Gambar bumi waktu malam dari angkasa lepas


Angkasa lepas, atau lebih ringkas angkasa, merujuk kepada ruangan yang secara relatifnya kosong di dalam alam semesta yakni berada di luar dari atmosfera sesuatu objek astronomi. Angkasa lepas digunakan untuk membezakannya dengan ruang udara (dan kawasan-kawasan daratan) kerana angkasa merujuk kepada langit. 

Berlawanan dengan pemahaman popular, angkasa lepas sebenarnya tidak kosong (iaitu hampagas sepenuhnya) tetapi mengandungi zarah-zarah dalam ketumpatan yang rendah, majoriti plasma hidrogen, serta sinaran elektromagnet. Angkasa lepas dikatakan turut mengandungi jirim gelap dan tenaga gelap, namun kenyataan ini cumalah bersifat hipotesis.

Bumi merupakan planet ketiga daripada matahari. Menjadi rumah kepada jutaan spesies termasuklah manusia, setakat ini bumi juga merupakan satu-satunya tempat di dalam semesta di mana kehidupan diketahui wujud. Pembuktian saintifik menunjukkan bahawa planet ini telah terbentuk kira-kira 4.54 bilion tahun yang lalu dan kehidupan muncul di permukaannya di dalam tempoh satu bilion tahun lalu. Bumi dijangkakan telah berusia selama 4,600 juta tahun atau lebih. Jarak purata Bumi dengan matahari adalah 149.6 juta kilometer.

Berikut adalah sebahagian gambar keadaan rupa bahagian bumi dari luar angkasa lepas yang diambil oleh satelit peninjau NASA iaitu badan kerajaan Amerika Syarikat yang bertanggungjawab kepada program angkasa lepas :

Eropah, Afrika,dan Timur Tengah

Asia dan Australia

 Britain dan Ireland

Bandar New York

Pantai Atlantic

United States, Mexico dan Canada

Semenanjung Korea


Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan