Amaran Tsunami di Google dan Yahoo

 

"Tsunami Alert for New Zealand, the Philippines, Indonesia, Papua New Guinea, Hawaii, and others. Waves expected over the next few hours, caused by 8.9 earthquake in Japan"

[ Amaran di atas adalah diambil dari muka hadapan laman web enjin carian Google. Malah laman web Yahoo juga memaparkan berita mengenai gempa bumi dan kemungkinan berlakunya gelombang besar di laut atau lebih popular dipanggil Tsunami ]


Assalamualaikum...


    

Sebuah gempa bumi sebesar 8.9 skala richter kemudiannya diikuti dengan beberapa gelombang pada 6.0 skala richter melanda Jepun Jumaat petang 11 Mac 2011.  Ini menyebabkan banjir meluas dan kerosakan di pulau-pulau Jepun, termasuk Tokyo.  Gempa melanda pada 02:46 waktu tempatan (05:46 UTC) dan menghasilkan tsunami yang menggenangi sebahagian besar kawasan pantai timur Jepun.

Menurut laporan, gelombang tsunami setinggi 10meter menghentam beberapa bahagian Jepun, dengan lonjakan lebih rendah tercatat di beberapa daerah lain. Pada saat berita disiarkan sekurang-kurangnya 13 orang dipercayai telah terbunuh, dengan mungkin beratus-ratus yang lain hilang.
 

Amaran gempa juga ditujukan di Kepulauan Pasifik, terutama Hawaii, Amerika Selatan, Kanada, Alaska dan seluruh Pantai Barat Amerika Syarikat. Laporan pihak berkuasa Jepun menyatakan bahawa gelombang tsunami kali ini merupakan gelombang terbesar ke-5 pernah tercatat.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan