Bengkel Kepimpinan Keusahawanan Kredit Mikro Bank Rakyat - Maktab Koperasi Malaysia


Pada 13 hingga 14 November 2013 yang lalu telah diadakan Bengkel Kepimpinan Keusahawanan Kredit Mikro Bank Rakyat Siri 1 2013 dengan kerjasama Maktab Koperasi Malaysia cawangan Petaling Jaya di Hotel Naza Talyya Melaka.

Matlamat utama bengkel ini diadakan untuk memperkenalkan Skim Pembiayaan Kredit Mikro dari Bank Rakyat kepada usahawan kecil dan sederhana di negeri Melaka. Selain itu, para peserta juga diperkenalkan dengan konsep berkoperasi di dalam perniagaan serta kesedaran mengenai pengurusan kewangan dan gerak kerja secara berkumpulan.

Berikut adalah gambar suasana semasa aktiviti bengkel berkenaan :



 
Inilah kumpulan yang saya menjadi ketuanya. 
Kumpulan Double Prima a.k.a kumpulan 2

Aktiviti yang dijalankan ialah pembentukan kumpulan dengan mengambil kira aspek mencipta nama, logo dan visi kumpulan yang ditubuhkan.  Selain itu setiap kumpulan yang ada perlu menyelesaikan tugasan dan membuat penyelesaian secara demokrasi dalam kumpulan.

Sememangnya dah nasib saya, kemana juga kursus atau seminar yang saya hadiri, saya adalah antara calon untuk menjadi "penghulu atau naib penghulu" sepanjang kursus berlangsung.  Pada peringkat kumpulan pula, saya telah dilantik menjadi ketua.  Itulah hasilnya jika kita terlalu menonjol diri dari segi perwatakan, terlalu idealis dan terlalu vokal dalam menyampaikan pendangan.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan