Video menyentuh qalbu : Buat baik dibalas baik

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji),  serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).  (Surah Ali `Imran: 110)


Berbuat kebajikan dan berhati mula tiap masa tanpa berfikir akan balasan yang mungkin akan diterima adalah sesuatu yang agak payah untuk dilaksana.  Keramaian manusia pada hari ini hanya berbuat baik apabila seseorang itu melihat pertolongan yang diberikan pada seseorang yang lain, mampu dibalas kembali oleh si penerima.

Contohnya ramai orang ingin menolong orang-orang tertentu sahaja seperti yang berpangkat tinggi atau yang berpengaruh dan dengan harapan mendapat perhatian serta pujian daripada si penerima pertolongan itu.

Dewasa kini seringkali dilihat pertolongan dan bantuan diberikan pada mereka yang tidak berhak menerimanya.  Malah orang yang benar-benar dalam kesusahan tidak dipeduli dan yang miskin terus menerus ditindas oleh golongan atasan.

Sedarkah saudara-saudari sekalian, keluhan orang miskin sangat berkesan di sisi Allah Subhanahuwata’ala, kerana Allah Subhanahuwata’ala yang menjadikan mereka miskin.

Hidup ini bagaikan putaran roda, Allah Subhanahuwata’ala berkuasa menukarkan orang yang miskin menjadi kaya dan orang yang kaya bertukar menjadi miskin. Berhati-hatilah dengan keluhan orang miskin kerana ianya sangat mendapat tempat dan perhatian Allah Subhanahuwata’ala.

Untuk lebih menghayati erti berbuat baik dibalas baik, tontonlah video di bawah ini.  Semoga kita mendapat rahmat dan hodayah darinya.




Previous Post
Next Post
Related Posts

0 Maklumbalas:

Promosi

Babab.net