Cadangan Zack Rahim (pengurus Safee Sali) pada hala tuju bola sepak Malaysia

 

Assalamualaikum...

Zack Rahim atau nama sebenar ialah Zakaria Abd. Rahim merupakan pengurus kepada penyerang skuad Harimau Malaya dan Pelita Jaya Kerawang FC iaitu Safee Sali.  Setakat ini beliau telah melaksanakan tugasnya dengan amanah dan baik.  Beliau juga mempunyai pandangan yang kristis dan adakalanya berbeza dari mereka yang berada dalam kancah bola sepak Malaysia.

Di dalam laman web sosial Facebook, beliau ada berkongsi pandangan terhadap cadangan meningkatkan mutu dan pencapaian skuad bola sepak Malaysia, bermula dari sekarang hinggalah ke sasaran bola sepak Malaysia berjaya menjejaki pentas Piala Dunia.  Ikuti pandangan beliau di bawah ini :-
"Piala Dunia FIFA adalah pertandingan bolasepak yg menjadi impian semua pemain dan pasukan bolasepak utk berada dan bermain disana. Tidak ada satupun pemain bola atau negara yg tidak impikan utk duduk dlm kelompok pasukan elit dunia itu. Msia tak terkecuali dan itu juga harapan peminat dan seluruh rakyat Msia. Tetapi sejarah bolasepak kita belum lagi tercatat kejayaan itu. Paling tinggi kita 2 kali berjaya layak ke Sukan Olimpik dan ketika itu kelayakannya adalah terbuka, bukan khusus utk pasukan bwh 23 spt skrg. Utk realisasikan impian seluruh rakyat Msia, FAM harus punya perancangan jangkamasa panjang, malah lebih panjang dan besar dari program Piala Dunia Remaja 1997.

Sy cadangkan Msia sasarkan satu projek utk ke Piala Dunia 2022 di Qatar nanti. Projek ini perlu bermula dari skrg dgn mengumpul 30 pemain ramaja umur 14 - 16 thn dan mrk bermain di luar Msia. Ini adalah projek 10 thn dgn peruntukan tidak kurang RM10 juta utk tempuh 10 thn. (Jepun memperuntukkan RM16 juta USD utk persiapkan pasukannya.) Pemain ini akan berusia 22 - 24 thn semasa peringkat kelayakan nnt dan 24 - 26 thn bila layak dan ini adalah umur matang bg pemain bola.


Boleh dinamakan sbg Projek Harimau 22! Insyallah, jika semua pihak bersungguh2, tiada apa yg dpt menyekat dan ranking Msia pasti akan berada dlm kelompok best 100 FIFA dan kita akan saksikan pemain2 Msia beraksi di liga2 ternama dunia slps 2022 nanti, insyallah. Sy sedia kerahkan tenaga dan masa sy demi negara tercinta jika diperlukan. Sekadar mencadangkan, wallahualam!
..."
Zack Rahim - Pengurus Safee Sali

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan