Kurang Ajar vs Kurang Asam..?

Assalamualaikum, salam sejahtera...

Selalunya apabila seseorang yang masih muda bertekak atau berselisih faham dengan yang lebih tua atau dalam ayat lain "lebih dahulu makan garam..",  dikatakan ; "aku lebih tua dari kau, kau orang muda, jangan nak kurang ajar dengan aku...".  Tetapi tak semestinya yang mudah tu salah, kadang-kadang orang yang rasa dirinya tua tu lebih banyak "songeh".  Mentang-mentanglah dia tua, semua orang mesti hormat dia tak kira siapa yang benar, semua keputusan dia betul..?

Seperti kata pepatah, "kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka bapa..".  Ada masanya yang muda memang buat silap tetapi yang tua tak selalunya betul.  Saya pernah jumpa orang tua yang ringan benar lidah dan mulutnya mengungkapkan kata-kata carut, dahlah tua perempuan pula tu, dah pergi haji pun...  Sikit-sikit nak salahkan orang, cakap tak pernah nak yang baik-baik, mesti nak mencarut.  Orang tua apa ni? Tunjukkan contoh yang tak baik pada orang lain.

Saya pernah bertanya kepada guru saya, jika dalam keadaan tertentu, orang muda dikatakan "kurang ajar", kalau orang tua yang kurang ajar macam mana pula? Guru saya jawab; "kalau orang tua yang buat kurang ajar, ianya dinamakan "KURANG ASAM...".

1. Kurang Malu
2. Kurang Sopan

3. Tak Tahu Malu & terlebih sopan
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net