Jari hitam (sempena PRU) sukar dibersihkan...kenapa?


Tahukah anda, jari yang bercelup dengan dakwat dalam proses membuang undi tidak akan dapat dibersihkan dengan air, "makeup remover", cuka, dan juga sabun. Namun ada yang mengatakan ianya dapat dibersihkan dengan penggunaan clorox.

Biasanya dakwat yang digunakan ketika pilihanraya menggunakan dakwat kekal atau dipanggil sebagai ‘indelible ink’. Dakwat jenis ini dianggap istimewa ia kerana mengandungi bahan yang dinamakan sebagai ‘silver nitrate’.

Silver nitrate ini dalam bentuk larutan yang memberikan kesan pada kulit bertukar menjadi warna biru atau ungu gelap (lebih kepada hitam).

Jadinya bila ada silver nitrate ini, memang sangat sukar pudar sehinggalah 2 atau 3 hari barulah hilang sedikit demi sedikit. Warna dakwat tersebut bukan hanya di permukaan jari sahaja, ia juga dah terperangkap dalam sel kulit kita.

Namun, jangan risau, walaupun sudah terperangkap dalam sel kulit, ianya tidak akan di bawa ke dalam sistem tubuh yang lain. Jadi InshaaAllah tiada kesan yang bahaya. Walaupun jari kelihatan hitam, JAKIM sudah pastikan ianya sah untuk bersolat. Jadi, usah rasa ragu-ragu.

Kredit :
Nur Aliah Mohd Nor (Facebook)

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan