yang dicampur dengan sedikit air hingga menjadi pes digunakan untuk menyembuhkan ulser dan menghilangkan lembam dan bengkak.

Bagi masyarakat vietnam pula daun beluntas digunakan untuk merawat keradangan. Akarnya pula digunakan untuk merawat demam, melegakan sakit kepala, merawat rheumatik , lumbago dan penyakit tidak hadam.

Daunnya yang dicelup dalam air panas diminum untuk melegakan selsema.Serbuk daunnya yang dicampurkan dengan minyak jarak digunakan untuk menyembuhkan tulang retak.

Di Thailand pula jus daun beluntas digunakan untuk merawat kencing manis, sebagai pelawas kencing. Rebusan daunnya juga dijadikan tonik untuk memanjangkan umur. Selain dari itu beluntas juga sedap dijadikan ulam dan masak lemak walaupun rasanya agak payau dan baunya yang agak kuat.

Tahukah anda dengan khasiat yang terkandung di dalamnya, harga pasaran bagi Beluntas yang telah dikeringkan adalah RM100 sekilo. Yang menariknya pokok beluntas sangat senang untuk dibiakkan kerana ia sejenis pokok yang hidup liar di depan halaman rumah mahupun di semak dan hutan.

Untuk mengetahui pelbagai lagi rahsia tumbuhan liar dan herba, klik gambar di bawah :




Gelagat penyokong ketika Malaysia kalahkan Singapura


Sememangnya pertembungan antara Singapura dan Malaysia di perlawanan terakhir kumpulan B dalam kejohanan bola sepak AFF Suzuki Cup 2014 amat menggerunkan peminat dan penyokong Harimau Malaya di tanahair.  

Kedua-dua pasukan sangat memerlukan mata untuk menjadi naib juara kumpulan B bagi melayakkan pasukan masing-masing ke peringkat Separuh Akhir. Singapura memerlukan sekurangnya seri manakala Malaysia wajib menang ke atas lawannya itu.

Pelbagai reaksi dari penyokong dan peminat skuad bola sepak Malaysia. Dalam video yang saya kongsikan ini, adalah salah satu dari padanya.  Mungkin ada antara kita yang macam ini semalam.

Secara tidak langsungnya, lagu nyanyian Joe Flizzow dan SonaOne yang bertajuk Apa Khabar dan lagu dari nyanyian Muhammad Taufik bin Batisah bertajuk Awak Kat Mana menjadi lebih popular kerana menjadi bahan lawak ke atas penjaga gol Singapura yang tiada di gawangnya ketika Indra Putra Mahayuddin menjaringkan gol ke tiga untuk skuad bola sepak Harimau Malaya.

Dari sumber di salah satu page Facebook, dikatakan ia dirakankan oleh isteri kepada penyokong berkenaan. Asalnya nak record pengadil tiup wisel penamat. Tapi lain pula yang terakam. Si suami memberi arahan macam dia ada di stadium gamaknya..   :-D


video
Syukur...syukur...syukur ya Allah...

Berikut adalah hasilan kreatif dari penyokong bola sepak Malaysia yang mengedit gambar-gambar yang menjadi viral di internet sejurus selepas tamat perlawanan semalam (29 November 2014) :

Sampaikan si Amir pun terlibat sama....?

Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak pun dilibatkan juga

Safee Sali pun ada sahamnya juga kerana salah seorang penyokong pasukan bola sepak Singapura memuat naik gambar Safee Sali dan beberapa pemain Harimau Malaya yang sedang menjamu selera di restoran berdekatan dengan hotel penginapan mereka. Dalam gambar itu Safee Sali kelihatan merokok.




Blog list untuk Blogger Melaka


Melaka Blogger (MB) adalah blog yang menerbitkan artikel tertentu yang lebih menjurus kepada aktiviti atau kisah yang berlaku di Melaka atau yang mempunyai kaitan dengan negeri Melaka.

MB juga mengumpulkan blog-blog lain yang mana penulisnya lahir di Melaka ataupun mempunyai alamat kad pengenalan di Melaka, di dalam tiga senarai blog list mengikut daerah di Melaka iaitu daerah Alor Gajah, Melaka Tengah dan Jasin.

Salah satu kebaikan menyertai "blog list" ialah ia dapat meningkatkan ranking sesebuah blog di dalam enjin carian dan memperolehi banyak "back link".  Ia juga boleh dijadikan senarai untuk melakukan aktiviti "blog walking" iaitu melawat pelbagai blog dari satu sumber.

Kini MB telah menjalankan operasi pembersihan pada senarai blog list iaitu mengeluarkan blog-blog yang tidak dikemaskini selama setahun.  Oleh itu ia membuat promosi untuk mencari blogger yang menepati syarat-syarat mudah untuk didaftarkan blog tersebut pada senarai blog yang disediakan.

Untuk mengetahui lebih lanjut dan mendaftar blog list di Melaka Blogger, sila klik pautan di bawah :


Awek cun nyanyi lagu Anggapan Mu


Ramai juga yang berbakat dalam seni suara.Cuma ada di kalangan mereka ini tidak berminat untuk menyertai pertandingan nyanyian secara serius seperti di sesi ujibakat pertandingan nyanyian Mentor atau Akademi Fantasia.

Kalau pertandingan yang tak berbintang atau karaoke di majlis perkahwinan, ramai juga yang tampil ke hadapan.  Malah sesekali saya sendiri ada juga menyanyi di karaoke rumah orang kahwin. Itupun setelah didesak oleh kawan-kawan.

Berkenaan dengan tajuk artikel kali ini, saya kongsikan videoyang merakamkan seorang awek cun menyanyikan lagu Ziana Zain yang bertajuk Anggapanmu. Suaranyapun boleh dikatakan sedap didengar seiring dengan wajahnya yang lawa itu.  Malah adik perempuan kepada kawan sayapun lawa orangnya dan mampu menyanyikan lagu Ziana Zain dengan cemerlang.  Kawan saya itu ialah Naib Juara Bintang Melaka FM tahun 2012.

Sebelum ini ada juga penyanyi yang memiliki suara yang paling hampir dengan Ziana Zain iaitu Izzla yang popular dengan lagu bertajuk Ku kunci rindu buatmu. Dengar khabarnya, Izzla dah kahwin. Harap sesekali dia ada menyanyi di mana-mana acara. Sedap dan merdu suara dia...


video


*Rasa nak berkenalan la.. nak cari jodoh..

Singapura vs Malaysia AFF Suzuki Cup 2014 Group B


Perlawanan ke tiga dalam kumpulan B antara Singapura menentang Malaysia di Singapore National Stadium, pada 29 November 2014, jam 8.00 malam.

Ini adalah perlawanan penting yang merupakan penentuan perjalanan bagi pasukan bola sepak Malaysia yang wajib menang untuk memastikan tempat ke peringkat seterusnya dalam kejohanan dwi tahunan ini.


Masa Pertama



Masa Penuh

Singapura  1  -  3  Malaysia

61' Safee Sali (Malaysia)

83' Khairul Amri (Singapura)

93' Syafiq Rahim (Malaysia)

95' Indra Putra Mahayuddin (Malaysia)
 
Video ringkasan perlawanan :



Promosi

Babab.net