Mengapa ada batu kerikil di landasan keretapi?


Sama ada anda perhatikan atau tidak, hampir di sepanjang rel kereta api biasanya terdapat batu kerikil yang terletak di bawah dan pada samping kanan dan kiri rel kereta api. Batu kerikil ini memang sengaja disebar di sekitar rel keretapi tersebut. Dan ternyata batu kerikil ini mempunyai fungsi yang sangat penting untuk menunjang keberadaan rel kereta api yang berdiri di atasnya.

Berikut adalah sebab-sebab batu kerikil banyak diletakkan di sekitar landasan keretapi :

1.Sebenarnya
batu kerikil pada sekitar rel keretapi adalah sebagai penyendal/penyokong. Dengan adanya lapisan batu kerikil ini struktur rel dapat menjadi lebih stabil agar keretapi yang berjalan di atasnya dapat berjalan dengan baik.

2.Batu kerikil ini juga berfungsi untuk menyerap getaran (shock absorber) yang terjadi ketika kereta api sedang melalui landasan. Maka gegaran yang terjadi ketika keretapi melintas dapat dikurangkan dan landasan keretapi pun tidak cepat rosak dan boleh digunakan untuk masa yang lama.

3.Fungsi berikutnya iaitu untuk memperlambatkan air hujan dari terus mengalir ke tanah. Fungsi ini berperanan untuk mencegah terjadinya pengikisan tanah atau hakisan pada tanah di sekitar rel keretapi. Dimana bila hal ini terjadi maka boleh menyebabkan kemalangan serius bagi kenderaan yang melintasinya.

4.Batu kerikil juga berfungsi untuk menghalang tumbuhan menjalar di sekitar rel. Tumbuhan menjalar di sekitar rel secara langsung atau tidak langsung boleh menyebabkan penggemburan tanah di bawahnya. Hal ini tentunya dapat membahayakan kerana jika tanah di bawah rel tidak stabil maka akan dapat membahayakan perjalanan kereta api dan struktur rel akan tercabut dari tempatnya.
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net