PEMBAZIRAN: antara erti bersyukur, yang haq dan yang bathil

 
**Sekadar gambar hiasan | sumber : Google

**Keinsafan
Assalamualaikum...


Dalam menghadapi himpitan perbelanjaan harian yang semakin meningkat akhir-akhir
ini, pelbagai pihak menyeru agar kita sebagai pengguna berjimat cermat atau
berhemat ketika berbelanja.  Kenaikan harga petrol, peningkatan harga barangan
runcit (beras, tepung dan gula) dan barangan basah seperti (ayam, ikan, daging dan sebagainya) mendorong pengguna untuk berhati-hati sewaktu merangka atau merancang bajet kewangan mereka.

Agama Islam begitu menitikberatkan persoalan berhemat dalam membelanjakan harta atau wang, dan Islam menegaskan agar umatnya tidak melakukan pembaziran yang hanya akan mendatangkan kerugian.  Pembaziran diambil dari kalimah Bahasa Arab iaitu yang bermaksud membazir atau boros.  Manakala dari sudut istilah Syarak pula membawa maksud sesuatu yang dikeluarkan pada jalan yang bukan hak (kebenaran).

Dalam membincangkan tentang perihal pembaziran, ramai di kalangan kita yang tersalah anggap hingga menganggapkan ruang lingkup pembaziran hanya wang dan harta benda sahaja. Sesungguhnya konsep pembaziran itu sangat luat skopnya dan ruang perbincangannya mencakupi perkara-perkara bersifat material (kebendaan) dan bukan material.

Perkara-perkara yang berbentuk kebendaan meliputi harta benda seperti wang ringgit, makanan, minuman, pakaian, air, tenaga (elektrik dan minyak petrol) dan sebagainya. Manakala pembaziran dari sudut bukan material pula termasuklah tenaga, masa, perbuatan manusia, kuasa, usia dan sebagainya.

Harta benda, wang, pangkat, pakaian, kenderaan, kediaman, tenaga, masa dan sebagainya  itu adalah nikmat pemberian Allah SWT yang wajar kita hargai dengan memanfaatkannya ke jalan yang baik.
 
Gambar dan video di awal artikel ini adalah sebagai renungan bersama.  Ada masanya gambar dan video boleh memberikan penjelasan dengan lebih baik mengenai sesuatu perkara, sama ada ianya dusta atau kebenaran.  Hayati, renungkan serta ambil ikhtibar pada gambar dan video di atas.  Adakah ianya berlaku di persekitaran anda?
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net