Syed Mokhtar AlBukhary : Jutawan ke 526 dunia


Syed Mokhtar Albukhary merupakan antara hartawan yang terkenal di Malaysia. Banyak yang diperkatakan mengenai seorang tycoon bumiputera terkenal di Malaysia ini. Menjadi Bumiputera yang paling kaya dalam Malaysia dengan aset sebanyak 167 bilion, namanya amat masyhur baik di dalam mahupun di luar negara.

Dengan banyak kepentingan dalam pelbagai bidang perniagaan termasuk pengangkutan dan logistik,perladangan, pembangunan hartanah, pertahanan dan gudang senjata serta generasi kejuruteraan dan kuasa.

Syed Mokhtar telah mengambil peluang terhadap polisi Dasar Ekonomi Baru yang memberi ruang kepada usahawan Bumiputera. Beliau enggan mengguna pendekatan "Ali Baba", melibatkan perniagaan dengan usahawan Cina berjaya yang hanya akan meletakkan beliau sebagai pelabur pasif dan sekadar makan hasil tanpa berusaha.

Sebaliknya, beliau berusaha mempelajari selok-belok dan terlibat sepenuhnya dalam perniagaan yang dimilikinya. Ini menjadikan beliau lebih tabah menghadapi cabaran dan sekaligus muncul antara nama terbesar dalam landskap korporat Malaysia masa kini.

Beliau merupakan antara ikon terbaik bagi umat Islam di Malaysia khususnya dan secara amnya di dunia yang bangkit dari belenggu kemiskinan ke suatu tahap memperolehi kehidupan yang sejahtera.  Walaupun beliau kini sudah bergelar jutawan, namun beliau masih merendah diri dan berbakti kepada masyarakat melalui penubuhan Yayasan Al Bukhary.  Malah semasa awal penglibatan beliau dalam dunia keusahawanan, beliau sentiasa bersedekah dan membantu orang yang memerlukan pertolongan.

Semasa artikel ini ditaip, jumlah kekayaan Syed Mokhtar Albukhary mengikut ranking dunia adalah berada pada kedudukan ke 526 dan berada pada kedudukan ke tujuh di Malaysia (mengikut senarai yang disediakan oleh Forbes).

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan