Bersahur dengan nasi goreng cina berserangga?

 
**Gambar hiasan
Assalamualaikum...

Pagi tadi saya bersahur di Restoran _ _ _ _ _ _ _ _ 24 jam yang ada di Jalan Hang Tuah, Melaka.  Nak makan roti canai dah habis, jadinya saya pesan nasi goreng cina dan sirap ais.  Layanan pekerja di restoran berkenaan pula seolah-olah pada masa itu ada ramai pelanggan sedangkan hanya ada saya seorang sahaja pelanggan yang bersahur.  Sibuk mereka hanyalah menonton dvd.

Sikap acuh tak acuh mereka dalam memberi layanan saya boleh bersabar lagi.  Tetapi yang merosakkan "mood" nak makan ialah baru je sesuku sudu saya menyuapkan nasi goreng cina itu, saya dapati ada ulat ataupun serangga berwarna putih dan sedikit berbulu yang saya kira biasa dilihat pada kayu-kayu lapuk atapun buku-buku lama. Lalu saya memanggil "chief" dari kalangan pekerja restoran berkenaan dan menunjukkan padanya masalah yang ada.  Katanya pula itu adalah ulat / serangga dari sayur yang dicampurkan.  Dan tukang masakpun memasak nasi goreng cina yang lain tapi kali ini tanpa sayur.  Masa nak bayar, harganya sedikitpun tak dikurangkan, masih lagi ikut harga yang asal.  Sepatutnya berilah diskaun kerana saya membuat teguran secara berhemah atas kesilapan mereka itu.

Oleh itu nasihat saya agar semasa anda menjamu selera sewaktu bersahur atau berbuka puasa, perhatikan dengan teliti nasi atau makanan yang anda ambil sebelum menyuapkan ke mulut kerana kemungkinan ada "bahan tambahan" yang anda tidak ingini...

**p/s : ada lagi masalah dan kes-kes kebersihan dan keselamatan makanan minuman di kedai-kedai makan ni yang tersembunyi, itu belum lagi termasuk di restoran mamak yang "dicintai sangat" oleh sebilangan orang Melayu.

**saya dah lama tak jamah roti canai mamak... taubatlah nak singgah lagi ke restoran / kedai makan mamak... ya ampun...!!!

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan