Budaya bersedekah di luar negara Malaysia



Sedekah memberi maksud yang lebih luas daripada pemahaman biasa masyarakat kita yang kebiasaannya dikaitkan dengan sesuatu berseifat kebendaan. Sebenarnya sedekah merangkumi sesuatu yang bersifat material dan non-material.

Sedekah berasal dari kata shadaqa yang bererti benar. Orang yang suka bersedekah  adalah orang yang benar pengakuan imannya. Menurut garis panduan syariat, pengertian sedekah sama dengan  pengertian  infaq iaitu mengeluarkan sebahagian dari harta untuk suatu kepentingan yang diperintahkan Islam.

Dalam artikel kali ini saya kongsikan sebuah video yang merakamkan seorang pemuda yang berpura-pura seperti gelandangan yang meminta bantuan di tepi jalan di sebuah negara barat.  Dalam video berkenaan kelihatan begitu mudah kenderaan berhenti untuk menghulurkan wang kepada pemuda berkenaan.

Dan apabila kenderaan itu berhentri dan penumpang atau pemandu di dalamnya ingin menghulurkan "sedekah", pemuda itu menolak pemberian itu malah beliau pula memberi sejumlah wang kepada orang berkenaan sebagai penghargaan atas sikap "bermurah hati" untuk membantu orang yang kesusahan.




* Hulurkan pemberian sunat secara rahsia tetapi pemberian wajib iaitu zakat perlu diberi secara terangan sebagai menegakkan syiar Islam.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan