Bertarawih di Masjid Kampung Hulu, Melaka


Assalamualaikum....

Malam tadi (01/08/201) saya berkesempatan untuk menyertai solat tarawih di masjid berkenaan.  Jumlah rakaat yang dilaksanakan di masjid ini ialah ialah 23 rakaat (tarawih 20 rakaat + witir 3  rakaat). Imam yang "memimpin" solat ini pada malam berkenaan membawanya dengan baik, tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan.  Surah yang dibacapun "selesa" untuk dihayati.

Setelah selesai bertarawih, pihak pengurusan masjid menyediakan jamuan kepada jemaah tarawih yang berupakan beberapa air tembikai, jenis kuih-muih dan semangkuk besar mee kari untuk dikongsi oleh empat orang. Tiada pinggan atau mangkuk berasingan disediakan.

Dengan menggunakan sudu yang telah tersedia di mangkuk besar, setiap empat orang jemaah menjamah bersama-sama mee kari.  Saya berasa berbesar hati kerana dapat menjamu makanan dan minuman bersama-sama dengan imam tarawih pada malam itu .

Fakta mengenai solat sunat tarawih
 
Solat sunat tarawih adalah satu jenis solat sunat yang dikerjakan semasa Bulan Ramadhan.  Tarawih menurut asal katanya ialah duduk untuk istirahat setelah mengerjakan sembahyang empat rakaat. Setiap empat rakaat dinamakan tarawih adalah sebagai majaz, kerana adabnya istirahat sesudahnya. Erti Tarawih ialah duduk bersenang-senang atau beristirahat.

Solat Tarawih bererti solat dengan rasa senang dan kelapangan hati selepas solat fardhu Isyak. Biasanya jemaah duduk berehat setelah mengerjakan empat rakaat solat Tarawih dan membaca zikir ataupun doa sebelum disambung semula dengan empat rakaat lagi, sehingga cukup 8 ataupun dua puluh rakaat.
Tarawih itu disebut juga dengan Qiyamu Ramadhan. Sembahyang Tarawih dikerjakan setelah mengerjakan sembahyang Isyak dan waktunya berpanjangan sehingga akhir malam.

Kelebihan Sembahyang Tarawih  

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Saya telah mendengar sabda Rasulullah s.a.w. mengenai Ramadhan: Sesiapa yang mendirikan sembahyang (Tarawih) dalam bulan itu dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan