Push Pocket - style baru jenayah terancang


Bak kata pepatah, "orang lain makan nangka, orang lain pula terkena getahnya". Begitulah yang boleh dikaitkan dengan isu yang saya kongsikan kali ini.

Berikut adalah kisah yang dikongsikan di beberapa aplikasi dan laman web sosial mengenai jenayah gaya baru yang berlaku negara kita. Sama ada benar atau tidak, ia adalah logik untuk berlaku dan pernah berlaku dalam skala yang kecil sebelum ini.

Saya pasti anda semua telah mendengar tentang 'pick poket'. Ada satu jenayah baru yang disebut 'poket push'. Bacalah .. untuk kebaikan anda sendiri.

Jenis kejahatan baru telah muncul di bandar. Ia berlaku seperti ini : -

Seseorang memasukan telefon bimbitnya ke dalam poket anda. Ini hanya boleh jadi dompet dengan kad pengenalan dan beberapa ringgit.

Beberapa minit kemudian, 'Pemilik' muncul dan berhadapan dengan anda, 'Pencuri'. Dia membuat kekecohan besar yang anda mencuri barangnya.

Anda, ditangkap tanpa disedari, kemudian ditarik oleh Pemilik untuk penyelesaian.

Anda terancam dan mengancam anda bahawa jika anda tidak membayar, polis akan di panggil. Jika anda membayar, Pemilik akan membiarkan anda pergi. Jika tidak, polis dibawa utk menangkap anda

Satu lagi perkara yang pelik ialah sentiasa ada 'Saksi' untuk 'kecurian' anda.

Saya diberitahu ini sering berlaku kepada orang asing di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) atau di stesen LRT.

Memandangkan anda "bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah", maka itu lah ada sesetengah orang miskin dalam penjara kerana 'kesalahan' ini.

Di KLIA, 'Pemilik' melontarkan telefon bimbit dan dompet dengan beberapa ringgit ke dalam troli bagasi penumpang yang baru tiba.

Drama ini dibentangkan beberapa minit kemudian. Penjahat sebenar dengan mudah meyakinan polis Malaysia untuk menangkap mangsa sebenar (jika dia tidak membayar permintaan 'penyelesaian').

Ini adalah perkara yang sangat serius. Ini adalah satu lagi bentuk pemeras yang beroperasi di siang hari. Mereka adalah penjenayah yang menjijikkan yang akan melakukan apa sahaja untuk merompak dan mencuri.

Sesuatu yang jahat dari keseluruhan senario adalah bahawa kecuali anda membayar wang 'penyelesaian', mereka akan menimbulkan masalah sebenar dengan menghubungi polis.

Penjahat sebenar mendapat kembali telefon bimbit dan dompetnya tetapi mangsa sebenar (boleh jadi salah seorang dari kamu) dimasukkan ke dalam lokap polis dan dihukum di mahkamah.

Berhati-hati, jika tidak, mungkin anda berakhir sebagai 'pencuri' kerana anda tidak dapat membuktikan anda tidak bersalah.

 Sampaikan pesanan ini supaya lebih ramai orang tahu tentang perkara-perkara seperti itu berlaku di sekeliling mereka.

Geh Cheng Lok & Co, Advocates & Solicitors
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net

Popular Posts