Apakah itu Kasturi dan khasiatnya?


Kasturi adalah sejenis wangian yang berasal dari dua jenis sumber, iaitu tumbuhan dan haiwan. Akan tetapi dalam artikel ini adalah menceritakan kasturi yang bersumberkan dari haiwan, kerana kasturi yang bersumber dari haiwan inilah yang memiliki wangian yang paling terharum baik dunia dan akhirat, sehingga kasturi yang berasal dari haiwan ini dijadikan sumber inti utama dari berbagai jenis wangi-wangian.

Istilah Kasturi sebenarnya merujuk kepada kandungan yang terdapat dalam bintil kelenjar kijang jantan.
Walaupun kerap ditemukan di bahagian antara perut dan genital, kasturi juga kadang  tumbuh di bagian-bagian lain hewan tersebut, seperti di leher, badan atas dan juga kepala.

Apabila tertanggal atau dipotong dari tubuh kijang tersebut, bintil kasturi yang mengering warna dan kandungan berwarna merah keperakan berubah menjadi hitam dan keras.
Jika ditekan kuat atau diketuk, butiran kecil akan keluar darinya dan bahan itulah yang dicampur bersama minyak atau ekstrak wangian beralkohol. 
 
Kelenjar kijang yang mengandungi kasturi

Sejak ratusan tahun lalu, ia digunakan dalam pembuatan wangi-wangian. Kasturi juga bertindak sebagai biang penyebar bau harum selain itu dipercayai menjadikan bau harum lebih tahan lama.

Di dalam dunia ini, hanya terdapat lima jenis haiwan yang menghasilkan kasturi iaitu kijang jantan, lembu, musang, kura-kura dan tikus (tikus jenis tikus muskrat (Ondatra zibethicus), Paling popular adalah kasturi kijang jantan yang hidup di pergunungan Himalaya

Dalam bidang perubatan tradisional Cina, kasturi dipercayai mampu mengembalikan kesedaran seseorang yang pingsan, melancarkan peredaran darah, menghilangkan bengkak pada tubuh,  menghilangkan rasa sakit dan merangsang penghentian / pembersihan  darah haid.

Khasiat dan kegunaan Kasturi Kijang.

1) Memberi kekuatan pada roh

Haruman adalah santapan roh, manakala kasturi adalah merupakan sewangi-wangi dan sebaik-baik haruman sebagaimana sabda Nabi SAW:

“Sebaik-baik wangian adalah minyak kasturi” (Hadis Riwayat Muslim)
 
2) Menenangkan Jiwa

3) Mencerdaskan akal dan menyihatkan otak

4) Menghilangkan ketakutan dan kebimbangan

5) Menghilangkan debaran jantung

6) Menghilangkan Sesak Nafas

7) Melegakan Lelah (Asma)

8] Menyedarkan orang yang pengsan

9) Memperkuatkan organ luaran tubuh

10) Memperkuatkan organ dalaman tubuh

11) Menghilangkan rasa gementar

12) Menghilangkan sejuk tubuh

13) Membuang angin yang berlebihan dalam tubuh

14) Menawarkan racun atau bisa-bisa binatang

15) Menghilangkan kesakitan sewaktu kencing

16) Berfungsi memelihara kesihatan secara keseluruhan

17) Mencegah wabak penyakit

18) Meredhakan Allah SWT, menyukakan para malaikat dan orang-orang soleh, dan sebaliknya dapat mengusirkan syaitan laknatullah dan kuncu-kuncunya.


Previous Post
Next Post
Related Posts

0 Maklumbalas:

Promosi

Babab.net