Resipi Ais Krim Coklat Berkacang


Bahan-bahan :

- 500ml whipped dairy cream
- 400ml susu cair full cream
- 200g dark cooking chocolate, potong dadu
- 50g dark cooking chocolate, cairkan
- 150g gula pasir
- 50 gram coklat
- 4 biji kuning telur
- 1/2 sudu teh vanila
- Sediakan kacang cincang sebagai topping

Cara-cara :

1. Masukkan susu cair bersama dengan vanila ke dalam periuk, masak dengan menggunakan api kecil. Tambahkan coklat cair sedikit demi sedikit sambil terus di kacau supaya coklat larut. Diamkan sampai mendidih kemudian angkat.

2. Sementara itu, pukul kuning telur bersama dengan gula pasir sampai kembang. Tuang sedikit demi sedikit susu yang telah dimasak ke dalam pukulan telur td. Pastikan seluruh bahan sebati kemudian masak sekali lagi atas dapur dengan api sederhana hingga adunan susu telur menjadi pekat. Angkat dan biarkan seketika.

3. Dalam periuk yang lain, masak whipped dairy cream sampai mendidih, kemudian masukkan dark cooking chocolate sedikit demi sedikit sambil terus di kacau. Masak hingga coklat larut bersama dengan krim. Lalu Angkat.

4. Tuangkan adunan susu telur kedalam campuran krim coklat sedikit demi sedikit sambil terus kacau. Jika perlu, pakailah mixer supaya kedua adunan sebati dgn sempurna.

- setelah proses mixer-

5. Ambil cetakan agar-agar atau es krim stik, tuang adunan es krim kedalam cetakan.

6. Ambil stik es krim serta letakkan di tengah-tengah lubang setiap cetakan serta letakkan sebaik mgkin agar tidak bergesel. Kita dapat memakai kertas karton yang di lubangi sesuai dengan letak lubang cetakan. Posisikan sedemikian rupa sampai stik es krim blh diselipkan pada lubang karton serta letaknya berada pada bagian tengah masing-masing cetakan.

7. Setelah itu masukkan cetakan es krim kedalam freezer sampai adunan padat.

8. Sesudah padat serta beku, keluarkan es krim dari cetakan dan celupkan kedalam dark cooking chocolate yang sudah dicairkan terlebih dahulu serta taburi dengan kacang cincang.

9. Masukkan kembali ke dalam freezer supaya lapisan coklatnya mengeras.


Kredit : SA Ahnaf

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan