McDonald’s Takut Dengan Perniagaan Burger Di Malaysia


Pada tahun 1995, satu artikel mengenai McDonald’s telah ditulis oleh Ray Crocs iaitu pemilik rangkaian perniagaan McDonald’s pada waktu itu.

Dalam artikel berkenaan Ray Crocs menyatakan bahawa walaupun McDonald’s telah menjadi gergasi perniagaan burger di dunia, McDonald’s sebenarnya masih tewas kepada dua perniagaan burger. Satu dari Jepun dan satu dari Malaysia.

Burger apakah yang hebat sangat dari Malaysia itu? Terlalu hebat sehingga berjaya menakutkan McDonald’s. Burger yang dimaksudkan ialah burger Ramly.

Menurut Ray Crocs beliau pernah datang ke Malaysia dan beliau agak khuatir jika strategi perniagaan burger Ramly yang mempunyai stall burger kecil-kecilan di tepi jalan, merebak ke Amerika.

Sebagai contoh, jika mengambil situasi di Shah Alam ketika itu, McDonald’s hanya mempunyai 3 cawangan restoran sahaja. Berbanding dengan jumlah stall-stall burger tepi jalan yang ada di Shah Alam ketika itu adalah beratus-ratus bilangannya. Data dari Majlis Bandaraya Shah Alam menyatakan terdapat hampir 800 stall burger berdaftar di Shah Alam ketika itu. Jadi 3 lawan 800 siapa yang menang?

Menurut Ray Crocs lagi McDonald juga bercita-cita untuk menjual burger di tepi jalan namun mereka tidak mampu. Ini kerana tidak ada orang yang mahu beli burger McDonald jika dijual di tepi jalan.

Daripada cerita di atas cukup jelas bahawa bisnes burger di Malaysia sememangnya berpotensi besar. Terlalu besar sehingga mampu menggoyang McDonald’s yang mempunyai 30,000 cawangan restoran di seluruh dunia.

Namun, harus diakui kebanyakkan bisnes burger di tepi jalan sangat lemah dari aspek kualiti produk dan pengurusan bisnes dan ini harus diperbaiki jika kita benar-benar ingin berjihad melalui cara ini.

Sudah tiba masanya peniaga-peniga di tepi jalan menaiktaraf kualiti perniagaan mereka. Inilah antara jihad yang boleh kita lakukan. Jika mahu disuruh berjihad di medan perang seperti di Gaza, sudah pastinya kita tidak mampu. Jadi, berjihadlah dengan cara yang kita mampu, iaitu menerusi perniagaan.

Pada waktu ini, ramai pengguna yang sudah sedar dan menyertai kempen boikot terhadap McDonalds, dalam waktu yang sama, ramai pengguna yang sedang tercari-cari alternatif kepada burger McDonalds.

Apa yang perlu anda lakukan kini... tingkatkan kualiti dan pengurusan bisnes burger anda. Insyallah, selain dapat menjana keuntungan yang berganda, ianya juga akan menjadi sumbangan kepada jihad ekonomi umat Islam.


Disunting dari pemilik artikel asal :

Afiq Rusly
Bisnes Burger

Related Posts:

  • Di mana kekuatan Islam di "tangan" pemimpin Malaysia   Yang salah tetap salah, tetapi hukumlah dengan seadilnya dan sepatutnya. Salam sejahtera... Apabila kita sudah mengakui bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam yang berdaulat, sewajibnya segalanya berteraska… Read More
  • Fatwa mengenai ajaran Syi'ah   Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan telah mengadakan dua kali sidang (24-25 September 1984 dan 5 Mei 1996) membahaskan isu ajarah Syi‟ah di Malaysia. Keputusan diambil mengharamkan ajaran Syi‟ah. Dan semua nege… Read More
  • Semak daftar pemilih (pengundi) Klik gambar di atas untuk ke laman web Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia Assalamualaikum. Adakah anda sudah mendaftar sebagai pengundi untuk pilihanraya?. Jika belum, sila lihat apakah syarat kelayakan pengundi di … Read More
  • Gambar anggota keselamatan yang terkorban di Lahad Datu Seperti yang sedia maklum, perang antara pihak yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu dengan pihak keselamatan Malaysia di Lahad Datu, Sabah semakin berlarutan sehingga mengorbankan nyawa. Namun yang musykilnya … Read More
  • Hasil moral merdeka? Seperti yang dilaporkan oleh akhbar Sinar Harian Inikah hasil merdeka berpuluh-puluh tahun dan masih kata kita tidak mampu lahirkan pakar perundangan Islam untuk laksanakan Hudud di negara Islam ini? Nabi Muhammad S… Read More

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan