Negeri Sembilan - Juara dalam bayangan (doa)

**Kemaskini : Negeri Sembilan kalah 1-2 


~ Bayangan makin hilang dilindungi mendung. Kelantan dah menang, maka sepatutnya tiada lagi kebakaran harta awam dan kenderaan polis... yelah dah menang, hati dah suka... 
kalau kalah mengamuk lebih dari Hang Jebat



     VS 
*hanya hiasan*

Seperti di profail saya, saya lahir di Johor, bersekolah rendah dan menengah di Negeri Sembilan serta dalam pada itu tinggal di kawasan Melaka.  Namun nak sokong Johor tatau Melaka di final dah jauh api dari panggang, nasib baiklah Negeri Sembilan dapat sekali lagi sampai ke perlawanan akhir Piala Malaysia bagi tahun 2010.
Sama ada pasukan bola sepak Negeri Sembilan mengalami pemain yang kurang cergas atau cedera, namun doa saya ini tetap sepenuhnya untuk kemenangan Negeri Sembilan.  Harap-harap pajero atau kereta polis tidak ada yang dibakar gara-gara tidak puas hati dengan mutu permainan atau pengadilan.  Kita ada otak yang mempunyai akal yang disertakan dengan hidayah dan iman. Gunakanlah kurniaan Allah SWT dengan sebaiknya.  Tak puas hati, kita buat surat rasmi untuk menyatakan bantahan atau aduan.  Anda tahu format surat rasmi?

Senarai artis dan lagu dalam album "Di mana kan ku cari ganti - Satu Indiepretasi"


Pada pandangan peribadi saya, usaha pihak yang membuat album ini sempena bulan mengenang P.Ramlee adalah sangat baik dan boleh menambah kesegaran pada lagu-lagu "evergreen" P.Ramlee dan memperkenalkan semula lagu-lagu ini pada generasi muda ketika ini, yang mungkin kurang tahu mengenai filem-filem dan lagu-lagunya.

Tetapi ada sesetengah lagu yang dibawakan oleh artis-artis baru ini kurang enak didengar iaitu dari segi lenggok nyanyian serta muzik yang digubah.  Rasa-rasanya kalau P.Ramlee hidup lagi, mesti dia menangis dengar lagunya yang diubah sedemikian rupa..

Preview pasukan : Perlawanan akhir Piala Malaysia 2010

 

Sejarah bola sepak Negeri Sembilan :

Sejarah bola sepak Negeri Sembilan dikenal pasti bermula pada tahun 1923, ia berdasarkan satu petikan dalam buku sejarah bola sepak Malaysia melalui temuramah dengan Austin Senevirathe yang berusia 93 tahun ketika ditemu ramah. Beliau menyatakan pada perlawanan Piala Malaya (Piala Malaysia) di antara Negeri Sembilan dan Singapura berlangsung pada tahun tersebut.

· Presiden PBNS – Dato’ Wan Salaidin, Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan menjadi presiden PBNS semasa Dato’ Mansor Othman menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan. Setiausaha Kehormat PBNS semasa itu ialah En. Ramalingam. Pejabat PBNS pada masa itu adalah di pejabat En. Ramalingam yang terletak di Paul Street.

Peristiwa :

· Dato Rais Yatim menjadi Menteri Besar menggantikan Dato Mansor Othman. Seterusnya perlembagaan PBNS di tukar dengan membenarkan hanya Menteri Besar menjadi presiden PBNS sehinggalah sekarang. Sebelum ini jawatan Presiden dipilih melalui mesyuarat agung PBNS. Pejabat PBNS pada masa itu terletak di tingkat atas Bangunan Poliklinik Rakyat, Bandar Seremban.

· 1982 – Dato Mohd Isa Samad, Menteri Besar ketika itu telah memegang jawatan presiden PBNS selama 22 tahun. Setiausaha kehormat ialah Dato Abdullah Sani Abd Hamid yang menggantikan Kapt. Hadi. Bangunan PBNS telah dibina setinggi tiga tingkat di Medan Rahang, Seremban di atas tanah PBNS pada tahun 1992.

· 2004 – Dato’ Seri Utama Mohamad Haji Hassan dilantik menjadi Menteri Besar menggantikan Tan Sri Mohd Samad memegang jawatan presiden PBNS. Dalam mesyuarat agung PBNS, En. Abd. Halim Abd. Latif dilantik memegang jawatan sebagai Setiausaha Kehormat menggantikan Dato’ Abdullah Sani Abd Hamid yang dinaikkan pangkat memegang jawatan Timbalan Presiden PBNS.


 

Sejarah bola sepak Kelantan :

Ditubuhkan pada tahun 1946, Kelantan FA merupakan pasukan bola sepak tertua di pantai timur Malaysia. Pasukan ini bukanlah sebuah pasukan yang boleh dikatakan memberi tentangan sengit kepada pasukan lain dalam kancah bola sepak Malaysia. Dari segi kejuaraan, Kelantan FA tidak pernah bergelar juara samaada dalam saingan liga domestik atau saingan Piala Malaysia dan juga Piala FA. Namun pasukan ini pernah layak ke peringkat akhir saingan Piala Malaysia pada tahun 1955, 1970 dan 2009. Manakala saingan Piala FA, pasukan Kelantan FA bergelar Naib Juara pada tahun 2009 setelah kalah kepada pasukan Selangor FA dalam penentuan sepakan penalti dengan keputusan 4-1.

Negeri Kelantan Darul Naim tersenarai antara negeri yang mempunyai akademi bola sepaknya sendiri seperti Akademik Bola Sepak Darulnaim yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri Kelantan pada tahun 2006 bertujuan mencungkil bakat muda yang berusia 8 hingga 12 tahun. Pada 18 Januari 2008, Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa berkata bahawa pihaknya akan menubuhkan akademi bola sepak khusus bagi melatih dan menonjolkan bakat semulajadi pemain bawah 13 tahun negeri ini kesinambungan dari Projek Kijang Emas yang diusahakan semasa sekolah rendah oleh Jabatan Pelajaran Negeri . Ia akan ditempatkan di Sekolah Menengah Kebangsaan Chengal itu yang bakal menempatkan 30 orang pelajar.

Kelantan FA merupakan pasukan bola sepak yang paling ramai menerima sokongan padu daripada Penyokong mereka dalam kancah Liga Malaysia sehingga mencecah puluhan ribu dan memenuhi setiap ruang di Stadium mereka. Penyokong Kelantan FA dikenali dengan jolokan "Pahlawan Merah". Laungan "Gomo Klate Gomo" sentiasa bergema di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV setiap kali perlawanan diadakan di Stadium keramat mereka, Stadium Sultan Muhammad Ke-IV. Kehadiran penyokong fanatik Kelantan FA ini bukanlah sewaktu pasukan ini mencapai kejayaan dalam liga Malaysia pada musim 2008-2009, tetapi ianya satu tradisi zaman berzaman sejak Pasukan Kelantan FA ditubuhkan pada tahun 1946. Sehingga kehadiran penyokong mereka begitu dirasai oleh para Pemain dan Pihak pengurusan Pasukan Kelantan FA dan sentiasa menyebabkan Pasukan lawan berasa gerun setiap kali bertemu dengan Pasukan Kelantan FA. Penyokong dikatakan sebagai pemain ke-12 bagi Pasukan Kelantan FA.

Peristiwa :



Peristiwa rusuhan penyokong fanatik Kelantan semasa kempen Piala FA separuh akhir pertama yang berlangsung di Stadium Sultan Mohammad Ke-IV menjadi detik hitam dalam sejarah bola sepak Kelantan. Rusuhan ini dipercayai berpunca ketidakpuasan hati penyokong-penyokong Kelantan FA terhadap mutu pengadilan semasa Kelantan FA menerima kunjungan pasukan Negeri Sembilan FA. Ketegangan yang berlaku antara penjaga gol Kelantan FA, Halim Napi dan juga penyerang Negeri Sembilan FA, Zakuan Adha Abdul Razak di padang telah menyemarakkan lagi api kemarahan penyokong-penyokong Kelantan. Setelah tamat permainan, keadaan dalam Stadium begitu tegang apabila penyokong Kelantan ketika itu seramai 26,000 orang tidak mahu berganjak dari tempat masing-masing sehingga di arah keluar oleh pihak Polis yang mengawal permainan pada malam itu.

Namun di luar Stadium hampir 2000 orang penyokong Kelantan telah merusuh di perkarangan Stadium dengan membakar kenderaan pasukan Polis dan merosak kenderaan persendirian dan juga harta awam. seramai 100 orang pasukan Polis Persekutuan dan anti rusuhan telah di arahkan untuk mengawal keselamatan pasukan Negeri Sembilan FA dan meredakan keadaan yang berlaku pada malam kejadian itu. Akibat kejadian yang berlaku, Persekutuan Bola Sepak Malaysia (FAM) telah menggangtung pasukan Kelantan FA beraksi di Stadium Sultan Mohammad Ke-IV sehingga tamat musim 2009 dan telah memilih Stadium berkecuali Stadium Putra Bukit Jalil untuk perlawanan yang membabitkan pasukan Kelantan FA dengan pihak lawan. Persatuan Bola Sepak Amatur Kelantan (KAFA) turut didenda RM90,000 akibat kejadian rusuhan yang berlaku.

Kekalahan Pasukan Kelantan FA kepada Pasukan Negeri Sembilan FA dalam perlawanan akhir Piala Malaysia musim 2009 menyebabkan berlakunya rusuhan Penyokong Pasukan Kelantan FA dengan membakar kain rentang gergasi dan juga kerusi-kerusi Penonton. Kejadian ini menggakibatkan Persatuan Amatur Bola Sepak Kelantan (KAFA) didenda Persekutuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sekali lagi berjumlah RM34,000.

Kelas jahitan manik dan baju Melayu tradisional


 

 

NOTIS
(20 April 2012)

Kelas / kursus di atas sudah tidak dijalankan lagi.  Sila ke laman blog Syarikat Nurhafizah Binti Karim untuk mengetahui pelbagai kursus atau latihan jangka pendek dalam kemahiran menjahit pakaian dan membuat aksesori. Klik -----> SYN

Dapat hadiah dari Intan Berlian

Hadiah dari kemenangan peraduan yang dianjurkan oleh "intanberlian87.blogspot.com" telah diterima lebih kurang pukul 10 pagi, 20/10/2010.  Tapi masa tu saya tidak berada di kedai saya, nasib baiklah kawan di kedai sebelah yang tolong terimakan barangan itu dari POSLAJU.

 

Lirik lagu Kalau Berpacaran

Di sini saya sediakan lirik dan gambar penyanyi bagi lagu yang kian menjadi "halwa telinga" peminat muzik tempatan iaitu lagu "Kalau Berpacaran". Saya ada mendengar dua audio lagu ini dan saya dapati Altimet menyebut dua perkataan berbeza pada dua audio berbeza iaitu "sedia" dan "berani" bagi rangkap selepas "Berani buat terima padah..."

Sohaimi Mior Hassan
Kalau berpacaran
Memang banyak pantang larang
Menjaga susila
Ibu bapa adik abang

Apabila berdua
Carilah tempat yang terang
Agar tidak pula
Mencuba aksi terlarang

Korus
Boleh pandang-pandang
Jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang
Bertambah sayang
Biar malu-malu
Biar segan-segan
Kerna malu itu
Perisai orang beriman

Ana Raffali
Kalau berpacaran
Jangan tunggu lama-lama
Kalau dah berkenan
Jumpalah ayah dan mama
Hantarkan rombongan
Meminang dengan segera
Kalau terlambat kekasihmu disambar buaya

Ulang korus

Altimet
Yeah
Kita sambung cerita
Kalau kamu berdua
Aku yang ketiga
Aku penambah perasa
Akulah pendarab nafsu serakah
Hai teruna bikin perangai selamba
Hati si dara kata tak apa
Berani buat terima padah
Kalau tak sedia (berani)
Ucap syahadah

Ulang korus 2x

Andainya aku punya waktu...

 
Aku telah menyaksikan jasa yang ditinggalkan oleh arwah datuk aku sebelum dia meninggal dunia. Aku juga telah melihat tanda-tanda ahli syurga pada arwah nenek aku sebelum dan selepas dia meninggal dunia.

Aku masih dapat "mengajar" arwah nenek aku "mengucap" lebih kurang sehari sebelum dia meninggal dunia, pada masa aku masih kanak-kanak kecil, aku berpesan pada arwah nenek aku jika dah terasa dipanggil Tuhan,  sebutlah "kalimah syahadah" (ayat yang sebenar aku tak ingat). Dalam keadaan nenek aku tak berupaya untuk bersuara, dia masih lagi dapat memberi respon pada apa yang aku pesan dengan senyumannya...

Andai aku mati hari ini, apakah cukup jasa2 dan bakti utk aku tinggalkan di dunia ini? Apakah jasa2, bakti dan amal ibadah ku cukup utk memberikan tanda bahawa syurga adalah tempat ku..?  Semua tanda2 itu telah aku lihat ada pada arwah datuk & nenek aku, tapi aku ini...?

"andainya aku... punya waktu..., masih ku ingin mengulangi semula.., saat indah bersamamu, sayang tak berkesempatan...".

~ p/s :
1. Al Fatiha buat arwah datuk dan nenek aku serta kesemua umat Islam yang telah dan akan "meninggal dunia..." 
2. Untuk artikel kali ini saya menggunakan kata ganti diri "aku" bagi melambangkan ianya datang dari "suara hati..."

Iklan Leaderboard, Skyscraper & Large Rectangle muncul serentak

 

 
Pernahkah blog anda menghadapi situasi seperti di atas?   Sepanjang masa saya mula mendaftar dan meletakkan iklan dari Nuffnang, iklan pada posisi  Leaderboard, Skyscraper dan Large Rectangle pernah muncul serentak dalam blog saya sebanyak 3 kali (seingat saya atau mungkin juga ada masanya saya tak perasan), termasuk semalam.

Walaupun keuntungannya mungkin tidak seberapa kerana blog ini tidak sepopular blog-blog lain yang mana pengunjung blog-blog tersebut ada yang mencecah lebih dari seribu orang pada sesuatu masa, namun saya tetap bersyukur atas apa yang sudah saya perolehi dalam pendapatan terumpuk pada akaun saya dalam Nuffnang.  Bila iklan-iklan ini keluar serentak, nampak cantik pula blog saya seperti menambah aura seri pada blog.  Sebelum ini, pernah iklan yang berlainan keluar serentak pada dua posisi berlainan, tapi kali ini ia muncul serentak pada setiap posisi.  Rasa best pulak nak "update" blog ni..
Belajar komputer di ICT Niaga dapat elaun RM200.00 sebulan

Belajar komputer di ICT Niaga dapat elaun RM200.00 sebulan

Salam sejahtera..,

Peluang untuk belajar asas kemahiran komputer dan internet di ICT Niaga Enterprise secara percuma, malah memperolehi elaun RM200.00.  Berikut adalah syarat-syarat yang perlu dipatuhi :
  • Berumur 15 ke 20 tahun.
  • Mempunyai displin dan minat belajar yang tinggi.
  • Harus menghabiskan masa selama 6 bulan untuk melayakkan diri memperolehi elaun bulanan (masa & hari boleh diselaraskan.
  • Sijil diberikan setelah tamat kursus.
Maklumat lanjut, sila hadir ke alamat berikut (Isnin - Jumaat / 10.30pg - 5.00ptg) :

ICT Niaga Enterprise,
Tingkat 4,
Kompleks Hang Tuah,
Jalan Hang Tuah,
75300 Melaka.
(sebelah pejabat Kelab Usahawan GIATMARA Melaka)


**Update 2012 : kursus ini sudah tidak ditawarkan lagi

Perawatan pening, demam, selsema, sakit tekak dan batuk-batuk

     

     

Salam sejahtera...
Berapa kalikah anda mengalami masalah kesihatan seperti tajuk artikel di atas dalam masa setahun?.  Pada saya sendiri, saya mengalami beberapa komplikasi kesihatan seperti tajuk artikel tersebut, dalam setahun lebih kurang sebanyak 2 atau 3 kali.  Saya juga mengamalkan pemakanan yang lain dari biasa iaitu selain dari memakan ubat sama ada yang dibeli di klinik atau kedai.

Sebagai contoh, jika saya menghidapi tanda-tanda akan selsema ataupun sudah selsema, saya akan makan ais krim (jenis yang berkrim) dan niatkannya sebagai ubat untuk legakan dan hilangkan selsema.  Dan ianya berkesan untuk saya.  

Selain itu, saya akan kerap minum teh o suam dan makan sup panas, tidak kira apa jenis sup.  Tapi yang jadi pilihan ialah sup ayam yang dicampurkan dengan pelbagai sayuran hijau.  Jika terpaksa, saya juga akan minum minuman bergas dan lepaskan gas tersebut di hidung. Ia dapat melegakan masalah hidung tersumbat.  Lagi kuat gasnya lagi elok.

Jika mengalami batuk, antara petua tradisional yang saya buat ialah campurkan kapur (kapur orang buat makan dengan sirih) dengan perahan limau nipis, kemudian sapukan rata pada bahagian leher. Seelok-eloknya sapu semasa hendak berehat panjang ataupun nak tidur.  Ulangi sapuan ini sehingga batuk reda atau hilang.  Boleh juga diselang seli dengan sapuan minyak angin atau balsem yang diperbuat dari gamat atau minyak dan balsem geliga.

Semasa batuk dan selsema, jangan atau elakkan dari makan makanan yang berminyak dan minuman yang sejuk (berais). Kopi dan milo tidak digalakkan untuk orang batuk.  Tetapi mengikut kajian terkini, air sejuk jika betul sukatannya boleh juga mengurangkan panas dalam badan ketika demam dan selsema.

Petua terakhir dari saya ialah larutkan beberapa biji gula Hack warna hitam ke dalam air panas atau suam lalu diminum ketika selsema dan batuk.

~p/s: petua di atas adalah telah dicuba oleh saya sendiri.  Kemujarabannya mungkin berbeza pada orang lain.

Tertunailah Hasrat Di Hati: Teruk betul pelajar universiti ni..agak-agaklah kalau nak menipu

Tertunailah Hasrat Di Hati: Teruk betul pelajar universiti ni..agak-agaklah kalau nak menipu




Memang tak patut jika gambar yang diambil itu di tempat lain, tapi mengaku mengambilnya di luar negara.

Hal penipuan seperti ini boleh dianggap kecil dan "guaruan nakal" tetapi dihebohkan, sedangkan setiap surat khabar arus perdana dengan bangga mengiklan serta mempromosikan judi dan perkara-perkara lain yang haram serta lagha tu tidak pula dikecohkan...

You Tube Kemalangan Maut Simpang Ampat KM223 | nurizspace

You Tube Kemalangan Maut Simpang Ampat KM223 | nurizspace


Hal sebegini bersangkut-paut dengan banyak cabang masalah dari rakyat biasa ke pemimpin. Oleh itu siapkan diri kita dengan ilmu agama Islam tanpa mewujudkan batasan-batasan tertentu. Tanpa had tanpa hari, ianya sepanjang masa...

Karaoke tertutup di blog

Salam sejahtera...

Apakah yang anda buat semasa berblog?.  Maksud saya selain dari mengemaskini blog kesayangan anda...  Bagi saya, saya akan berkaraoke dengan senarai 14 lagu yang terpilih mengikut "mood" semasa saya, di muka blog "Lagu dan Permainan"...


Selalunya saya akan bertabiat ( bukan bertarbiah tau ) begini bila petang-petang, waktu orang dah balik ke rumah dari pejabat ataupun waktu malam atau awal pagi apabila saya tidur di kedai saya.  Bukannya takde rumah tapi kerana ada kerja yang nak disiapkan.

8 jenama pelayar web untuk dicuba

Setiap gambar di bawah mempunya pautan ke laman web pengeluar.  Klik pada gambar untuk maklumat lanjut serta muat-turun "Web Browser" (Pelayar Web) pilihan blogger & bloggies :

                  

                

                       

    

Promosi

Babab.net