Golongan manusia yang tidak ke syurga

 

Assalamualaikum.....

Seperti yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, Rasulullah s.a.w pernah bersabda: 

Neraka berdebat dengan Syurga, Neraka berkata: Aku akan dimasuki oleh orang yang zalim dan takbur (sombong). 

Syurga pula berkata: Aku akan dimasuki oleh orang yang lemah dan miskin. 

Maka Allah Azza Wa Jalla berfirman kepada Neraka: Kamu adalah seksaan-Ku. Aku akan menyeksa siapa saja yang Aku kehendaki melaluimu. Allah berfirman lagi : Aku gunakan kamu untuk menimpakan bencana terhadap siapa saja yang Aku kehendaki

Allah berfirman pula kepada Syurga: Kamu adalah rahmat-Ku. Aku akan berikan rahmat Ku melalui kamu kepada siapa saja yang Aku kehendaki. Kedua-dua dari kamu Aku akan isi hingga penuh.

Namun demikian, Allah SWT telah memberi petunjuk terhadap tanda-tanda mereka yang tidak "menemui" syurga, yakni mereka yang melakukan kesalahan dan dosa tetapi tidak bertaubat dan berterusan dengan dosa-dosa itu.  Antaranya adalah seperti berikut :

a) orang yang minum khamar (arak)

b) yang berzina

c) yang qattaat (tukang fitnah)

d) yang mengetuai peperangan

e) pengawal penguasa

f) orang yang bertingkahlaku seperti wanita (dan sebaliknya)

g) orang yang berkata :"Atas diriku janji Allah, kalau aku tidak berbuat begitu dan begitu. Kemudian dia tidak menepati perkataannya itu".

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan