Niat @ doa puasa dan berbuka puasa bulan Ramadhan


Assalamualaikum...

Puasa secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.

Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari.

Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.

Di sini saya sediakan bacaan niat puasa menggunakan huruf rumi bagi mewakili bunyi niat puasa di dalam bahasa Arab.  Adalah di nasihatkan agar mendengar serta belajar dari guru agama yang bertauliah bagi membezakan bunyi atau sebutan sebenar niat yang telah dirumikan. Saya hanya ingin mempermudahkan kita untuk cepat memahami dan mengetahui akan niat dalam bahasa arab.

Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran. 

Lafaz niat puasa hari-hari :-
nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa  ( Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala ) 

Lafaz niat puasa sebulan (Bahasa Melayu) :-
Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Niat berbuka puasa :-
allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya
arhamarrohimin ( Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang ) 


Waktu berniat puasa  :-
Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.


 


Kemaskini (29 Jun 2014):


Perkara yang membatalkan puasa

Assalamualaikum...

Mesti anda semua akan teringat "muslihat" yang sering anda lakukan untuk membolehkan anda buka puasa sebelum tiba waktunya sama ada secara senyap-senyap atau secara simpati dari mak dan ayah.

Pastikan anda tidak melakukan atau terlakukan perkara-perkara di bawah :

Perkara yang membatalkan puasa

Perkara-perkara berikut akan membatalkan puasa jika terjadi:

  • Makan dan minum dengan sengaja walaupun pada nilaian dan kadaran yang sedikit pun,seperti memakan saki baki makanan kecil yang terlekat pada celah gigi dan lain-lain lagi.
  • Muntah dengan sengaja
  • Bersetubuh atau keluar air mani dengan sengaja
  • Keluar darah haid atau nifas
  • Gila (hilang akal)
  • Pitam(termasuk pengsan) atau mabuk sepanjang hari.
  • Merokok disiang hari.(Termasuk menghisap ganja atau dadah)
  • Murtad (keluar dari Islam)
  • Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka seperti menyembur pewangi atau menyegar mulut dan sebagainya.  Larangan ini tidak termasuk memasukkan air atau udara kedalam rongga terbuka kerana ingin berwuduk atau melegakan kesakitan dan ketidakselesaan pada rongga(dengan syarat air tersebut tidak diminum atau ditelan dengan sengaja).

Namun begitu, terdapat beberapa golongan yang diizinkan berbuka puasa, namun jika golongan berkenaan benar-benar dapat bertahan, janganlah pula pura-pura sakit.  Golongan yang dimaksudkan ialah :

Terdapat kelonggaran (harus) kepada golongan yang berikut untuk berbuka:
  • Orang yang sakit .
  • Orang yang berkerja buruh.
  • Orang yang dalam musafir (perjalanan).
  • Orang tua yang sudah lemah.
  • Orang yang hamil dan ibu yang menyusukan anak.

Syarat wajib dan syarat sah puasa

 Assalamualaikum...

Sempena bulan puasa ini, saya akan menerbitkan artikel yang berkaitan dengannya.  Kita perlu tahu perkara-perkara penting dalam menjalankan ibadah puasa sebulan dalam setahun.

 Syarat wajib puasa

Orang-orang Islam yang memenuhi syarat-syarat di bawah ini diwajibkan berpuasa pada bulan Ramadhan :

-Berakal/waras
-Baligh (cukup umur)
-Mampu/tidak uzur.

Syarat sah puasa

Manakala syarat puasa itu diterima di dalam Islam (sah) ialah:

-Orang Islam
-Berakal * tidak sah jika gila atau kanak2 belum mumayyiz (cukup umur)
-Suci daripada haid dan nifas
-Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa, iaitu bukan dalam tempoh haram puasa.

Iklan perniagaan : pengisian double meaning jadi pilihan?


Assalamualaikum....

Beberapa bulan kebelakangan ini, dilihat trend syarikat mengiklankan produk dan perkhidmatan menggunakan ayat-ayat yang membawa "double meaning" atau dua maksud semakin galak dan menjadi-jadi, lebih-lebih lagi apabila iklan mereka itu disiarkan melalui siaran stesyen radio.  Dari jenis makanan kesihatan (zulkifli...oh zulkifli...) hinggalah ke perkhidmatan siaran televisyen berbayar yang kononnya terunggul di Malaysia (macam-macam ada ke macam-macam hal...?).

Kedengaran iklan mereka itu bersadurkan kelucahan.  Dah tak ada idea yang lebih "bersih" lagi ke sampai nak guna ayat-ayat yang ada unsur lucah?.   Ada sesiapa yang dengar iklan dari stesyen televisyen berbayar di stesyen radio Sinar.fm atau lain-lain stesyen radio?.

Itu dari segi pengiklanan dari syarikat perniagaan, dalam bidang lainpun idea lucah menjadi pilihan.  Lebih-lebih lagi jika nak jatuhkan musuh politik.  Pelbagai teknik dan kaedah digunakan untuk membikin video berkenaan.  Kalau pemimpin yang sedang berkuasapun tersedia menggunakan idea lucah, terlangsungnya fikiran rakyatpun ikut lucah sama.  Ini nasihat dari APCO ke?

Surat khabar lagi la tak boleh pakai, buat bungkus bangkai tikus dan kambus dalam tanah lebih baik.  Kalau nak dekat pilihanraya, berita lucah je yang menjadi tajuknya.  Orang lain kotor, "orang-orang" dia aje yang bersih.  Surat khabar arus perdana kini dah jadi akhbar 18SX.  Kanak-kanak, remaja dan dewasa yang tak matang-matang lagi tak boleh baca, nanti merosakan fikiran.

Keputusan perlawanan bola sepak kedua pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014

Assalamualaikum...


KEDUDUKAN PENUH
Malaysia 1  |  Singapura 1

** Singapura layak ke pusingan ketiga Kelayakan Piala Dunia 2014 Zon Asia
dengan agregat MalaysiaSingapura 6

Ulasan Saya :
~ Pasukan Malaysia yang telah berhabis-habisan berusaha untuk mencapai kemenangan, tidak bernasib baik walaupun mendahului gol dengan Singapura.  Sedih tapi mereka dah cuba yang terbaik.  Kalaulah pemain-pemain harapan Harimau Malaya sebelum ini tidak cedera, insya Allah pasukan negara kita mampu mencapai kemenangan.  

Saya tidak marah pada pemain pasukan Malaysia ini kerana sejak dari zaman kejatuhan bola sepak Malaysia pun, saya masih lagi menyokong Malaysia dan Liga Malaysia.  Pada masa itu ramai rakyat negara ini mengherdik pasukan bola sepak Malaysia dan menyokong penuh liga luar negara....

Kini tinggal pasukan Harimau Muda untuk Kelayakan Sukan Olympik yang bakal berlangsung tidak lama lagi... Ayuh Malaysia...!!!

Salamfone, perkhidmatan mudah alih pertama yang berasaskan shariah

klik logo di atas untuk ke laman web Salamfone


Assalamualaikum...


Pernah tengok iklan di televisyen mengenai Salamfone?.  Adakah para pembaca tahu apa bendanya yang dibuat oleh "Salamfone" ini?.  Ok, artikel kali ini saya bercerita mengenainya.  Sokonglah perkhidmatan dan produk dari umat Islam dalam apa juga keadaan.  Jika kita dengan mudah menerima produk dari orang kafir, kenapa pula kita akan banyak "songeh" dengan produk dan perkhidmatan "orang kita" kan...

"Salamfone adalah perkhidmatan mudah alih pertama yang berasaskan shariah dari segi operasi ,  proses dan prosedur syarikat  ,dari segi produk produk dan servis yang kami tawarkan , dari segi kontrak hingga ke transaksi jualan dan dalam segala aktiviti yang dikendalikan pihak  pengurusan.

Dengan panduan badan penasihat Shariah kami,
ZI Shariah Advisory Sdn Bhd, Salamfone telah mendapat pensijilan Shariah pada Disember 2010.

Untuk mengekalkan ketelusan dan menjaga keringkasan prinsip-prinsip Shariah asas, kami akan terus bekerjasama dengan badan penasihat Shariah kami. Ini supaya kami dapat menjamin yang terbaik buat anda
."



"Kami berdedikasi dalam memberikan perkhidmatan mudah alih mengikut piawaian industri yang bersesuaian dengan keperluan anda. Kami juga memberi jaminan ketelusan dan integriti dalam semua urusan yang kami jalankan.

Tanpa berselindung, kami menjelaskan dengan terang dan tepat segala yang kami tawarkan. Oleh itu, anda akan mendapat perkhidmatan yang adil dan sah, sesuai dengan keinginan anda untuk kemudahan mudah alih yang ringkas dan saksama
."

Senarai Frekuensi stesyen radio di Malaysia


Assalamualaikum...

Radio antara alat perhubungan dan sumber maklumat terawal dari televisyen.  Ianya serupa seperti pinggan dan cawan, setiap rumah pasti ada sekurang-kurangnya radio kerana ada juga antara kita tiada televisyen di rumah atas pelbagai sebab.  Selalunya penggunaan radio meningkat apabila tiba bulan ramadhan.  Pendengar lebih selesa untuk mengetahui waktu berbuka puasa melalui siaran radio khas untuk negeri masing-masing yang mana stesyen radio berkenaan jarang atau langsung tak pernah dibuka sebelum ini.

Di bawah ini merupakan senarai gelombang (frekuensi) radio-radio yang terdapat di Malaysia.  Ianya dikumpulkan berdasarkan maklumat semasa yang saya perolehi. Sebarang perubahan adalah bergantung pada syarikat pengendali stesyen radio berkenaan.

Senarai ini akan ditambah lagi seandainya ada perubahan atau penambahan pada masa akan datang.

Radio Rasmi Negeri dan swasta (frekuensi FM):

Melaka
102.3 MHz

Negeri Sembilan -
92.6 Mhz - Seremban / Kuala Lumpur
95.7 Mhz - Bukit Tampin / Melaka
107.7 Mhz - Gunung Ledang

Johor -
101.9 MHz Gunung Pulai (Johor Selatan dan Singapura)
92.1 MHz Bukit Tinggi/ Mersing (Johor Timur)
105.3 MHz Gunung Ledang (Johor Utara(Muar, Segamat dan Batu Pahat) dan Melaka
(Sejak kebelakangan ini siaran Johor FM tidak jelas di Melaka kerana gangguan dari Suria FM yang menggunakan Frekuensi yang sama iaitu 105.3FM. Hanya Bandar Jasin dan kawasan yang berdekatan dengan Gunung Ledang seperti Simpang Bekoh, Asahan sahaja yang masih jelas menerima siaran ini.)

Kuala Lumpur -
KL FM - 97.2

Selangor - 
100.9 MHz

Perak -
95.6 MHz Bukit Keledang, Ipoh (Perak Tengah dan Lembah Kinta)
104.1 MHz Bukit larut (Perak Utara, Taiping, Pulau Pinang Selatan dan bahagian selatan Kedah)
94.7 MHz Gunung Berinchang (Cameron Highlands, Pahang)
96.1 MHz dan 657 KHz (Gerik)
97.3 MHz Changkat Rembian, Tapah (Kinta Selatan)
89.6 MHz Bukit Asah tanjong malim (Perak Selatan)
94.2 MHZ Ladang Teh Lenggong (Perak Utara)

Pulau Pinang (Mutiara FM) -
95.7 MHz (Bukit Penara yang meliputi keseluruhan Pulau Pinang dan Seberang Perai)
93.9 MHz (utara Pulau Pinang)
90.9 MHz (Balik Pulau)

Kedah -
97.5 MHz Gunung Jerai (Alor Setar)
105.7 MHz Gunung Raya (Pulau Langkawi)
90.5 MHz Bukit Palong (Baling)
88.5 MHz Bukit Sungai Kecil Hilir (Bandar Baru Selama)
105.1 MHz Bukit Dedap (Sik)

Perlis -
102.9 MHz

Kelantan -
88.1 MHz Felda Paloh Gua Musang 
90.0 MHz Jeli 
92.0 MHz Bukit Chupot (Gua Musang) 
97.3 MHz Bukit Bakar (Machang) 
102.9 MHz Telipot (Kota Bharu) 
107.1 MHz Bukit Bintang (Besut, Terengganu)

Terengganu -
88.7 Bukit Besar (Kuala Terengganu)
96.2 Bukit Bintang (Besut, Kota Bharu)
97.7 Bukit Bauk (Dungun, Kemaman, Kuantan)

Pahang -
104.1 MHz  (Kuantan, Terengganu Selatan)
107.5 MHz (Temerloh, Bentong, Lembah Klang, Perak Selatan)
92.7 MHz (Jerantut)
91.9 MHz (Rompin)
100.3 MHz (Cameron Highlands)
92.0 MHz (Maran)

Sarawak -  
88.9 MHz (Kuching)
100.3 MHz (Sri Aman)

Sabah - 
89.1 MHz (Kota Kinabalu)
89.6 MHz (Tawau, Semporna, Kalabakan)
89.7 MHz (Lahad Datu)
89.9 MHz (Pantai Barat, Tuaran-Papar)
90.3 MHz (Tenom, Keningau)
92.9 MHz (Sandakan, Beluran, Bkt. Garam)
95.7 MHz (Tawau)
95.9 MHz (Kudat, Tandek, Pitas)
97.1 MHz (Kudat)
97.9 MHz (Sindumin, W.P. Labuan)
101.5 MHz (Kota Belud)
104.5 MHz (Pedalaman dan Pantai Barat)

Hot FM
Lembah Klang --97.6
Pulau Pinang /Alor Setar --88.2
Ipoh --104.5
Johor Bahru --90.1
Kota Kinabalu --87.7
Kuching --94.3
Melaka --104.3
Kuantan --92.4
Terengganu-- 105.0
Seremban-- 99.5
Singapura -- 90.1
Kota Bharu -- 105.1

Era FM
Kuala Lumpur --103.3
Johor Bahru / Singapura-- 104.5
Kota Bahru --103.3
Langkawi -- 90.7
Melaka -- 90.3
Negeri Sembilan-- 103.6
Kuantan --98.0
Kuching --96.1
Ipoh -- 103.7
Pulau Pinang --103.6
Kota Kinabalu --102.4
Taiping --95.2
Tapah--102.0
Kuala Terengganu --102.8

Sinar FM
Alor Star --97.1
Pulau Pinang --97.1
Kota Bahru --93.8
Kuala Terengganu -- 97.5
Taiping -- 96.4
Ipoh --96.9
Kuantan --97.2
Lembah Klang --96.7
Johor Bahru -- 87.8
Melaka --96.0
Seremban --96.9
Kuching --102.1
Kota Kinabalu --104.9
Astro --Channel 857

THR FM
99.3 MHz dari tapak pemancar Gunung Ulu Kali memancarkan Selangor, Kuala Lumpur, Pahang Barat dan Perak Selatan
101.5 MHz dari tapak pemancar Gunung Telapak Burok memancarkan Negeri Sembilan.
99.7 MHz dari tapak pemancar Gunung Ledang memancarkan Melaka dan Johor Utara. Frekuensi asal 99.6 MHz, ditukar pada 1996
103.7 MHz dari tapak pemancar Gunung Pulai memancarkan Johor Selatan, Singapura dan Kepulauan Riau 
102.0 MHz dari tapak pemancar Changkat Rembian memancarkan Perak Selatan. Pemancar ini kini digunakan oleh Era.
97.9 MHz dari tapak pemancar Gunung Keledang memancarkan Perak Tengah dan Lembah Kinta
102.1 MHz dari tapak pemancar Bukit Larut memancarkan Barat Laut Perak 
99.3 MHz dari tapak pemancar Bukit Penara, memancarkan Pulau Pinang 
102.4 MHz dari tapak pemancar Gunung Jerai, memancarkan Kedah, Pulau Pinang dan Perlis 
101.9 MHz dari tapak pemancar Gunung Raya memancarkan pulau Langkawi dan Perlis. Pemancar ini kemungkinan ditutup.
88.8 MHz dari tapak pemancar Bukit Pelindong memancarkan Pahang Timur dan Terengganu selatan.
106.8 MHz di Terengganu Tengah
88.1 MHz di Kota Bharu , pasir Puteh, Pasir Mas, Tumpat, Machang, Kuala Krai, Tanah Merah dan Sebahagian Jeli Timur, Besut Dan Setiu. Kelantan



Suria FM
Lembah Klang --105.3
Melaka --88.5
Seremban, Negeri Sembilan --107.0
Johor Utara --88.5
Johor Baharu --101.4
Kuantan, Pahang --96.1
Perlis, P. Pinang, Kedah --106.9
Terengganu --102.4
Kota Bahru, Kelantan --106.1
Ipoh, Perak --96.0
Taiping --91.7
Kota Kinabalu --105.9


Muzik FM
Perlis / Kedah / Penang --100.5
Sik --102.7
Pulau Pinang --96.9
Ipoh --90.9
Cameron Highlands --93.1
Kuala Lumpur --88.5
Selangor --95.3
Kuala Pilah / Jelebu --91.7
Melaka / Johor Utara --96.6
Johor Selatan --105.7
Kuantan --107.1
Pahang --89.3
K.Terengganu --91.7
Gua Musang --91.1
Kota Bahru --101.9
Kuching --88.1
Sri Aman --98.9
Sarike --i90.3
Mukah --89.1
Kapit --91.9
Sibu --98.5
Betong --93.6
Bintulu --90.3
Miri --92.97
Limbang --98.1
Lawas --96.7
Pulau Labuan --88.5
Beaufort --96.5
Kota Kinabalu --88.9
Ranau --100.3
Kota Belud --100.7
Tenom --89.3
Kudat --94.9
Sandakan --92.1
Lahad Datu --102.9
Tawau --94.7

IKIM FM
Lembah Klang --91.5
Perlis/Kedah/Langkawi/ Pulau Pinang --89.0
Ipoh --102.7
Negeri Sembilan --102.7
Melaka --89.5
Johor Bahru --106.2
Kuantan --89.6
Kuala Lumpur --91.5
Kuala Terengganu --100.2
Kota Bharu --89.8
Kuching --93.6
Kota Kinabalu --93.9


Hitz FM
Klang Valley --92.9
Seremban --95.0
Malacca --93.0
Johor Bahru/Singapore --97.6
Ipoh --92.7
Alor Setar/Penang --93.0
Taiping --93.6
Kota Bahru --92.8
Kuala Terengganu --94.8
Kuantan --93.2
Kuching --95.3
Kota Kinabalu --100.8
Astro --Channel 852


FLY FM
Klang Valley --95.8
Penang -- 89.9
Ipoh --87.9
Seremban --98.6
Kuantan --87.6
Malacca --94.0
Johor Bahru --102.5
Singapore --102.5
Terengganu --107.5
Kota Bahru --107.4
Alor Setar --99.1


MIX FM
Penang / Alor Setar -- 91.0
Taiping --91.3
Ipoh --94.3
Klang Valley --94.5
Seremban --94.2
Melaka --91.1
Johor Bahru --99.1
Kuantan --94.1
Kuala Terengganu --98.3
Kota Bahru --94.6
Kuching --97.7
Kota Kinabalu --101.6
Astro Channel --855

XFRESH FM
Klang Valley --103.0
Penang/Kedah/Perlis -- 106.5
Ipoh --98.5
Taiping --104.9
Seremban --97.9
Kuantan --100.0
Melaka --107.3
Johor --103.3
Terengganu --104.0
Kota Bahru --99.8
Kuching --103.7
Kota Kinabalu --98.6
Astro --Channel 858

Keputusan bola sepak perlawanan pertama pusingan ke dua kelayakan Piala Dunia Singapura dan Malaysia

 
Semoga pasukan bola sepak Malaysia bangkit untuk kemenangan 
di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada Khamis, 28 Julai 2011 dan 
seterusnya layak ke pusingan berikutnya..

Assalamualaikum...
Saya melihat aksi skuad Harimau Malaya agak "canggung" dan ada yang tidak kena.  Adakah para pemain Malaysia kena keracunan makanan, terkena jampi atau hilang "mood..."?.  Perancangan pasukan kadang-kadang menjadi kadang-kadang tidak.  Sungguh ketara perbezaan persembahan pasukan ini dengan perlawanan mereka sebelum ini.  Sarbinee Alawe dilihat hilang ketangkasannya dalam menjaga gol Harimau Malaya.

Di mana belangmu..? Di mana taringmu..?  Di mana "keganasanmu..."?.  Ayuh Harimau Malaya, buktikan kejaguhanmu pada 28 hari bulan 7 ini dengan membenam Singapura sedalam-dalamnya di lubuk kekalahan.  Biarlah Singapura bukan sahaja dilanggar todak, bahkan akan dilanggar gelora sang Harimau Malaya...!!!.

Kerja jahanam Mustafa Kemal Atarturk (perosak Islam di Turki)



1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt/ROK.

2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi (sesuai dengan kehendak barat).

3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.

4. Beliau pernah menegaskan bahawa “negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden”.

5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.

6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.

7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya diseluruh bandar Turki.

9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.

10. Agama Islam juga dibuang sebagai Agama Rasmi negara.

11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.

12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.

13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.

14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

16. Membatalkan undang-undang waris,faraid secara Islam.
17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.

18. Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya “siapa Tuhan dan dimana Tuhan tinggal?” oleh kerana takut, askar tersebut menjawab ‘Kamal Atartuk adalah Tuhan” beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.


 
Apakah pengkhianat dan perosak Islam perlu mendapat penghormatan dari pemimpin negara kita ini?

Keputusan Perlawanan Bola Sepak Persahabatan - Malaysia dan Chelsea 21 Julai 2011


Kedudukan separuh masa pertama, Malaysia 0 - Chelsea 0 

Perlawanan bola sepak persahabatan antara Malaysia dan Chelsea telah tamat dengan keputusan Malaysia 0 Chelsea 1

 Gambaran dan Ulasan Perlawanan :

--SEPARUH MASA PERTAMA--

* Minit Pertama, pertahan malaysia dapat menyekat serangan Chelsea.
* Penghjujung minit ke 2, Malaysia menyerang dari kiri Chelsea.
* Serangan Malaysia di pertengahan minit ke 4 dari kawasan tengah offside.
* Minit ke 5, pemain tengah Malaysia dapat merampas bola dari pemain Chelsea dan membuat serangan ke gol. Penjaga gol Chelsea dapat menangkap bola tersebut.
* Minit ke 7, Malaysia sedang membuat serangan.
* Minit ke 8 pemain Chelsea mengasari pemain Malaysia dan Malaysia mendapat sepakan percuma.
* Minit ke 10, serangan Chelsea dapat digagalkan oleh penjaga gol Malaysia.
* Minit ke 13, Chelsea berlegar-legar di tengah padang, cuba menembusi kawasan Malaysia.
* Minit ke 14, serangan Chelsea di kiri Malaysia gagal.
* Minit ke 16, Daudsu Jamaluddin menanduk keluar bola di kiri pertahanan Malaysia.
* Minit ke 17, percubaan Chelsea di depan gol Malaysia hasil dari kekalutan pertahanan tidak tepat ke gol Malaysia.
* Minit ke 19, serangan Chelsea bertalu-talu ke gol Malaysia gagal.
* Minit ke 20, serangan balas Malaysia digagalkan pertahanan Chelsea.
* Minit ke 21, serangan Chelsea di kiri kawasan Malaysia gagal.
* Minit ke 23, Chelsea mendapat sepakan penjuru.
* Minit ke 24, penyerang Chelsea diperangkap offside.
* Minit ke 25, Malaysia mendapat sepakan penjuru.
* Minit ke 26, penjaga gol Malaysia dapat menangkap kemas percubaan Chelsea.
* Minit ke 27, percubaan Malaysia dari kiri gol Chelsea ditepis penjaga gol Chelsea dan sebenarnya offside.
* Minit ke 28, Chelsea mendapat sepakan percuma di depan gol Malaysia tetapi terkena benteng Malaysia.
* Minit ke 31, Amri Yahaya cuba menyerang Chelsea di kiri.
* Minit ke 32, percubaan Chelsea di kiri gol Malaysia terkeluar.
* Minit ke 33, Malaysia menukarkan Daudsu Jamaluddin dan memasukkan Fandi.
* Minit ke 34, serangan kilat Malaysia melalui Hairuddin dikeluarkan oleh pertahanan Chelsea.
* Malaysia membuat pertukaran pemain.
* Minit ke 39, pertahan Malaysia mengeluarkan bola percubaan Chelsea dan Chelsea mendapat sepakan penjuru.
* Minit ke 40, seranagn Malaysia gagal.
* Minit ke 42, serangan Malaysia di penalti Chelsea gagal.
* Penghujung minit 42, serangan Chelsea juga gagal.
* Minit ke 45, Fernando Torress gagal membuat penyudah tepat di depan gol Malaysia.
* Minit ke 46, perlawanan separuh masa pertama tamat.

--SEPARUH MASA KEDUA--
  
* Minit ke 47, percubaan Chelsea ke arah gol Malaysia dari jauh tidak menuju sasaran.
* Minit ke 49, hantaran jauh pemain Chelsea tidak menuju ke arah rakan.
* Minit ke 50, serangan Chelsea di kiri gol Malaysia digagalkan oleh pertahanan tengah Malaysia.
* Minit ke 51, Malaysia mendapat sepakan percuma.
* Minit ke 52, Malaysia membuat dua pertukaran.
* Chelsea juga membuat beberapa pertukaran.
* Minit ke 55, pertahanan Malaysia berjaya mengeluarkan bola dari kawasan Malaysia.
* Minit ke 57, Malaysia membuat satu pertukaran.
* Minit ke 60, pertahan Malaysia mengeluarkan bola dari kawasan merbahaya.
* Minit ke 61, pemain Chelsea offside.
* Minit ke 62, penjaga gol Chelsea menyelamatkan percubaan pemain Malaysia di dalam kawasan penalti Chelsea.
* Minit ke 63, pemain Chelsea offside.
* Minit ke 65, Malaysia membuat satu pertukaran pemain.
* Penjaga gol Malaysia mengeluarkan bola dari kawasan merbahaya.
* Minit ke 67, Malaysia menggasak di sebelah kanan Chelsea tetapi percubaan melewati palang gol Chelsea.
* Minit ke 69, Chelsea mendapat sepakan percuma.  Hasil dari sepakan percuma tersebut, bola tandukkan pemain Chelsea terkeluar.
* Minit ke 70, penjaga gol Malaysia menyelamatkan percubaan pemain Chelsea dan Chelsea mendapat sepakan penjuru.
* Minit ke 71, Malaysia menukarkan penjaga gol.
* Minit ke 72, Malaysia mendapat sepakan percuma di depan penalti Chelsea.
* Minit ke 74, atas kelekaan pemain Chelsea dalam hantaran bola, pemain Malaysia hampir-hampir menjaringkan gol.
* Minit ke 75, pertahanan Malaysia yang juga ketua pasukan Norhafiz Zamani Misbah mengalami kecederaan.
* Minit ke 77, Norhafiz Zamani Misbah dikeluarkan.
* Minit ke 78, Chelsea mendapat sepakan percuma.
* Penghujung minit ke 78, hasil dari sepakan percuma, Chelsea mendapat gol, walaupun di bantah oleh pemain Malaysia atas alasan bola belum melintasi sepenuhnya garisan gol.
* Minit ke 81, pemain Chelsea offside berhampiran penalti Malaysia.
* Minit ke 82, Malaysia membuat pertukaran pemain.
* Minit ke 84, Malaysia hampir mendapat gol tetapi percubaan sedikit tersasar di kiri gol Chelsea.
* Minit ke 87, pertahan Malaysia mengeluarkan bola dan Chelsea mendapat sepakan penjuru.
* Minit ke 88, Malaysia membuat serangan kilat dan hampir memasuki penalti Chelsea tetapi bola dikeluarkan dan Malaysia juga membuat pertukaran pemain.
* Masa sebenar perlawanan sudah tamat, pengadil menambah masa permainan kepada 4 minit.
* Minit ke 94, perlawanan sudah ditamatkan.


ULASAN PERIBADI

--  Pasukan Malaysia memiliki sekurang-kurangnya 3 atau 4 peluang berkualiti baik untuk menjaringkan gol, yang bolehlah dikatakan sepatutnya peratusan untuk dijaringkan gol melebihi 70%, namun ianya sering tersasar lantaran pemain utama dan gantian merupakan pemain yang sudah lama tidak bermain ataupun tidak pernah di pentas antarabangsa, yang baru pulih dari kecederaan dan pemain muda yang kurang pengalaman.

Pemain Malaysia tidak kurang dengan kemahiran taktikal dan teknikal berbanding dengan pasukan Chelsea namun saya merasakan ianya terbatas disebabkan oleh tahap ketahanan dan kekuatan fizikal serta stamina para pemain Chelsea berada jauh lebih baik dibandingkan dengan pemain Malaysia.

Namun disebalik itu, saya melihat ada dua atau tiga orang pemain muda Malaysia yang mempunyai teknik dan kemahiran pembacaan perlawanan yang baik  Bagi pertahanan tengah Malaysia iaitu Norhafiz Zamani Misbah, saya merasakan beliau perlu mendapatkan rehat yang betul-betul cukup bagi memastikan kecederaan lamanya benar-benar pulih.  Beliau sebenarnya dari segi fizikal belum cukup bersedia untuk perlawanan antarabangsa.

Tiket Perlawanan Pusingan Kedua Kelayakkan Piala Dunia 2014, Malaysia dan Singapura

Assalamualaikum...

Tiket-tiket bagi menyaksikan Perlawanan Pusingan Kedua Kelayakkan Piala Dunia 2014 di antara Malaysia dan Singapura  telah dijual secara online pada 20 Julai 2011.

Peminat-peminat yang ingin membeli tiket secara online boleh berbuat demikian melalui laman web berikut: www.tickethotline.com.my.

Maklumat-maklumat lain berhubung penjualan tiket perlawanan berkenaan adalah seperti berikut:
Penjualan tiket di Stadium Nasional, Bukit Jalil:
  1. 26 dan 27 Julai      – 9 pagi hingga 7 malam.
  2. 28 Julai                 -  9 pagi hingga waktu rehat perlawanan
Penjualan tiket kepada penyokong Malaysia dan Singapura adalah seperti berikut:
  1. Penyokong Singapura:
          a.    Penjualan Tiket dan Penebusan Tiket yang dibeli secara online di Pintu Biru.
  1. Penyokong Malaysia
          a.    Penjualan Tiket di Pintu Kuning dan Pintu Merah
          b.    Penebusan Tiket yang dibeli secara online di Pintu Merah.

Harga tiket adalah RM50 (tempat duduk utama), RM30 (tempat duduk terbuka) dan RM5 bagi kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.

Selain itu, tiket-tiket juga akan dijual di beberapa lokasi lain seperti berikut:
26 Julai hingga 27 Julai dari jam 9 pagi hingga 7 malam
  1. Stadium MBPJ, Petaling Jaya. Di sebelah Pintu Utama.
  2. Stadium Shah Alam. Di Pintu A.

Pakej Netbook dan printer untuk dijual

 
Assalamualaikum...
Ada sebuah netbook dan printer untuk dijual sekaligus.  Berikut adalah spesifikasi peralatan berkenaan :

Netbook :
Eee PC (Asus)
RAM 1 GB
Hard Disk 160 GB
Webcam Build in
Wi-Fi
10,1" Screen
Windows XP
Charger
Sheath (sarung)
(masih ada warranty asal)


Printer :
Canon Pixma MP258
(masih ada warranty asal)

Kedua-dua barang berkenaan adalah berjumlah RM1100.00


Jika serius dan berminat untuk membeli, sila hubungi :

Rizuan Malek

Antara muka Shahir AF8 dan anak kucing, mana yang lebih cute?

     
 Shahir AF8 semasa dalam babak filem Karak dan anak kucing yang disolek seperti Pikachu di Jepun


Assalamualaikum....

Ada dua persoalan :

1.  Antara peminat Shahir AF8 dan Pikachu, yang manakah paling ramai..?
2.  Antara muka Shahir AF8 dan Pikachu, manakah paling "cute.."?

Segmen Satu Gambar Bercerita : Bomba


Assalamualaikum...

Secara asasnya bomba adalah satu pasukan yang diberi tugas untuk memadamkan kebakaran.  Selain itu, ada kes-kes yang bukan melibatkan kebakaran turut di "cover" oleh mereka seperti menyelamatkan kucing yang tak boleh turun dari pokok, menangkap ular sawa dan juga mengeluarkan mangsa kemalangan dari kenderaan.

Namun, apa perasaan anda bila melihat gambar di atas?.  Memang "fail" team bomba tu.  Sempat lagi ber "posing" dekat rumah yang sedang terbakar.  Bikin panas je...

Lirik lagu "Kalau Cinta – Aliff Aziz dan Joanna"


Kalau Cinta

Di lubuk hatiku
Adalah kamu
Sebagai ratu

Seluruh jiwaku
Hanya dirimu
Yang aku mahu


Verse

Telah ku percayakan
Hati ini padamu
Maka kita tak saling risau
Risau risau risau

Chorus

Kalau cinta jangan kacau
Kalau sayang tak perlu marah
Kalau ikhlas tak minta berbalas
Serahkan cintamu
Pada yang punya cinta

Di lubuk hatiku
Adalah kamu
Yang aku perlu

Seluruh jiwaku
Hanya dirimu
Yang aku mahu

Ulang Verse 
Ulang Chorus

Kau ku perlu
Kau jiwaku
Kau cintaku
Kau ku rindu
Kaulah ratu

Ulang Chorus 3X

Kaulah ratu
Kau kau cintaku
Kau ku rindu
Kau jiwaku

Keputusan Perlawanan Persahabatan Bola Sepak - Malaysia lawan Liverpool


Penerangan ringkas perlawanan :

Separuh Masa 1

Joe Cole hampir nak dapat gol di minit ke 17 tapi pertahan Harimau Malaya bijak membuat perangkap offside...
Liverpool dapat penalti di minit ke 25 setelah pemain Liverpool bijak menjatuhkan badan di masa yang tepat dan gol
Muslim Ahmad menanduk bola keluar bagi menyelamatkan gawang Malaysia pada minit ke 31.
Minit ke 38, Abdul Hadi Yahaya dikeluarkan dan digantikan dengan Izzaq Fariz.
Minit ke 40, Amar Rohidan dikeluarkan dan diganti dengan Gurusamy.
Malaysia dapat gol melalui sepakan percuma yang disempurnakan oleh kapten Harimau Malaya, Safiq Rahim di minit ke 43.
Minit ke 46, Malaysia hampir dapat gol dari tandukan Badrol Baktiar hasil dari sepakan percuma Safiq Rahim.
Penghujung minit ke 47 Syafiq Rahim hampir mendapatkan gol untuk Harimau Malaya dengan sepakan percumanya. 
Minit ke 48, tamat separuh masa pertama Kedudukan 1- 1.


Separuh Masa 2

Minit ke 55, Malaysia sedaya upaya bersaing dan bertahan dengan Liverpool.
Minit ke 57, Malaysia membina serangan di flanker kiri.
Minit ke 59, serangan Liverpool berakhir dengan sepakan gol Khairul Fahmi.
Minit ke 62 malaysia membuat dua pertukaran.
Minit ke 63 Malaysia membuat percubaan ke pintu gol Liverpool dan nasib baik aje diselamatkan oleh penjaga gol.
Minit ke 64, Khairul Fahmi bijak menutup ruang percubaan dari diambil kesempatan oleh pemian Liverpool.
Minit ke 67, pertahan malaysia bijak menyekat serangan Liverpool.
Penghujung minit ke 67, bola yang cuba dikeluarkan oleh pemain Malaysia terkena pemain malaysia yg lain dan pemain Liverpool "bijak" mencuri ayam menyumbat gol.
Minit ke 69,Liverpool dapat satu lagi gol.
Minit ke 72, serangan Malaysia ke kawasan penalti liverpool dihalang oleh pertahanan Liverpool.
Minit ke 73, pertahan Malaysia pula cekap menolak bola ke kawasan selamat.
Penghujung minit ke 74, gol malaysia dibolosi liverpool... nampaknyaKhairul Fahmi belum betul-betul "panas" dan bersedia pada perlawanan ini.
Penyerang Malaysia hampir mendapatkan gol kedua Malaysia tetapi bola rembatan pemain Malaysia itu ditepis oleh penjaga gol Liverpool dalam minit ke 76.
Penghujung minit ke 78, Safee Sali menjaringkan gol kedua Malaysia hasil hantaran pemain sayap kanan Malaysia.
Minit ke 80, malaysia menggandakan asakan ke Liverpool.
Safee Sali menjaringkan gol ketiga malaysia pada penghujung minit ke 82. 
Sepakan percuma Liverpool pada hujung minit ke 83 terkena benteng Malaysia.
Minit ke 84 Malaysia hampir menjaringkan gol di sebelah kiri Liverpool.
Malaysia dapat sepakan percuma di kawasan sendiri setelah terjahan ganas oleh pemain Liverpool jersi nombor 7.
Malaysia hampir juga menjaringkan gol dari sepakan penjuru pada minit ke 86.
Liverpool dapat gol ke lima pada pertengahan minit ke 90.
Minit ke 92, Khairul Fahmi dapat menahan percubaan jauh Liverpool.
Malangnya pada penghujung minit ke 93, percubaan Liverpool terkena tiang kiri gol malaysia dan bola masuk ke gol. 
Pengadil perlawanan meniup wisel penamat pada minit ke 94.


**Pandangan Peribadi
Pada pandangan peribadi saya, jurulatih Harimau Malaya, K.Rajagobal telah tersilap membuat keputusan dengan memasukan penjaga gol muka bajet Korea iaitu Khairul Fahmi Che Mat.  Anak Pak Mat ini belum lagi bersedia untuk beraksi dalam mana-mana perlawanan dalam masa terdekat ini.

Beliau perlu segera "keluar dari khayalan" untuk siap siaga mempertahankan gol Harimau Malaya apabila diberi peluang untuk beraksi.  Hindarkan dalam hatimu itu rasa "riak dan kembang setaman".

Logo stesyen NTV7 di Malaysia dan stesyen ABC-TV Los Angeles di Amerika Syarikat

 
klik pada logo di atas untuk ke laman web stesyen tv berkenaan



Assalamualaikum...
ntv7 merupakan salah sebuah televisyen swasta di Malaysia yang menawarkan rancangan dalam Melayu, Inggeris dan Mandarin.  Ntv7 juga dikenali sebagai "Natseven TV Sdn Bhd" dilancarkan seluruh Malaysia pada 7 April 1998. Antara rancangan yang berkualiti dari ntv7 ialah My News Network. Pada 28 Oktober 2005, ntv7 dibeli oleh Media Prima pada harga pertimbangan RM90 juta.  Moto ntv7 ialah Saluran Ceria Anda ('Home Of Feel Good' atau '感覺美好'.)

Logo ntv7 ini diolah daripada "American Broadcasting Company" (ABC), yang berasal dari Amerika Syarikat. Malaysia menjadi negara pertama di Asia Tenggara yang memiliki versi sendiri rancangan ini. Ntv7 merupakan keluarga dari Padjadjaran TV di Bandung, Jawa Barat.

Saat ini ntv7 menyiarkan dalam UHF (Ultra High) Frekuensi.Penghantaran VHF (Very High) Frekuensi juga terdapat di Lembah Klang di Saluran 7. Di Lembah Klang , saluran UHF adalah 37.  ntv7 juga boleh didapati di Astro saluran 107.  Logo di atas adalah logo ketiga ntv7 digunakan dari tahun 2002-2006.

 Logo ntv7 ini setelah pengambilalihan Media Prima Berhad . Logo ini digunakan dari 2006 hingga kini

Keputusan perlawanan persahabatan bola sepak Malaysia dan Arsenal

Malaysia tewas 0-4 kepada Arsenal dalam perlawanan persahabatan pra-musim kelab Liga Perdana England itu selepas memperolehi gol melalui sepakan penalti Aaron Ramsey, sebelum Theo Walcott, Carlos Vela dan Tomas Rosicky melengkapkan kemenangan bergaya kelab London itu di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Separuh Masa Pertama
Malaysia (  0 ) vs (  2  ) Arsenal
                                                                                       Ramsey - 5' Penalti
                                                                                       Theo Walcott- 37'

Separuh Masa Kedua
Malaysia ( 0 ) vs (  4  ) Arsenal
                                                                                     Carlos Vela-58'
                                                                                     Rosicky-90'

KESIMPULAN

Secara keseluruhannya terdapat lontaran pandangan yang pro dan kontra.  Ada peminat yang mengatakan mereka berpuas hati dengan "persembahan" pasukan bola sepak Malaysia kerana memperlihatkan kesungguhan dalam perlawanan berkenaan.  Namun tidak kurangnya ada yang melemparkan kata-kata negatif pada pasukan "Harimau Malaya" ini.

Bagi saya, pasukan bola sepak Harimau Malaya perlu segera memperbaiki mutu permainan bagi melanjutkan peluang dalam persaingan bola sepak di peringkat yang lebih tinggi.  Fokus perlawanan yang sangat-sangat perlu diberi perhatian adalah pusingan kelayakan ke Piala Dunia nanti.  Mereka masih ada masa untuk mengenali kekuatan dan kemampuan sebenar skuad "Harimau Malaya".


Norshahrul Idlan Talaha (kiri) dikawal ketat pemain Arsenal, Traoe 
dalam perlawanan persahabatan di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi. 
 
 Pemain pasukan Arsenal, Jack Wilshere (tengah) dalam perebutan bola 
dengan pemain Harimau Malaya, Amriulhadi Zainal (jersi nombor 21).

 Tomas Rosicky menewaskan penjaga gol Malaysia, 
Khairul Fahmi Che Mat untuk gol keempat Arsenal

**Artikel ini akan dikemaskini dan ditambahbaik dalam masa yang terdekat...

Aduh, peritnya cabut gigi...!



Assalamualaikum....

Dalam dua minggu kebelakangan ini saya kurang sihat dan terpaksa mengambil cuti panjang. Maklumlah sekarang ini pun musim "gangguan kesihatan" tidak menentu. Salah satu gangguan kesihatan yang saya kena ialah sakit gigi.

Semasa artikel ini ditulis (Selasa, 12 Julai 2011), saya baru sahaja cabut gigi di Klinik Pergigian Tampin, Negeri Sembilan.  Mungkin ada yang akan bertanya kenapa di Negeri Sembilan sedangkan saya tinggal di Melaka?.  Ini kerana saya sedang bercuti di kampung saya di Melaka dan pekan yang paling hampir dengan kampung itu ialah di Tampin, Negeri Sembilan.  Kerana kesakitan yang berulang menyebabkan saya memberanikan diri untuk mendapatkan rawatan mencabut gigi.

Seingat saya kali terakhir membuat pemeriksaan gigi ialah semasa di sekolah menegah dalam tingkatan 3. Kalau cabut gigi pula semasa di sekolah rendah.  Kini saya merasai semula pengalaman yang "mengerikan" tersebut.  Sebelum dicabut, saya disuntik dengan bius pada gusi gigi bahagian bawah sebelah kanan dan kemudian diminta untuk tunggu seketika sementara bius berkenaan berkesan.

Apabila doktor gigi berkenaan memanggil saya, perasaan menjadi semakin risau. Tangan menggigil dan tubuh mengejang walaupun doktor dan jururawat meminta saya "melembutkan badan" dan jangan "melawan".  Ada yang kata jika cabut gigi di bahagian bawah kurang sakit, namun saya tetap merasai keperitannya. Bius yang disuntik seperti tidak memberi kesan dalam mengurangkan kesan kesakitan mencabut gigi. Ramai juga yang kata kualiti ubatan di klinik dan hospital kerajaan adalah dari jenis yang rendah mutunya.

Mengikut kata doktor, ada dua gigi yang perlu dicabut, namun hari ini hanya satu gigi sahaja yang dicabut kerana kesakitan mencabut satu batang gigipun tak tertahan rasanya, inikan pula kalau dua batang gigi.  Untuk mencabut sebatang lagi gigi yang buat masa ini belum lagi sakit mungkin mengambil masa yang lama untuk saya buat keputusan.  Sakit gila wooo.....

Promosi

Babab.net