Bagaimana memformat Kad SD


SD (Secure Digital) kad adalah peranti storan digital yang sering digunakan dalam peranti mudah alih seperti kamera digital dan telefon bimbit kerana saiznya yang kecil dan ringan. Memformat kad SD biasanya diperlukan untuk membuatkan ia serasi dengan peranti yang mereka akan digunakan atau kad berkenaan mengalami masalah tertentu. Ikut panduan di bawah ini untuk memformat kad SD anda dalam Windows atau pada peranti Android anda.


Format melalui Windows

Kaedah 1.1 : 

Menyambung kad SD ke komputer anda. Jika komputer anda mempunyai slot kad SD anda boleh memasukkan kad SD yang terus ke pelabuhan. Jika anda menggunakan kad MicroSD, anda akan memerlukan penyesuai untuk membolehkan ia untuk dimuatkan ke dalam standard pelabuhan kad SD.
 
Jika komputer anda tidak mempunyai port kad SD terbina dalam, anda boleh menggunakan pembaca kad USB luaran yang dipasangkan ke dalam mana-mana port USB pada komputer anda.
 
Anda boleh menyambung peranti mudah alih seperti telefon bimbit atau kamera digital ke komputer anda (juga biasanya dilakukan melalui USB). Anda boleh memasukkan kad SD ke dalam peranti mudah alih dan ia buat sementara waktu akan bertindak sebagai pembaca kad SD.

Kaedah 1.2:

Buka tetingkap Komputer. Klik Mula atau Windows menu dan pilih Komputer (Windows Vista / 7) atau My Computer (Windows XP). Untuk Windows pengguna 8, jenis "komputer" dan klik ikon Komputer dalam hasil carian Apps.

Kaedah 1.3 :

Cari kad SD anda. Pemacu boleh tanggal yang muncul terakhir dalam "Devices with Removable Storage" senarai perlu kad SD yang anda hanya disambungkan ke komputer anda. Buka kad SD untuk mengesahkan bahawa kad yang betul yang anda mahu format. Kembali ke skrin Komputer. 


Kaedah 1.4 :

Buka alat Format. Klik kanan pada kad SD dan pilih "Format" dari menu yang timbul. Ini akan membawa anda ke tetingkap Format. Simpan "Capacity" dan "Allocation unit size" ditetapkan kepada "default".


Kaedah 1.5 :

Pilih sistem fail. Ini adalah cara yang fail disimpan pada kad. Sistem yang berbeza menggunakan struktur fail yang berlainan. Dalam usaha untuk kad SD yang akan dibaca oleh mana-mana peranti, pilih FAT32 sistem fail. Ini akan membolehkan ia dibaca oleh kamera, telefon, pencetak, Windows, Mac, dan Linux komputer dan banyak lagi.
 
Format Pantas: menandakan kotak ini format kad SD anda dengan cepat tanpa memeriksa kad untuk ralat perkakasan. Jika anda memformat kad SD untuk kali pertama atau mengesyaki bahawa ia mengalami pincang tugas, anda perlu meninggalkan pilihan ini dalam keadaan "un-ticked" (tidak ditandakan).



 Kaedah 1.6 :

Klik butang Start selepas anda telah membuat pilihan anda. Tekan butang OK dalam tetingkap yang timbul untuk memberi pengesahan anda. Selepas anda mengesahkan, kad SD anda akan diformat dan anda akan berakhir dengan kad memori kosong yang boleh dimasukkan dalam mana-mana peranti yang menerima kad SD.


Format pada Android
 
Kaedah 2.1 :

Masukkan kad MicroSD anda. Untuk telefon "port" MicroSD biasanya di bawah bateri. Anda perlu membuka panel belakang dan keluarkan bateri untuk mengakses slot / port. Kad ini perlu diluncurkan ke dalam (slide in ) dan klik ke tempatnya. Jangan memasukkan kad dengan kasar atau memaksa kerana ia mungkin akan merosakkan port dan kad berkenaan.

Tablet biasanya mempunyai pembaca kad SD di sebelah tablet. Rujuk dokumentasi produk anda untuk mencari lokasi yang tepat.

Kaedah 2.2 :

Buka Tetapan peranti Penyimpanan. Setelah memasukkan kad SD, buka Tetapan dengan mengetik butang Menu sambil melihat skrin Utama, atau dengan membuka "Settings app" dari "App Drawer". Pilih Penyimpanan daripada menu tetapan, di bawah tajuk "Device".

Kaedah 2.3 :
Unmount the SD card (Nyahlekap kad SD). Sentuh pada menu "Unmount the SD card".

Kaedah 2.4 :

Format kad SD. Dalam sub menu ruang penyimpanan, tatal ke bawah (scroll down) ke bahagian kad SD. Ketuk "Format kad SD" untuk memulakan proses format. Ketuk butang sekali lagi untuk meneruskan. Jika kad SD anda dikunci, anda perlu memasukkan PIN kad SD anda. Sebaik sahaja anda lakukan, format yang akan meneruskan.
 
Semua data anda akan hilang. Pastikan bahawa anda telah membuat salinan mana-mana fail penting dari kad SD sebelum memformat kad SD berkenaan.


*Nota :
Artikel ini adalah terjemahan dari bahasa Inggeris. saya telah berusaha sebaik mungkin untuk membuat terjemahan yang tepat. Sesetengah istilah dikekalkan pada bahasa asal untuk mengelakkan kekeliruan.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan