Cara Mencari Bahagia Menurut Al-Quran dan Sunnah


Pelbagai pengertian bagi istilah "bahagia". Lain orang lain definisinya. Namun bahagia yang bagaimana yang seperlunya manusia ada untuk kehidupan di dunia dan akhrat?.

Bagi umat Islam, suatu panduan telah direncana oleh Allah SWT iaitu di dalam Al Quran dan pada Sunnah Rasulullah S.A.W bagi mencari erti kebahagiaan dan mendapatkannya, iaitu seperti di bawah :

1. Banyak mengingati Allah - Firman Allah “Ketahuilah dengan mengingat (berzikir) kepada Allah akan tenang hati itu.” (Ar-Ra’d: 28)

2. Beramal soleh dan beriman - Firman Allah “Siapa yang beramal soleh baik laki-laki ataupun perempuan dalam keadaan dia beriman, maka Kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik dan Kami akan membalas mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka amalkan.” (An-Nahl: 97)

3. Berbuat baik dengan tidak mengharapkan ucapan terima kasih daripada manusia. Berharaplah hanya kepada keredaan Allah. -Firman Allah “Kami memberi makan kepada kalian hanyalah karena mengharap wajah Allah, kami tidak menginginkan dari kalian balasan dan tidak pula ucapan terima kasih.” (Al Insan: 9)


*Sumber : JAKIM

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan