Kenapa angkat sumpah PM ke 7 dibuat pada pukul 9.30 malam?


Ramai yang salah faham apabila Tun M ke Istana Negara pukul 4.40 tadi dianggap sebagai upacara angkat sumpah jawatan PM.

Sebenarnya petang semalam adalah upacara menghadap sembah atau mat saleh kata "an audience" with YDP Agong. Bukan Tun M saja yang mengadap malah semua ketua atau wakil parti komponen PH yang menyokong Tun M sebagai PM turut dipanggil mengadap. Seperti yang disebut sebelum ini, ia adalah proses untuk baginda benar benar mengenalpasti dan meyakini bahawa Tun M adalah individu yang paling banyak mendapat sokongan ahli dewan rakyat untuk mengetuai kerajaan.

Selepas sesi mengadap dengan semua ketua parti komponen PH selesai dan baginda telah meyakini bahawa Tun M punya sokongan yg cukup untuk mengetuai kerajaan maka barulah baginda bertitah untuk majlis mengangkat sumpah jawatan PM dilakukan pada pukul 9.30 malam. Kenapa 9.30 malam? Sebab YDP Agong ni memang selalunya event dia start lepas selesai solat isyak kecualilah ada maslahah tertentu. Jadinya,  solat Maghrib dan Isyak habis dalam pukul 9.00 lepas tu bersiap-siap so jadilah 9.30. Kira ngam la timing tu.

Jadi janganlah disebarkan cerita yang bukan-bukan kata YDP Agong ada muslihat la, kerek la lantaran dilihat seperti sengaja melambat-lambatkan pertabalan. 

Baginda hanya ingin memastikan Malaysia ini diserahkan  kepada individu yang benar-benar cukup syaratnya. Jangan risau, baginda pun cintakan Malaysia dan rakyatnya sama macam kita juga.

Allahu Akbar !

Kredit : -tokjeng-

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan