Jadual perlawanan bola sepak Liga Super 2012 bulan Februari 2012

 

**Tertakluk pada perubahan semasa FAM


7 Februari 2012 (Selasa)

Selangor - Lion XII = 8.45mlm / Stadium Nasional Bukit Jalil
Negeri Sembilan - T-Team = 8.45mlm / Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi
Perak - Sarawak = 8.45mlm / Stadium Perak, Ipoh
Kuala Lumpur - Kedah = 4.45ptg / Stadium Hang Jebat, Melaka
Sabah - Kelantan = 8.15mlm / Stadium Likas, Kota Kinabalu
Terengganu - Selangor PKNS = 4.45ptg / Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu
Johor FC - Felda United = 8.45mlm / Stadium Majlis Perbandaran Pasir Gudang, Johor Bahru


10 Februari 2012 (Jumaat)

Kelantan - Terengganu = 8.45mlm / Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bahru


11 Februari 2012 (Sabtu)

Sarawak - Felda United = 8.15mlm / Stadium Negeri Sarawak, Kuching
T-Team - Perak = 8.45mlm Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu
Lion XII - Negeri Sembilan = 8.45mlm / Stadium Jalan Besar, Singapura
Selangor PKNS - Selangor = 8.45mlm / Stadium Petaling Jaya, Kelana Jaya
Kedah - Sabah = 8.45mlm / Stadium Darul Aman, Alor Setar
Kuala Lumpur - Johor FC = 4.45ptg / Stadium Hang Jebat, Melaka


14 Februari 2012 (Sabtu)
 
Selangor - Kelantan = 8.45mlm / Stadium Nasional Bukit Jalil
Negeri Sembilan - Selangor PKNS = 8.45mlm / Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi
Perak - Lion XII = 8.45mlm / Stadium Perak, Ipoh
Felda United - T-Team  = 4.45ptg / Stadium Hang Jebat, Melaka
Sabah - Kuala Lumpur = 8.15mlm / Stadium Likas, Kota Kinabalu
Terengganu - Kedah = 4.45ptg Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu
Johor FC - Sarawak = 8.45mlm / Stadium Majlis Perbandaran Pasir Gudang, Johor Bahru

Destinasi Pelancongan : Jom kenali Muzium Padi di Kedah


Assalamualaikum.....

Saya sudah beberapa kali melancong ke Negeri Kedah dan setiap kali saya pergi, saya lihat ia menjadi negeri yang semakin berkembang pesat dengan kemajuan yang seimbang, langsung tidak sama dengan apa yang diburuk-burukan dalam siaran berita arus perdana.

Kali terakhir saya pergi ke negeri Kedah dalam akhir tahun 2011 kerana membantu rakan mengendalikan pakej pelancongan dari Melaka. Antara kawasan yang disinggah dalam trip pelancongan itu saya pergi ke Gunung Mat Cincang untuk menaiki kereta kabel dan merentasi jambatan gantung yang apabila kita berada di atasnya seolah-olah seperti di syurga (seperti yang dikatakan oleh pelancong dari negara luar).

Ok, artikel kali ini saya nak kongsikan cerita mengenai Muzium Padi.  Ada di kalangan generasi hari ini tidak mengetahui dari mana datangnya beras malah apatah lagi mengenali pokoknya. Ada juga yang memanggil padi sebagai "pokok beras".

Muzium padi adalah salah satu tempat yang sangat menarik untuk dikunjungi.  Lokasinya terletak kira-kira 8 kilometer dari bandar Alor Setar. Ia dibuka dengan rasminya oleh KDYMM Tunku Sultan Haji Abdul Halim Muadzam Shah, Sultan Negeri Kedah pada 12 Oktober 2004, bersamaan 27 Syaaban 1425 hijrah.

Muzium ini adalah satu-satunya muzium padi di Malaysia. Ia mempamerkan bahan-bahan berkaitan padi yang melibatkan budaya, penyelidikan dan pembangunan serta perkembangan teknologi padi.

Muzium ini berkeluasan 12,000 meter persegi dan mempunyai tiga aras. Di aras 1 dipamerkan sejarah penanaman padi, variati-variati padi, alat persawahan tradisional seperti anok, renggam dan lain-lain. Selain itu alat menangkap ikan tradisional yang hampir pupus seperti sepila, tuar, bubu dan lain-lain juga dipamerkan di aras ini.

Di aras 2 pula ada 6 galeri. Di galeri ini kita boleh melihat lukisan-lukisan yang menggambarkan aktiviti pertanian bermula dari zaman penjajahan hingga sekarang. Di aras ini juga kita dapat menonton dokumentari mengenai kaedah penanaman padi yang ada ditayangkan di sini setiap hari.

Yang paling menarik dan unik di Muzium padi ini ialah apabila berada di aras 3. Di sini kita dapat melihat panorama tanaman padi dalam bentuk mural dan lanskap. Mural yang berketinggian 8 meter dan 103 meter panjang ini adalah salah satu mural yang terbesar dan tercantik di Malaysia. Di aras ini ada ruang pemerhati terletak di atas platform berputar.

Setelah puas melawat ke semua galeri, pasti inginkan sesuatu untuk dijadikan kenangan atau buah tangan selepas pulang. Kedai cenderamata ada menjual barangan seperti baju "T", alat tulis, dan kraftangan. Disarankan juga agar anda mencuba makanan tradisional seperti sagon, karas dan lain-lain kerana makanan-makanan ini semakin jarang didapati. Semua makanan ini dihasilkan oleh anak-anak negeri Kedah sendiri dengan harga yang berpatutan.

Muzium Padi semamangnya lokasi pelancongan yang menarik. Selain daripada boleh menambahkan pengetahuan mengenai sejarah penanaman padi, kita juga boleh melihat bahan-bahan dan peralatan pertaniah yang semakin pupus.

Waktu Lawatan :

Dibuka pada hari -

Sabtu - Khamis : 
9:00 pagi - 5:00 petang

Jumaat :
9:00 Pagi - 12:30 tengahari
2:30 Petang - 5:00 petang

Bayaran Masuk:
Dewasa : 
RM 3.00 ( seorang )

Kanak-kanak :
RM 1.00 ( seorang )
(7 - 12 tahun )

Rombongan sekolah : 
RM 1.00 ( seorang )

Kamera : 
RM 2.00 ( sebuah )

Maklumat lanjut:

Lembaga Muzium Negeri Kedah Darul Aman
Lebuhraya Daru Aman, Bakar Bata,
05100 Alor Star,Kedah Darul Aman.

Nombor telefon :

Muzium Negeri Kedah : 04-733 1162 Fax : 04-730 5100
Muzium Padi : 04-735 1315
Email: muziumkd@tm.net.my
 

Keputusan perlawanan bola sepak Liga Super 28 Januari 2012

 

 
Felda United  1   |  2   Perak

Sarawak  2   |  2   Negeri Sembilan

T-Team   1  |   2  Selangor

Lion XII   0  |   1  Terengganu (siaran langsung di Astro Arena : saluran 801)

Kelantan  3   |   0  Kuala Lumpur

Kedah  1   |   3  Johor FC (siaran langsung di TV1)

Doraemon : Mengenali dan mengenang sejarah sebuah kartun lagenda

 
Watak-watak utama dalam siri animasi Doraemon 
(Doraemon, Shizuka, Nobita, Giant dan Suneo)


Assalamualaikum.....

Saya pertama kali mula mengenali kartun bersiri Doraemon dalam sekitar akhir tahun 1980-an.  Semasa itu ia disiarkan di TV1 dan sehingga ke hari ini, beberapa stesyen televisyen lain selain milik RTM juga pernah menyiarkannya.  Maka dengan itu kedengaranlah beberapa versi alih suara bagi watak-watak dalam siri kartun tersebut.  Bagi saya Doraemon merupakan salah satu cerita kartun fantasi yang amat "evergreen" dan menyimpan kenangan.

Saya juga turut membeli komik Doraemon dan komik ini sebenarnya memainkan peranan dalam perkembangan fikiran saya sewaktu kanak-kanak kerana jalan ceritanya merangsang fikiran saya untuk "mencipta sesuatu" dan membayangkan situasi kehidupan manusia di masa akan datang (zaman segalanya canggih).  Pendek cerita-cerita Doraemon memberi sumber inspirasi pada zaman kanak-kanak saya.

Berikut merupakan penerangan mengenai siri animasi Doraemon yang saya rujuk dari ensiklopedia bebas :

Doraemon (ドラえもん) adalah sebuah manga Jepun popular yang dikarang oleh Fujiko F. Fujio (藤子·F·不二雄) (nama asal Hiroshi Fujimoto) sejak tahun 1970 dan berkisah tentang sebuah robot berbentuk kucing yang datang dari abad ke-22, Doraemon.

Dia dihantar ke zaman sekarang (tahun 1970-an ketika itu) oleh Sewashi iaitu salah seorang keturunan Nobita pada tahun 2112 untuk menolong Nobita, seorang budak yang pemalas, agar keturunan Nobita dapat menikmati kejayaannya daripada terus menderita dari segi kewangan - yang bakal terjadi di masa depan - yang telah diakibatkan oleh kejahilan Nobita.

Cerita Doraemon julung kalinya muncul pada Januari 1970 dan diterbitkan dalam enam majalah yang berlainan secara serentak. Sejumlah 1,344 cerita asal telah direka selama ini, yang diterbit oleh syarikat Shogakukan di bawah jenama komik Tentōmushi (てんとう虫) (ladybird/kumbang kura-kura) yang menjangkau 45 jilid. Cerita-cerita tersebut dikumpul dan disimpan dalam Perpustakaan Pusat Takaoka di bandar Toyama, Jepun, yang merupakan tempat kelahiran Fujiko.

Doraemon pernah dianugerahkan hadiah utama Anugerah Kebudayaan Tezuka Osamu (手塚治虫文化賞) pada tahun 1997.

Setelah lama wujud di dunia komik dan animasi, Doraemon merupakan salah satu watak animasi yang popular bukan sahaja di Jepun dan Malaysia, bahkan juga di negara-negara Asia dan Eropah.

Asam Celagi (asam jawa) dan kegunaannya


Assalamualaikum...

Kali ini saya nak berkongsi cerita mengenai asam celagi atau nama yang lebih popular ialah asam jawa. Pelbagai kegunaan serta manfaat yang kita boleh dapatkan dari tumbuhan ini terutamanya pada buahnya (asam), lebih-lebih lagi saya sedang dalam pemulihan dari selsema dan batuk.

Asam Celagi atau asam jawa adalah sejenis pokok malar hijau yang terdapat di hutan Malaysia. Nama botaninya Tamarindus indica.

Asam jawa mempunyai kelongsong yang mengandungi beberapa biji asam jawa didalamnya. Kelonsongnya yang keras akan dipecahkan dan isinya akan diasingkan dari biji benih yang terdapat didalamnya.

Asam jawa merupakan sejenis ramuan masakan yang terkenal dikalangan masyarakat Melayu. Biasanya asam jawa akan dilarutkan ke dalam air dan hanya airnya digunakan dalam masakan. Hampasnya pada kebiasaannya dibuang.

Selain digunakan dalam masakan, asam jawa juga boleh dimakan begitu sahaja ataupun dengan ditambah dengan gula. Selain itu asam jawa juga digunakan secara tradisional bagi mengubat batuk dan perit tekak.

Antara transformasi asam jawa ke produk untuk pengguna akhir :

 


** tidak dapat dipastikan sejarahnya kenapa pokok asam ini dinamakan "asam jawa" walaupun ia berada di Tanah Melayu...

**saya suka air asam jawa suam...

Petanda dan situasi ketika pilihanraya dah mula berbau


  1. Berkali-kali dan beria-ia keluar berita mengenai kononnya anggota parti pihak lawan berduyun-duyun ambil tindakan keluar parti (sedangkan ianya hanya lakonan ahli parti sendiri).
  2. Salah seorang ahli parti lawan kerap diberi peluang untuk muncul di siaran televisyen bagi menyatakan pandangan yang dilihat "menyerang partinya sendiri (kebiasaannya orang seperti ini mempunyai masalah peribadi dan terdesak untuk memenuhi hajat peribadi semata-mata).
  3. Semakin banyak berita yang tidak baik, yang buruk-buruk dicanang di media massa berkenaan dengan negeri yang ditadbir oleh parti lawan (sedangkan sewaktu "parti sendiri" memerintah dah berpuluh-puluh tahun masalah yang sama tak  selesai).
  4. Semakin banyak projek segera diheboh dan pelbagai janji didendangkan (malah ada yang langsung tak dibuat, hanya kosmetik semata-mata).
  5. Ramai individu dan banyak pertubuhan atas nama NGO yang sebelum ini tidak dikenali, muncul untuk mengeluarkan "statement" pengampu (sengaja diwujudkan kononnya ramai lah yang beri sokongan sedangkan ia "sokong menanti rebah).
  6. Keluar "statement" harga minyak, harga caj tol dan harga barangan keperluan harian tidak dinaikkan (lebih tepat lagi ditangguhkan...kebiasaannya lepas pilihanraya selalu naik).
  7. Semakin galak berita keburukan serta fitnah terhadap individu atau parti lawan diceritakan (sedangkan cerita "rumahtangga" sendiri lebih busuk dan jijik).
  8. Isu bangsa dan agama dimanipulasikan kononnya untuk mempertahankan hak tertentu sedangkan ianya hanya semata-mata untuk meraih undi, (sejak merdeka hingga kini dah berapa banyak tanah orang Melayu diambil atas alasan pembangunan, akhirnya Melayu yang merempat).
  9. Beri 10, mereka senyap-senyap ambil 100.

Petua dari Rasulullah SAW dalam menjaga kesihatan

 

Assalamualaikum.....

Peringatan dan tips-tips penjagaan kesihatan sudah sekian lama dipraktikan sejak zaman berzaman mengikut perkembangan teknologi perubatan pada zaman-zaman tertentu.

Dalam ajaran Islam, kita bukan sekadar dibimbing untuk menuju kehidupan di akhirat semata tetapi diajarkan juga serta diberi panduan dalam menjalani kehidupan di muka bumi ini.  Rasullullah SAW juga mengamalkan beberapa petua untuk menjaga kesihatan agar menjadi contoh pada umatnya.  Ia bukan sahaja kesihatan dari segi fizikal malah juga terkandung penjagaan kesiahatan dari segi emosi (mental).

Antara beberapa cara hidup sihat sihat yang Baginda amalkan adalah :


Selalu bangun sebelum subuh

Rasulullah SAW mengajak umatnya untuk bangun sebelum Subuh bagi melaksanakan solat sunat dan solat Subuh secara berjemaah.

Hal ini memberi hikmah yang mendalam antaranya mendapat limpahan pahala, kesegaran udara subuh yang baik terutama untuk merawat penyakit tibi serta memperkuatkan fikiran.


Kerap menjaga kebersihan

Rasulullah SAW sentiasa bersih dan rapi. Setiap Khamis atau Jumaat, Baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, bersikat serta memakai minyak wangi.

“Mandi pada hari Jumaat adalah sangat dituntut bagi setiap orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan pemakai harum-haruman.” (Hadis riwayat Muslim)


Makan sekadar yang perlu
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Kami adalah satu kaum yang tidak makan sebelum lapar dan apabila kami makan tidak terlalu banyak (tidak sampai kekenyangan).” (Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada tiga ruang untuk tiga benda: Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan.

Bahkan ada satu pendidikan khusus bagi umat Islam iaitu dengan berpuasa pada Ramadan bagi menyeimbangkan kesihatan selain Nabi selalu berpuasa sunat.


Gemar berjalan kaki

Rasulullah SAW berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad dan mengunjungi rumah sahabat. Apabila berjalan kaki, peluh pasti mengalir, roma terbuka dan peredaran darah berjalan lancar.

Ini penting untuk mencegah penyakit jantung. Berbanding kita sekarang yang lebih selesa menaiki kenderaan. Kalau mahu meletakkan kenderaan, mesti letak betul-betul di hadapan tempat yang hendak kita pergi.  Maksudnya tidaklah seandainya destinasi yang kita pergi itu jauhnya 30 kilometer perlu berjalan kaki, cuma jika tempat "parking" kereta agak jauh sedikit dari tempat yang dituju, ambillah peluang ini untuk "bersenam".


Tidak pemarah

Nasihat Rasulullah ‘jangan marah’ diulangi sampai tiga kali. Ini menunjukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasad, tetapi lebih kepada kebersihan jiwa.

Ada terapi yang tepat untuk menahan perasaan marah iaitu dengan mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka hendaklah kita duduk dan apabila sedang duduk, maka perlu berbaring.

Kerana marah itu daripada syaitan dan syaitan itu asalnya dari api, maka segeralah mengambil wuduk dan solat dua rakaat bagi mendapat ketenangan serta menghilangkan kegelisahan di hati.


Optimis dan tidak berputus asa

Sikap optimis memberikan kesan emosional yang mendalam bagi kelapangan jiwa selain perlu banyakkan sabar, istiqamah, bekerja keras serta tawakal kepada Allah SWT.


Tidak pernah iri hati

Bagi menjaga kestabilan hati dan kesihatan jiwa, semestinya kita perlu menjauhi daripada sifat iri hati. “Ya Allah, bersihkanlah hatiku dari sifat-sifat mazmumah dan hiasilah diriku dengan sifat-sifat mahmudah.”


Pemaaf

Pemaaf adalah sifat yang sangat dituntut bagi mendapatkan ketenteraman hati dan jiwa. Memaafkan orang lain membebaskan diri kita daripada dibelenggu api kemarahan.

Sekiranya kita marah, maka marah itu melekat pada hati. Justeru, jadilah seorang yang pemaaf kerana yang pasti badan sihat.

Di manakah Tuhan dalam kehidupan manusia


Assalamualaikum.....

Di manakah Tuhan? Kenapa orang yang baik ditimpa kesusahan dan ketidakadilan? Kenapa orang yang jahat dan "berhati busuk" serta penuh hasad dengki boleh hidup senang dan payah nak mati?

Ada antara kita yang mengeluh dan merintih mencari di manakah Allah SWT ketika mereka sedang dilanda kesusahan dalam kehidupan.  Mereka seolah-olah mempersoalkan Qada dan Qadar (ketentuan) dari Allah SWT terhadap segala yang berlaku di muka bumi ini.

Ramai manusia yang hanya "nampak" serta mencari Tuhan apabila dilanda kesusahan dan seperti melupakanNya apabila berada dalam nikmat dan kekayaan.  Ada yang miskin tetapi tidak redha dengan ketentuan Allah SWT ada juga yang kaya tetapi kufur nikmat.

Alhamdulilah... pada pengalaman saya, walaupun belum sepenuhnya menjadi umat Islam yang terbaik, namun saya dapat merasai kehadiran Allah SWT di kala saya sedang dalam kesusahan dan keperitan hidup di dunia yang fana ini.  Di kala semangat saya untuk hidup hampir punah, Dialah yang kembali "meniupkan" kebangkitan kekuatan dalam jiwa dan qalbu.  Allah SWT sudahpun membuktikan kekuasaanNya pada setiap ciptaanNya dan juga setiap ciptaan manusia.....

Di saat saya sudah tidak berdaya untuk meneruskan kehidupan ini, Allah SWT "menghantar" seorang dua manusia untuk berada di sisi saya tika saya memerlukan teman untuk berbicara dalam mencari sisa-sisa semangat bagi bekalan meneruskan kehidupan ini.  

Suka saya berkongsi dua perkara (ayat) berikut yang saya jumpa ketika mencari jawapan terhadap dugaan yang menimpa saya :


1) Apabila bangun dari tidur, tanya kepada diri sendiri :-

"kenapa Allah SWT masih hidupkan aku pada hari ini?"

Jawapan yang dicadangkan oleh Imam Al Ghazali ialah :

"kerana dosa aku terlalu banyak.  Allah SWT masih izinkan dan berikan aku masa untuk aku bertaubat....."


2) Allah SWT telah memberitahu melalui firmanNya dalam Surah Al Baqarah, ayat 155 hingga 156 yang bermaksud :

"Demi sesungguhnya kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan dengan merasai kelaparan dan dengan berlakunya kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman.....

Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar, iaitu orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata : sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali....."



Rumusannya :

** Tuhan menduga manusia dengan pelbagai cara seperti dalam keadaan senang atau susah, dalam keadaaan berkuasa atau lemah, dalam keadaan miskin atau berharta.  

Tuhan buat begini untuk menguji sama ada benarkah seseorang itu beriman kepadaNya dan layakkah seseorang itu untuk tinggal selama-lamanya di dalam syurga milikNya.....

** Ramai manusia merasai kehadiran Tuhan apabila mereka mencari Yang Maha Esa ketika berada dalam kesusahan, namun amat sedikit manusia yang merasai kehadiran Tuhan apabila mereka dalam "dunia" kesenangan dan kemasyhuran....

Oleh itu bersyukurlah seandainya ada manusia yang dapat "merasai" kehadiran Tuhan dalam kedua-dua keadaan tersebut (ketika susah dan ketika senang)

** Tiap kesakitan dan dugaan adalah penghapus dosa-dosa kecil selagi manusia itu masih ada perasaan untuk menuju jalan keinsafanNya walau hanya sekelumit sahaja.

Keputusan bola sepak Liga Super 21 Januari 2012



Negeri Sembilan  1   |   0  Felda United

Kuala Lumpur  1   |  1   Selangor PKNS

Sabah  0   |   1  Lion XII

Terengganu   2  |   1  T-Team

Johor FC   0  |   1  Perak

Bicara Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai kerukunan serta kebahagiaan suami isteri, dahulu dan sekarang


Assalamualaikum.....

Saya tidak pernah memangkah kertas undi untuk mana-mana calon Parti Islam Se-Malaysia ( PAS ), namun Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang selaku menteri besar negeri Kelantan adalah antara insan yang saya kagum dan hormat atas tingkahlakunya yang penuh kesabaran dan keperibadiannya yang amat baik berbanding dengan sesetengah ahli politik yang lain.

Berikut saya kongsikan cetusan fikiran Tuan Guru mengenai perihal perkahwinan zaman beberapa puluh tahun dahulu dan zaman kini  :


" Orang zaman dulu sampai nak beli selimut pun tak ada duit. Ada suami isteri yang tidur berlaga belakang sebab nak tumpang panas tapi alhamdulillah sampai ke tua mereka tak pernah berbalah sampai cerai berai. 

Orang hari ini gaji besar, dua tiga bulan dah bercerai. Ini menunjukkan bahagia tu bukan pada harta yg banyak, tetapi pada jiwa yang tenang. Tenang ni bukan boleh beli di market, tapi ia datang dari Allah S.W.T "


p/s : Hal sebegini telah saya alami dalam tahun ini.  Lantaran tidak memiliki rumah dan kenderaan sendiri dijadikan alasan dan tanggapan bahawa saya tidak dapat membahagiakan "anaknya" dan hidup jadi susah jika berkahwin kelak.....

Mengesan virus pada external device (peranti luaran)


Assalamualaikum.....

Pada artikel kali ini, saya ingin berkongsi maklumat berkenaan dengan virus yang berkemungkinan ada pada peranti luaran seperti pendrive dan external harddisk....

Terdapat satu virus yang agak merbahaya yang semakin berleluasa dan kerap melanda pengguna komputer yang selalunya terdiri dari pelajar institut pengajian tinggi. Untuk mengesan virus ini adalah dengan melihat pada bar di browser samada Internet Explore atau Mozilla Firefox terdapat perkataan "Restricted By Bro Act". Sekiranya ada, ini menandakan yang pc atau laptop anda mempunyai virus dan ianya akan menyebabkan komputer anda semakin perlahan dan lemah. 

Setakat ini tiada antivirus yang benar-benar berkesan dalam membersihkan semua virus ini melainkan dengan cara manual iaitu memadamkan file "autorun.exe", yang anda boleh lihat dengan memaparkan hidden files.
Virus ini berpunca daripada external devices seperti pendrive, external harddisk dan cd/dvd. Untuk mengesan yang external device yang berkemungkinan mengandungi virus tersebut, anda boleh lakukan perkara ini :
  1. Palamkan pendrive pada USB port.
  2. Jika keluar autorun window, hanya tekan cancel.
  3. Klik pada my computer dan klik butang kanan tetikus pada ikon pendrive.
  4. Jika ada perkataan AUTORUN pada atas sekali dalam senarai menu, maka sahlah pendrive berkenaan berkemungkinan tinggi bermasalah.
  5. Lakukan pada alatan lain seperti external hard disk atau cd. 
Sekiranya perisian anti virus anda tidak dapat membuang "virus autorun", cuba gunakan perisian anti virus jenama lain di komputer yang lain.
Langkah-langkah untuk memastikan file anda selamat sebelum mengambil tindakan penyelesaian yang lain ialah dengan buat backup semua file yang ada di dalam harddisk anda. Scan virus pada komputer anda dan kemaskini perisian antivirus sekerap yang mungkin.

Sejarah sukan bola sepak


 Assalamualaikum...

Sejak kebangkitan prestasi pasukan bola sepak Malaysia iaitu Harimau Malaya atau Harimau Muda, gelombang sokongan di kalangan peminat sukan bola sepak di Malaysia terhadap skuad kebangsaan tampak semakin ketara dan meningkat.  Pelbagai persatuan dan kelab penyokong ditubuhkan sama ada secara rasmi ataupun tidak. 

Persatuan atau kelab penyokong ini kebanyakkannya bermatlamat memberi dimensi baru terhadap cara sokongan diberikan kepada pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia, tidak kira sama ada ketika mendapat kemenangan mahupun kekalahan, sokongan moral diberikan secara berterusan, tanpa ada cacian mahupun kata-kata kesat (sepatutnya macam tu lah...).  Paling popular dan berjaya mencetuskan fenomena baru bola sepak di Malaysia, setakat ini adalah Ultras Malaya.

Menurut FIFA (badan pentadbiran bola sepak sedunia), permainan-permainan yang mempunyai ciri-ciri bola sepak telah wujud di negeri China sejak abad ke-3 SM. Berbagai-bagai jenis permainan bola juga telah diperkenalkan pada Zaman Pertengahan Eropah.

Pada abad ke-19, permainan bola di sekolah-sekolah United Kingdom (yang mempunyai cara permainan yang berbeza mengikut sekolah) menjadi lebih popular. Lantaran itu, cara permainannya juga lebih teratur. Undang-undang awal diperkenalkan bagi menyeragamkan cara permainan yang berbeza-beza itu dan memudahkan pemain-pemain. Persatuan Bola Sepak England (The Football Association) telah ditubuhkan pada 1863 oleh beberapa kelab bola sepak. Persatuan ini berjaya menggubal undang-undang formal bola sepak yang pertama di dunia. Undang-undang ini kemudian berkembang menjadi Undang-undang Bola Sepak hari ini.

Kini, urusan Undang-undang Bola Sepak dikendalikan oleh Lembaga Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (International Football Association Board). Lembaga ini ditubuhkan pada 1886 dan mempunyai lapan ahli – empat wakil FIFA, empat wakil persatuan bola sepak England, Scotland, Wales dan Ireland Utara. Segala pemindaan Undang-undang Bola Sepak perlu diluluskan oleh Lembaga melalui undian majoriti.

Populariti bola sepak telah meningkat terutamanya pada abad ke-20. Kini, bola sepak menjadi satu industri yang lumayan melalui pendapatan hak siaran televisyen dan penjualan tiket di stadium-stadium. Permainan ini dimainkan pada peringkat professional level di seluruh dunia. Berjuta-juta peminat biasanya pergi ke stadium bola sepak untuk mengikut pasukan pilihan mereka, manakala berbilion-bilion pula melihat perlawanan bola sepak di televisyen. Sebilangan besar pemain juga bermain bola sepak pada peringkat amatur.

Mengikut kajian yang dilakukan oleh Fédération Internationale de Football Association (FIFA), badan pentadbir bola sepak, yang diterbitkan dalam musim bunga 2001, lebih daripada 240 juta orang bermain bola sepak dalam lebih daripada 200 negara di seluruh pelusuk dunia. Peraturannya yang mudah dan memerlukan peralatan yang minimum tidak syak lagi membantu penyebaran dalam populariti sukan ini ke serata dunia dan berkongsi satu laungan "keramat" yang difahami oleh semua bangsa iaitu "Gol...!!!"

Keputusan Piala Sultan Haji Ahmad Shah (Perlawanan Sumbangsih 2012) Negeri Sembilan - Kelantan


 Negeri Sembilan 2  -  Kelantan 1

Assalamuaalikum...

Negeri Sembilan menjulang Piala Sultan Ahmad Shah apabila menewaskan Kelantan dengan jaringan 2-1 dalam aksi pembuka tirai Liga Malaysia 2012 di Stadium Nasional Bukit Jalil pada perlawanan yang berlangsung pada Sabtu, 7 Januari 2012, pukul 8.45 malam.


Kelantan mendahului Negeri Sembilan hasil jaringan Norshahrul Idlan Talaha dalam minit ke 19, separuh masa pertama.  Kemudian skuad Hoben Jang Hoben menyamakan kedudukan dengan jaringan pemain berjersi 10 iaitu Jean Emmanuel Effa Owona dalam minit ke 30 dan beliau sekali lagi menjaringkan gol dalam minit ke 63, sekaligus ianya gol yang memberi kemenangan kepada Negeri Sembilan. Pengadil memberikan masa tambahan 4 minit sebelum meniupkan wisel penamat.

Kemungkinan mutasi yang berlaku sekiranya logi nuklear yang akan dibina di Malaysia mengalami masalah

 

Assalamualaikum....
Ramai juga yang mempertahankan rancangan pembinaan logi nuklear di Malaysia, sama ada mereka ada kepentingan @ peng "kroni" an, ataupun saja-saja sokong.

Walaupun dikatakan tenaga yang dihasilkan dari loji nuklear adalah lebih bersih dan murah jika dibandingkan dengan teknologi penghasilan tenaga yang lain seperti tenaga solar, hidro ataupun angin, namun ia tetap akan mengundang bencana dan malapetaka seperti di Jepun.

Dengan pembinaan loji nuklear di Malaysia, ia akan lebih menjadikan negara Malaysia sebagai tumpuan atau sasaran musuh-musuh Islam ataupun pengganas antarabangsa.  Besar kemungkinan negara kita akan diugut oleh mereka.

Pada artikel kali ini, saya ingin memaparkan kemungkinan mutasi kehidupan yang berlaku sekiranya sisa loji nuklear tersebar dan mencemari alam sekitar...

 Ikan Epal

Sesumpah Kaktus

 Ikan Pisang

Bunga Singa


**p/s : 

manusia juga telah lama "tercemar" dan bermutasi sejak sekian lama.  Hingga kini manusia ramai yang telah meninggalkan fitrah kemanusiaan dengan melakukan kerosakan dan kemungkaran.

Jadual perlawanan bola sepak Liga Super 2012 bulan Januari

 




Saingan dijadualkan bermula pada 10 Januari 2012...

Berikut adalah **jadual perlawanan bola sepak bagi saingan Liga Super 2012 dalam bulan Januari :

10 Januari 2012
Negeri Sembilan - Selangor
Perak - Terengganu
Felda United - Sabah
Sarawak - Kuala Lumpur
T-Team - Kedah
Singapore Lions XII - Kelantan
PKNS - Johor FC 
14 Januari 2012
Selangor - Perak
Kelantan - PKNS
Kedah - Lions XII
Kuala Lumpur - T-Team
Sabah - Sarawak
Terengganu - Felda United
Johor FC - Negeri Sembilan
17 Januari 2012
Perak - Negeri Sembilan
Felda United - Selangor
Sarawak - Terengganu
T-Team vs Sabah
Lions XII - Kuala Lumpur
PKNS - Kedah 
Kelantan - Johor FC
21 Januari 2012
Selangor - Sarawak
Negeri Sembilan - Felda United
Kedah - Kelantan
Kuala Lumpur - PKNS
Sabah - Lions XII
Terengganu - T-Team
Johor FC - Perak
28 Januari 2012
Felda United - Perak
Sarawak - Negeri Sembilan
T-Team - Selangor
Lions XII - Terengganu
PKNS - Sabah
Kelantan - Kuala Lumpur
Kedah - Johor FC
**tertakluk pada "selera" dan pindaan Persatuan Bola Sepak Malaysia

Keputusan perlawanan akhir Piala Emas Raja-Raja 2011 : Melaka - Pahang

 

Assalamualaikum...

Berakhir sudah episod "drama" Piala Emas Raja-Raja 2011 antara Melaka dan Pahang.  Berbagai-bagai perkara kontroversi yang timbul sebelum perlawanan ini bermula iaitu seperti perubahan lokasi stadium perlawanan, keadaan padang di Stadium Temerloh yang tidak memuaskan serta beberapa isu sensitif yang tidak dapat dipastikan kesahihannya.

Dalam perlawanan ini, Pahang menewaskan pasukan Melaka dengan jaringan 3 berbalas 1, dengan menyaksikan gol awal dijaringkan oleh pasukan Melaka di separuh masa pertama. Pahang menyamakan jumlah jaringan pada 5 minit sebelum tamat separuh masa pertama, melalui sepakan percuma di luar kotak penalti. Pahang memastikan kemenangan menjadi milik mereka apabila pada separuh masa kedua, menjaringkan gol pada minit ke 75 dan 79.

Walauapapun, pujian harus diberikan kepada sebilangan penyokong bola sepak Negeri Melaka dan Ultra Taming Sari yang telah berkumpul dan "berkonvoi" dari kawasan KFC Alor Gajah dalam jam 12 tengah hari semalam (01/01/2012).  

Semangat "Hang Jebat" yang ditampilkan oleh mereka seharusnya mendapat perhatian Persatuan Bola Sepak Negeri Melaka kerana dengan perbelanjaan sendiri dan tanpa perlindungan insuran, mereka dilihat bersungguh-sungguh meredah perjalanan jauh ke Temerloh, Pahang untuk memberi sokongan kepada "Skuad Kancil".  

Diharap pengurusan Persatuan Bola Sepak Melaka untuk tahun 2012 ini akan lebih seirus dalam menguruskan bola sepak serta membangunkan kembali darjat bola sepak Negeri Melaka ke tahap yang boleh dibanggakan.  Ambil ikhtibar dari pada pasukan bola sepak Kelantan yang pernah terperosok di Liga FAM, namun kembali bangkit bertenaga ke Liga Perdana dan seterusnya Liga Super dan menghadirkan saingan sengit pada mana-mana pasukan yang dihadapi mereka.


Baikpulih padang hanya dimulakan beberapa hari sebelum tarikh perlawanan, 
akibat pindaan stadium perlawanan di kala tarikh semakin hampir.

Nampak dah macam sesi cari gali artifak barangan purba.

Keadaan Stadium Mini Temerloh pada petang hari perlawanan. Cantik kan...?

Senarai pasukan bola sepak di Liga Super dan Liga Perdana 2012 (Liga Malaysia)



Liga Malaysia Musim 2012 akan membabitkan dua peringkat liga yang berbeza iaitu Liga Super dan Liga Perdana. Liga Super mempertaruhkan pasukan elit yang akan bersaingan bersama-sama 14 pasukan dalam kumpulan berkenaan. 

Manakala Liga Perdana pula boleh dianggap divisyen kedua Malaysia, bakal mempersembahkan 12 pasukan yang tidak kurang hebatnya apatah lagi pasukan "Manchester City Malaysia", ATM yang telah melaburkan sejumlah wang yang banyak untuk membawa pemain bintang ke pasukan mereka. 

Berikut merupakan Senarai Pasukan Liga Super 2012 dan Liga Perdana 2012 :


SENARAI PASUKAN LIGA SUPER 2012

1) Felda United
2) Perak
3) Kelantan
4) Lions XII (Singapura)
5) Johor FC
6) Selangor
7) N.Sembilan
8) Selangor PKNS
9) Kuala Lumpur
10) T-Team
11) Sarawak
12) Kedah
13) Terengganu
14) Sabah

*Perlawanan Pertama Dijadual Bermula Pada 10 Januari 2012


SENARAI PASUKAN LIGA PERDANA 2012

1) Johor
2) Sime Darby
3) Pos Malaysia
4) PDRM 5) Pahang
6) MP Muar
7) MBJB
8) ATM
9) Betaria FC
10) USM FC
11) Perlis
12) Harimau Muda B

*Perlawanan Pertama Dijadual Bermula Pada 13 Januari 2012

Fakta menakjubkan mengenai "wudhu" (air sembahyang)


Assalamualaikum.....

Prof Leopold Werner Von Ehrenfels, seorang psychiatrist dan neurology dari Austria, menemui sesuatu yang menakjubkan terhadap wudhu. Beliau mengemukakan satu fakta yang sangat mengujakan iaitu pusat-pusat saraf yang paling peka dari tubuh manusia ternyata berada di sebelah dahi, tangan, dan kaki.

Pusat-pusat saraf tersebut sangat sensitif terhadap air segar. Dari sini hikmah di sebalik wudhu yang membasuh pusat-pusat saraf tersebut ditemui. Malah beliau  mencadangkan agar wudhu bukan hanya menjadi kebiasaan umat Islam, tetapi untuk umat manusia secara keseluruhan.

Dengan sentiasa membasuh air segar pada pusat-pusat saraf tersebut, maka bererti akan memelihara kesihatan dan keselarasan pusat saraf. Pada akhirnya Leopold memeluk agama Islam dan menggunakan nama Baron Omar Rolf Ehrenfels.
 

Ulama Feqah juga menjelaskan hikmah wudhu sebagai bahagian dari usaha untuk memelihara kebersihan fizikal dan rohani. Anggota badan yang dibasuh dalam air wudhu, seperti tangan, kawasan muka termasuk mulut, dan kaki memang paling banyak bersentuhan dengan benda-benda asing termasuk kotoran. Kerana itu, wajar kalau anggota badan itu yang harus dibasuh.

Ulama tasawuf menjelaskan hikmah wudhu dengan menjelaskan bahawa anggota badan yang dibasuh air wudhu memang daerah yang paling sering berdosa. Kita tidak tahu apa yang pernah diraba, dipegang, dan dilakukan tangan kita. Banyak pancaindera tersimpul di bahagian muka. 

Berapa orang yang jadi korban setiap hari dari mulut kita, berapa kali berbohong, memaki, dan membicarakan aib orang lain. Apa saja yang dimakan dan diminum. Apa saja yang baru diintip mata ini, apa yang didengar oleh telinga ini, dan apa saja yang baru dicium hidung ini? Ke mana sahaja kaki ini berjalan setiap hari?


Tegasnya, anggota badan yang dibasuh dalam wudhu ialah anggota yang paling berisiko untuk melakukan dosa.  Organ tubuh yang menjadi anggota wudhu disebutkan dalam ayat al-Maidah [5]:6, adalah wajah, tangan sehingga siku, dan kaki sehingga hujung kaki.

Dalam hadis riwayat Muslim juga dijelaskan bahawa, air wudhu mampu mengalirkan dosa-dosa yang pernah dilakukan oleh mata, hidung, telinga, tangan, dan kakinya, sehingga yang berkaitan bersih dari dosa.  Kalangan ulama melarang mengeringkan air wudhu dengan kain kerana dalam redaksi hadis itu dikatakan bahawa proses pembersihan itu sampai titisan terakhir dari air wudhu itu (ma'a akhir qathr al-ma').
 
Wudhu dalam Islam masuk di dalam Bab al-Thaharah (penyucian rohani), seperti halnya tayammum, syarth, dan mandi junub. Tidak disebutkan Bab al-Nadhafah (pembersihan secara fisik). Rasulullah SAW selalu berusaha mempertahankan keabsahan wudhunya.

Yang paling penting dari wudhu ialah kekuatan simboliknya, yakni memberikan rasa percaya diri sebagai orang yang ‘bersih' dan setiap waktu dapat menjalankan ketaatannya kepada Tuhan, seperti mendirikan solat, menyentuh atau membaca mushaf Al-Quran.

Wudhu sendiri akan menghalang diri untuk menghindari perkara-perkara yang merosakkan kesuciannya. Dosa dan kemaksiatan juga bercanggah dengan konsep berwudhu.  Oleh itu orang yang berwudhu akan sentiasa berada dalam ketenangan dan dilindungi Allah SWT dari mara bahaya, insya Allah.....

Promosi

Babab.net