Cara mudah untuk jadi usahawan / peniaga

 
GAMBAR HIASAN - MAZRA Ayu Ramli menjual tudung menerusi online 
(gambar dari ASWAD YAHYA - Utusan Online)

Tahun 2013 semakin menghampiri ke penghujung. Kegiatan keusahawanan yang menggunakan internet sebagai landasan dilihat semakin memberangsangkan perkembangannya.  Pelbagai kaedah, barangan dan perkhidmatan boleh digunakan serta dikomersilkan melalui automasi penggunaan internet.  Dengan itu perniagaan kini lebih mudah dijalankan walaupun anda sedang lena tidur atau sedang mesra bersama keluarga di hujung minggu..

Namun bagi yang tiada produk keluaran sendiri, anda masih boleh menjalankan perniagaan secara atas talian atau lebih popular disebut "online". Caranya dengan menjadi ejen sesuatu produk atau perkhidmatan dan mempromosikannya melalui laman web sosial atau blog, istilahnya ialah "affiliate".  Secara mudahnya affiliate ini difahami sebagai ejen komisyen. Kita tolong promosikan jualan barangan dan perkhidmatan pihak lain, dan sekiranya terdapat pembelian melalui usaha kita itu, maka kita akan dapat sejumlah komisyen yang dijanjikan.

Di dalam artikel ini saya kongsikan dua landasan untuk anda bermula belajar berniaga dan menjadi usahawan online atau lebih tepat lagi langkah pertama menjadi "usahawan affiliate".

1. InspirasiHana : Butik Tudung Online terbesar di Malaysia

 Promosi

 2. Sweet Muslimah : Peneraju pasaran baju muslimah terbesar di Malaysia

 promosi

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan