Kebakaran pusat tahfiz : api tersebar dengan cara yang aneh dan luar biasa


Hasil penyiasatan ke atas kebakaran di sekolah tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah menunjukkan tidak disebabkan oleh litar pintas, kata Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Bandar Khirudin Drahman.

Khirudin berkata penemuan siasatan forensik dan Suruhanjaya Tenaga mengesahkan bahawa litar elektrik dari suis utama bangunan sekolah tahfiz berada dalam keadaan baik.

"Kami mendapati api telah tersebar dengan cara yang aneh, cepat dan dengan cara yang besar. Biasanya, jika litar pintas yang menjadi punca, fius utama akan tertutup dan ia akan mengambil sekurang-kurangnya 30 minit untuk api tersebar.

"Berdasarkan maklumat daripada mangsa yang masih hidup, kebakaran bermula di luar pintu asrama, lantas memerangkap mereka di dalam.

"Di samping itu, terdapat dua tong gas di sana yang boleh menyumbang kepada kebakaran yang lebih besar dan ia menyebar dengan cepat," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.

Khirudin berkata, pihaknya percaya terdapat unsur-unsur lain di luar bangunan yang mengakibatkan kebakaran itu, sambil menambah siasatan menyeluruh sedang dijalankan.

Sumber :
-Bernama
-The Star Online

*Maklumat tambahan : 

- dimaklumkan oleh warden yang terselamat bahawa dua tong gas misteri kelihatan berada di hadapan pintu masuk bilik asrama pelajar tahfiz semasa berlakunya kebakaran. 

- ujar warden itu lagi, pusat tahfiz berkenaan menggunakan tong gas berwarna hijau sedangkan dua tong gas misteri di hadapan pintu masuk bilik asrama itu berwarna kuning. 

- Semua tong gas diletakkan di dapur sekolah tahfiz

- tiada tong gas kelihatan di hadapan pintu bilik asrama yang berada di tingkat tiga semasa warden membuat pemeriksaan pada jam 11.00 malam.


Gambar keadaan dalam bilik asrama setelah api berjaya dipadamkan :

   

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan