Jurulatih bola sepak Malaysia, jawatan berbadi & berpuaka?



Bola sepak di Malaysia ini sama ada pada pasukan kebangsaan atau kelab dan negeri, jangan disanjung atau dipuji terlalu sangat... Nanti bila sekali dua gagal, rasa kecewanya sukar untuk hilang....

Sebelum ini masa K.Rajagobal membimbing paukan umur bawah 23 tahun dengan cemerlang, ramai memuji melambung.. Namun beberapa tahun selepas diangkat jadi jurulatih pasukan senior / kebangsaan, "sentuhan ajaibnya" kian hilang... Lalu dikutuk dan dikeji.

Tiba pula masa Datuk OKS membimbing bola sepak umur bawah 23 tahun dengan baik dan cemerlang serta dapat mempertahankan pingat emas dlm sukan SEA sebelum ni, juga dipuji "melambung" dan dipuja-puji. Malah beliau mendapat jawatan jurulatih kebangsaan Malaysia untuk sementara waktu, menggantikan Datuk K.Rajagobal.

Namun situasi dan senarionya sama seperti yang dialami jurulatih sebelumnya. Harimau Muda dalam sukan SEA di Myanmar 2013, malu-malu untuk menunjukkan taring dan kukunya. Harimau Muda yang sepatutnya lebih gah dan bertenaga dilihat lesu di padang. Mereka gagal untuk ke peringkat akhir acara bola sepak. Semasa artikel ini ditaip, mereka ketinggalan 2 gol pada Singapura dalam penentuan pingat gangsa.

Harap para pemain bola sepak profesional di Malaysia menguatkan dan sentiasa mempertingkatkan"Kecerdasan Intelektual (IQ)" dan "Kecerdasan Emosi (EQ)" selain daripada menjaga kecergasan dan kekuatan fizikal mereka.


*
- barangkali walau cemerlang macam mana sekalipun seseorang jurulatih bola sepak kebangsaan, jangan mudah memberikan padanya pangkat "datuk" atau "dato". Mungkin inilah badinya kalau berpangkat sangat...

-kemungkinan badi dan puaka akan hilang andainya pemimpin tertinggi dalam FAM ditukarkan kepada mereka yang benar-benar faham "dunia bola sepak"

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan