Bicara Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai kerukunan serta kebahagiaan suami isteri, dahulu dan sekarang


Assalamualaikum.....

Saya tidak pernah memangkah kertas undi untuk mana-mana calon Parti Islam Se-Malaysia ( PAS ), namun Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang selaku menteri besar negeri Kelantan adalah antara insan yang saya kagum dan hormat atas tingkahlakunya yang penuh kesabaran dan keperibadiannya yang amat baik berbanding dengan sesetengah ahli politik yang lain.

Berikut saya kongsikan cetusan fikiran Tuan Guru mengenai perihal perkahwinan zaman beberapa puluh tahun dahulu dan zaman kini  :


" Orang zaman dulu sampai nak beli selimut pun tak ada duit. Ada suami isteri yang tidur berlaga belakang sebab nak tumpang panas tapi alhamdulillah sampai ke tua mereka tak pernah berbalah sampai cerai berai. 

Orang hari ini gaji besar, dua tiga bulan dah bercerai. Ini menunjukkan bahagia tu bukan pada harta yg banyak, tetapi pada jiwa yang tenang. Tenang ni bukan boleh beli di market, tapi ia datang dari Allah S.W.T "


p/s : Hal sebegini telah saya alami dalam tahun ini.  Lantaran tidak memiliki rumah dan kenderaan sendiri dijadikan alasan dan tanggapan bahawa saya tidak dapat membahagiakan "anaknya" dan hidup jadi susah jika berkahwin kelak.....

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan