Battle of Burger Bakar : jenama burger bakar di Malaysia

Zam Burger Bakar & Western Foods

Sebelum ini rakyat Malaysia terutamanya di negeri Melaka dilanda "musim coconut shake". Dilihat jenama Coconut Shake Klebang mendominasi pasaran.  Namun keghairahannya kini seperti sudah kembali reda.  Kini seluruh negara dighairahkan pula dengan "musim burger bakar".

Jenama seperti Rawang Burger Bakar dan Burger Bakar Abang Burn meniti di bibir penggemar makanan ini. Dengan dagingnya yang tebal, sos, mayonis dan keju yang meleleh membuatkan pelanggan kecur air liur menahan godaan dari burger bakar.

Seperti juga coconut shake yang dipopularkan oleh jenama Coconut Shake Klebang, perniagaan burger bakar juga menjadi ikutan setelah ianya dikomersilkan dan dipopularkan oleh jenama terawal yang wujud. Dalam pemerhatian saya dari segi penjenamaan burger bakar di internet, terdapat kurang lebih dari 20 jenama. Tetapi mungkin  juga masih ada tidak menyenaraikan jenama burger bakar mereka di internet.

Secara umumnya resepi kebanyakkan burger bakar adalah sama dan ada yang di "upgrade" kan dari burger biasa. Yang menjadi perbezaan ialah "air tangan" orang yang mengadun daging burger bakar yang dibuat sendiri serta ditambah dengan ramuan rahsia.

Berikut adalah senarai jenama-jenama burger bakar yang menemui rakyat dalam pasaran makanan burger di sekitar Semenanjung Malaysia (a.k.a Semenanjung Tanah Melayu) :

Burger Bakar Wangsa Melawati

Burger Bakar Wangsa Maju

Burger Bakar Abang Burn

Burger Bakaar No.1

Burger Bakar Taman Impian Emas

Burger Bakar Geng

Burger Bakar Kaw Kaw

Deen Burger Bakar

Deqwan Burger

Hero Burger Bakar

HK Grill Burger

KL Burger Bakar

KL Ukay Perdana Burger Bakar

99 Burger Bakar 

Rawang Burger Bakar

Street Grill Burger 

NZ Hot Stone Grilled Burger 

Yazid Burger Bakar

Zam Burger Bakar & Western Food (Melaka)

Zam Burger Bakar (Perlis)


**ada kemungkinan antara jenama-jenama ini sudah berada di Sarawak dan Sabah

**mungkin juga di Sarawak dan Sabah sudah ada jenama burger bakar dari negeri mereka sendiri

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan