Pendapatan dari blog, terfikirkah anda tentang berzakat?

 Contoh kiraan zakat automatik di dalam laman web Pusat Zakat Melaka.


Sudah agak heboh diperkatakan mengenai blogger-blogger yang memperolehi pendapatan mencecah ribuan malah puluhan ringgit melalui pengiklanan di blog.  Pasti mereka ini dapat hidup senang dan selesa dengan pendapatan sebanyak itu, boleh beli macam-macam, dapat melancong dan soal makan di luar rumah tidak menjadi masalah, sebut saja restoran mana yang teringin nak pergi, hotel mana yang tergerak nak jejak...

Namun dalam keghairahan memperolehi pendapatan lumayan dari pengiklanan di blog sama ada melalui Nuffnang, Mangga Ad dan pelbagai lagi program yang disediakan oleh syarikat-syarikat tertentu, adakah para blogger berfikir untuk menunaikan tanggungjawab sebagai Muslim dengan menunaikan zakat?.  Atau terlupa dan tak teringat langsung..? Ataupun fikir ia tidak berkaitan dengan zakat?

Walaupun pendapatan yang diperolehi dari iklan di blog bukan pekerjaan tetap, yang pastinya ia termasuk dalam kategori "Zakat Pendapatan. Ianya wajib dibayar apabila jumlah pendapatan sudah sampai tahap yang wajib dibayar.  Zakat bukan untuk memberi "buta-buta" duit pada orang miskin, tapi ia sebagai tanggungjawab seorang Islam dalam memberi sumbangan pada rakyat yang memerlukan pembelaan.


Bersihkan harta, sucikan jiwa


Islam didahulukan, Keimanan diutamakan
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net