Nama jurulatih dan pemain yang terlibat dalam rasuah bola sepak serta hukumannya





Tindakan Kepada Pemain dan Jurulatih yang terlibat dengan rasuah :
Ketua Jurulatih Pasukan Piala Presiden 2011 Negeri Sembilan, Encik Yusarman Bin Yusof digantung seumur hidup. Rayuan boleh dibuat kepada FAM selepas 10 tahun

Pemain-pemain berikut Digantung 5 Tahun dan tidak boleh terlibat dengan semua Aktiviti Bolasepak di Peringkat Kebangsaan. Rayuan boleh dibuat kepada FAM selepas setahun

- Muhammad Zaidi Bin Othman
- Hamirul Fahamie Bin Abu Yazid
- Anwarul Hafiz Bin Ahmad
- Muhamad Haikal Bin Mohamad Nazri
- Suhairy Bin Johari
- Muhamad Rizqi Bin Azman
- Mohd Hafiz Bin Mohd Nor

Pemain-pemain berikut di Digantung setahun dan tidak boleh terlibat dengan semua Aktiviti Bolasepak di Peringkat Kebangsaan. Tiada rayuan boleh dibuat

- Mohd Yatim Bin Abdullah
- Adrian a/l Davadas
- Norhairi Bin Abdul Rahman
- Muhammad Zulfadhlie Bin Mohamad A’ashari
Rasuh dari sudut Islam
Menurut syara‘ rasuah adalah tergolong dalam perbuatan dosa-dosa besar, kerana ia termasuk dalam perkara memakan atau mengambil harta orang lain dengan jalan yang salah.
Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:
Tafsirnya: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan janganlah kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).” (Surah al-Baqarah: 188)
Disebutkan dalam Hadith :
Ertinya : "Rasulullah S.A.W telah melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah dalam penetapan keputusan (pemerintahan, pentadbiran, kehakiman dan lain-lain)" . ( Riwayat  At-Tirmidzi, 3/622 : Imam Tirmidzi berkata : Hadis Hasan Sohih).
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 
“Setiap daging yang tumbuh daripada sumber haram, maka akan dihumbankan dalam api neraka.”  (Hadis riwayat Baihaqi dan Tirmizi)
"Hadiah yang diberikan kepada para penguasa adalah suht (haram) dan rasuah yang diterima hakim adalah kufur" [Riwayat Ahmad]. 
 “Allah melaknat pemberi rasuah, penerima rasuah dan orang yang menjadi orang perantaraan”. (riwayat Ahmad)

Oleh yang demikian, tidak kira sama ada itu adalah rasuah mahupun hadiah, kedua-duanya adalah  jelas haram di dalam Islam. Semua harta yang diperolehi dari jalan rasuah, menyimpannya dan membelanjakannya adalah haram.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan