Tiada panggilan SOS dari pilot MAS MH370

Kakitangan Malaysia Airlines mengadakan sidang akhbar di Beijing, China

*Kemaskini : Pesawat MH370 yang hilang itu dipandu oleh Kapten Zaharie Ahmad Shah, berumur 53, merupakan seorang juruterbang veteran yang sangat berpengalaman dengan mencatatkan 18,365 jam penerbangan, Kapten Zaharie menyertai Malaysia Airlines pada tahun 1981.



Sekurang-kurangnya 239 penumpang yang berada di dalam kapal terbang Malaysia Airlines dikhuatiri mati selepas ia hilang di Laut China Selatan.

Satu operasi carian utama telah dilancarkan selepas pesawat terbang dari Kuala Lumpur ke Beijing hilang komunikasi di ruang udara Vietnam pada 1.20 pagi waktu tempatan.

Pakar keselamatan penerbangan yang etrkemuka telah berkata ia adalah 'luar biasa' apabila juruterbang pesawat tidak membuat panggilan kecemasan. Pesawat Boeing B777-200 yang telah membuat penerbangan berada pada kira-kira 35,000 kaki sebelum ia terputus hubungan di Laut China Selatan. Sepatutnya pilot yang bertugas mempunyai 'banyak masa' untuk melaporkan sebarang masalah teknikal, kata
editor operasi dan keselamatan Flight Global’s David Learmount.

Ulasan yang diberikan oleh pilot pesawat tentera udara Vietnam yang  ternampak dua tompokan minyak yang besar dekat dengan kawasan di mana pesawat itu hilang. Tetapi tidak ada pengesahan bahawa tompokan itu berkaitan dengan kapal terbang yang hilang, tetapi pihak mereka yakin secara konsisten bahawa ia datangnya dari tangki bahan bakar pesawat yang disyaki terhempas itu.

Ia juga muncul bahawa dua nama yang disenaraikan di yang ketara bagi hilang pasport Perlawanan penerbangan dilaporkan dicuri di Thailand, pegawai-pegawai Kementerian Luar di Rom dan Vienna telah disahkan.

Pasukan rasmi mencari dan menyelamat melaporkan bahawa isyarat terakhir dari pesawat dikesan kira-kira 120 batu nautika (140 batu) di barat daya wilayah selatan Ca Mau Vietnam.

'Pasukan kami sedang memanggil seterusnya kaum keluarga terdekat penumpang dan anak kapal', kata CEO Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya semalam.

'Fokus syarikat penerbangan itu adalah untuk bekerjasama dengan pasukan kecemasan dan pihak berkuasa serta mendapatkan sokongan sepenuhnya. 'Fikiran dan doa kami adalah mengiringi semua penumpang yang terlibat dan anak-anak kapal serta ahli keluarga mereka,' katanya.
Di lapangan terbang Beijing, pihak berkuasa mencatatkan notis meminta saudara-mara dan rakan-rakan penumpang berkumpul di sebuah hotel kira-kira sembilan batu dari lapangan terbang untuk menunggu untuk maklumat lanjut.

Rekod pesawat jenis Boeing 777 tidak mempunyai kemalangan maut dalam 20 tahun kebelakangan ini sehinggalah berlakunya kemalangan Asiana di San Francisco pada bulan Julai 2013. Tiga penumpang terbunuh dalam kejadian berkenaan.


Video pesawat MAS MH370 dalam radar

*Sumber dari :
-Metro UK 
   

*KOMEN :

-kalau tak kerana kemalangan ini, tv berulang kali asyik dengan berita DSAI dijatuhi tuduhan bersalah dalam kes Fitnah II (kempen sebelum pilihanraya kecil Kajang).

-semoga akan ada perkembangan positif dalam usaha mencari penumpang dan anak kapal pesawat MH370. Sesungguhnya Allah SWT maha pengasih dan penyayang...

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan