Pengajaran dari video anak kucing yang menghadap anjing garang!!!


Assalamualaikum...

Berhikayat soal semangat dan kekuatan mental dalam mengharungi cabaran atau rintangan dalam kehidupan, pasti ramai antara kita pernah merasai jerih perih, pahit maung dalam perjalanan kehidupan ini.

Malah, apa yang dipaparkan dalam "drama dan filem Melayu" di negara kita, adalah menjadi cerminan kepada situasi yang sedang berlaku pada komuniti bangsa kita secara khususnya dan amnya pada masyarakat Malaysia.

Kita sering berasa kerdil apabila berhadapan dengan perkara yang memperlihatkan kekurangan kita sama ada dari segi kewangan mahupun peristiwa di sepanjang jalanan kehidupan.

Rasa rendah diri dan adakalanya rasa terhina oleh cercaan manusia-manusia yang semakin pentingkan hal duniawi dan kebendaan boleh mengakibatkan kemurungan berpanjangan.  Namun kita sebenarnya boleh mengambil sumber inspirasi dari kejadian lain disekitar kita dalam usaha untuk mengekalkan semangat bagi meneruskan kehidupan ini selagi diizinkan oleh Allah S.W.T untuk bernafas.  Salah satu contohnya ada dalam video di bawah ini.  Renungkanlah maksud yang tersirat disebalik kejadian yang telah dirakamkan ini :




**Kita tidak perlu jadi BESAR untuk berani menghadapi cabaran... hanya dengan keyakinan diri,usaha berterusan dan istiqamah dalam tiap pekerjaan, ia mampu mengubah segalanya. Itulah kuasa berfikiran POSITIF.

**Kerjakan solat 5 waktu dan lain-lain ibadah agar iman, fizikal dan mental menjadi lebih ampuh untuk menghadapi dugaan kehidupan di dunia yang fana ini.  Kerana dari situlah hadirnya kekuatan jiwa.
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net