Irfan Khairi : Online Seminar (Webinar) FORMULA FACEBOOK

 

Assalamualaikum....
Pada hari ini saya telah mengikuti mengikuti seminar atas talian melalui laman web yang dibuat oleh Irfan Khairi.  Beliau menyampaikan tajuk berkaitan dengan pemasaran dan cara menjalankan perniagaan yang sebenar serta betul melalui laman web sosial Facebook.

Beliau berkata adalah cara yang salah jika kita hanya "tag"  sahabat-sahabat dalam senarai Facebook dengan barang-barang yang dijual.  Ini hanya menimbulkan rasa tidak selesa pada mereka yang di tag dan merupakan salah satu bentuk gangguan dengan meng "tag" secara rambang.

Selain itu Irfan Khairi juga berkongsi beberapa tips perniagaan online, potensi mengubah minat menjadi perniagaan serta penggunaan "Google Keyword Tool" untuk mengkaji permintaan dalam pasaran.

Salah satu nasihat Irfan Khairi, jangan hanya promosi sahaja di Facebook, anda perlulah memperbanyakkan perkongsian informasi dengan teknik Facebook 9 : 1 ( 9 kali anda berkongsi maklumat kebaikan / yang berguna,  1 kali anda mempromosikan perniagaan anda ).  Paling penting jangan suka main tag membuta tuli.

Pada pemerhatian saya pula selama ber "facebook", ada orang yang sudah lama tidak berhubungan dengan saya, tiba-tiba nak borak dengan saya serta bertanyakan soalan-soalan yang saya rasa mempunyai niat terselindung.  Rupa-rupanya dia semata-mata nak promosikan pada saya bisnes yang dia jalankan.

Ini adalah tidak elok dari segi moral dan emosi kerana saya rasa dia tidak ikhlas menegur saya di facebook dan saya rasa tertipu.  Jika anda rasa tertipu, adakah anda ingin meneruskan perbualan atau perhubungan anda dengan orang yang terus menghubungi kita hanya nak promosi bisnes...?  Nilai penghargaan persahabatan tiada diamalkan...

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan