Kerani layan bos


Asalnya dari sebuah video tetapi diedit oleh seseorang menjadi dalam bentuk format gambar "gif".  Disiarkan dalam tahun 2015, dikatakan bahawa kerani di dalam gambar berkenaan berbincang dengan bos untuk minta bonus ataupun kenaikkan gaji.

Namun kelihatan bos yang dipercayai berbangsa cina menghampiri keraninya yang duduk di kerusi hadapan mejanya lalu mengajak (telah menggoda kerani berkenaan sebelum itu) untuk memuaskan nafsunya di dalam pejabat.

Aksi selebihnya anda lihat sendiri pada gambar di bawah :



Ringkasan Sejarah Perniagaan Subway


BERMULA dengan modal AS$1,000 (RM3,685), dua rakan baik, Fred DeLuca dan Peter Buck menubuhkan syarikat makanan segera, Subway pada 1965.

Dengan usia masih muda, syarikat Doctor’s Associates, Inc ditubuhkan pada awalnya untuk mencari duit tambahan membayar yuran pengajian mereka di kolej.

Nama syarikat tersebut diilhamkan daripada subjek yang mereka pelajari ketika belajar dalam bidang perubatan dan fizik.

Namun begitu, DeLuca mengambil keputusan berhenti belajar apabila ingin meneruskan perniagaan Subway yang ketika itu semakin pesat berkembang.

Syarikat makanan berkonsepkan sandwich dan salad itu mempromosikan menu sihat mendapat sambutan menggalakkan orang ramai.

Walaupun memperkenalkan makanan berasaskan roti dan sayur sahaja, Subway tetap menjadi pilihan ramai apatah lagi untuk golongan vegetarian.

Berpangkalan di Milford, Connecticut, Subway mempunyai lima pusat pengendali yang menyokong sistem operasi antarabangsa ini dinobatkan sebagai restoran francais paling pantas berkembang.

Ia restoran makanan segera terbesar di dunia dengan 37,881 restoran di 98 negara di seluruh dunia.

Subway kini rangkaian restoran makanan segera terbesar di dunia mengambil alih gelaran daripada McDonalds.

Walaupun tidak menjual produk baharu, Subway hanya mempromosikan makanan mereka dengan ‘memanjangkan’ saiz sandwich sedia ada dan menjualnya dengan menu pelbagai pilihan. Bahkan perkataan footlong sebagai trademark Subway.

Ketika krisis ekonomi 2008, Subway memperkenalkan ‘AS$5 Footlong’ dan sandwich itu mendapat sambutan menggalakkan orang ramai di Amerika Syarikat. Dengan harga AS$5 (RM18.40), orang ramai dapat menikmati satu sandwich panjang dan sedap.

Ternyata idea Subway itu menyumbang kepada jualan sehingga AS$3.5 (RM12.88) bilion pada 2009. Bahkan konsep ini turut diguna syarikat makanan segera lain.


Prestasi Ramly Burger dijangka meningkat


HASIL perniagaan burger tempatan, Kumpulan Ramly, dijangkakan melonjak kepada RM2 bilion berbanding RM1 bilion pada masa ini sebaik kompleks pengeluaran baharu di Pulau Indah, Selangor, beroperasi sepenuhnya pada 2018.

Fasa pertama kompleks itu yang dijadual siap akhir tahun depan, akan meluaskan kapasiti pengeluaran kumpulan kepada 300 tan sehari berbanding 100 tan sekarang, kata Pengasas dan Pengarah Urusannya Datuk Ramly Mokni hari ini.

Kapasiti itu akan ditingkatkan sebanyak 300 tan lagi selepas fasa kedua mula beoperasi, katanya selepas lawatan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Ahmad Maslan, ke kemudahan itu.

Pertumbuhan perniagaan kini tidak banyak berubah memandangkan kemudahan sedia ada sudah beroperasi dalam kapasiti penuh, katanya.

Kompleks baharu ini akan dilengkapi depot penyimpanan, logistik halal, pusat latihan dan pusat penyelidikan dan pembangunan.

Kapasiti pengeluaran yang dipertingkat itu kelak akan membolehan Ramly Group meningkatkan eksport ke rantau Asean. Timur Tengah, Eropah, Jepun dan Korea, yang juga merupakan pelan peluasan syarikat.

Kumpulan itu kini mengeskport produknya ke Singapura, Thailand, Indonesia, Kemboja, Myanmar dan Bangladesh. 

Sumber : Bernama



Usahawan kreatif jual burger berwarna-warni



KEBIASAANNYA, roti burger berwarna putih dan dihidangkan bersama daging burger, sos, mayonis, salad, tomato serta lain-lain sehingga membangkitkan aroma menyelerakan dan menarik sesiapa sahaja untuk menikmatinya.

Namun kebelakangan ini, penyediaan burger dengan pelbagai pilihan warna pada roti dan sosnya memikat hati penggemar burger sehingga mencetus fenomena.

Rasanya bukan sahaja enak berbanding burger biasa, namun cara ia dipersembahkan juga menjadi antara faktor tarikan.

Kakitangan swasta, Hartini Abdullah berkata, pada awalnya, dia agak bimbang untuk mencuba burger yang berwarna kerana faktor warna dan kelainan rasanya berbanding burger biasa dimakannya.

"Kali pertama saya mencubanya, tiga tahun lalu selepas melihat pengenalan burger itu yang tersebar meluas di laman sosial Facebook.

"Ketika itu, saya memesan burger yang mempunyai roti berwarna hitam, yang dikatakan mempunyai perisa arang. Selepas mencubanya, Alhamdulillah ternyata rasanya sedap," katanya.

Warna menyelerakan

Bagi kakitangan awam, Noradibah Ahmad, ketika pengenalan burger berwarna di Malaysia oleh restoran-restoran berjenama, dia tidak berani hendak mencuba kerana harganya yang mahal.


"Namun, selepas melihat ada kedai Melayu iaitu Burger Warisan menjual burger ini dengan harga berpatutan, barulah saya berani membeli kerana harganya di bawah RM10.


"Burger pertama saya cuba adalah warna merah dan hitam. Saya suka burger ini kerana warnanya menarik dan daging burgernya sedap serta 'juicy' kerana ia dibakar," katanya.


Bermula dari situ, setiap minggu, Noradibah pasti singgah ke kedai itu untuk makan burger warna-warni kegemarannya selepas tamat bekerja.


"Selain makan sendiri, saya juga pernah memesan burger warna-warni dua tingkat sempena hari jadi suami," katanya.


Hidangan istimewa
 
Juruteknik, Muhd Rais Abdul Rahman menyifatkan burger warna-warni sesuai dijadikan hidangan istimewa sempena sambutan hari jadi, perkahwinan atau majlis-majlis tertentu.

"Ini kerana, tarikan pelbagai warna pada burger itu membuatkannya begitu cantik, ceria dan unik.

"Jika sebelum ini, orang selalu beli kek atau menyediakan pulut kuning untuk hidangan pada hari istimewa, namun, burger warna-warni kini boleh menjadi alternatif," katanya.

 
Jualan meningkat 
 

Sementara itu, pemilik Burger Warisan, Amiruddin Abdullah berkata, jualan burger warna-warni di kedainya di Sijangkang, Kuala Langat begitu memberangsangkan selepas dia memperkenalkannya pada 2012.

"Setiap hari, kira-kira 150 biji burger warna-warni terjual dan sebulan pula lebih kurang 4,000 biji. Jumlah itu akan semakin meningkat apabila musim cuti sekolah kerana tempahan pelanggan tinggi.

"Selain jual di kedai, saya juga turut menerima tempahan pelanggan untuk majlis-majlis tertentu seperti hari jadi, perkahwinan dan sebagainya, mengikut tempahan pelanggan," katanya.

Amiruddin menjual burger warna-warni bagi menarik pelanggan membeli di kedai burgernya apabila perniagaannya merosot selepas setahun membuka kedai sendiri.

"Saya mula jual burger biasa seperti ayam dan daging dengan membuka gerai di Sijangkang pada 2009.  Disebabkan sambutan baik, saya mula membuka kedai sendiri di tapak yang sama.

"Kemudian saya jual burger bakar, selain burger biasa. Namun, perniagaan saya agak merudum tidak lama kemudian menyebabkan saya terpaksa cari alternatif lain," katanya.

Melihat trend burger warna-warni yang kebanyakannya dijual di restoran francais ketika itu, akhirnya Amiruddin mula menjual burger warna-warni dengan menempah roti berwarna daripada pengusaha bakeri tempatan.

"Saya minta mereka buat roti burger warna hitam (arang), merah (tomato), kuning (kuning telur) dan hijau (pandan). Saya memilih warna-warna makanan agar pelanggan tidak takut mencubanya.

"Untuk bahan burger seperti mayonis, saya ambil daripada pembekal tempatan, namun kami mengolahnya semula ikut resipi sendiri dan menjadikan ia berwarna-warni seperti warna roti burger.

"Sementara itu, daging burger mempunyai berat 100 hingga 150 gram terdiri daripada ayam, daging, arnab, rusa dan kambing yang semuanya dibakar," katanya.

Menurutnya, pada peringkat awal menjual burger warna-warni, Amiruddin terpaksa menerangkan mengenai penyediaan dan bahan digunakan untuk menghasilkan makanan tersebut kepada pelanggan.

"Selepas dua hingga tiga bulan, pelanggan sudah tidak bertanya lagi dan mereka mula menerima burger warna-warni ini sehinggalah saya membuka cawangan kedua Burger Warisan di kawasan berhampiran cawangan pertama," katanya.
 
 
Sumber :
(Sinar Harian Online)

Resipi Kari Cuttlefish


Bahan-bahannya :

● 1 kg (cuttlefish) sotong - dibersihkan dan dipotong (ikut suka)
● 5 ulas bawang merah - tumbuk
● 1 ulas bawang putih - tumbuk
● 1 inci halia - tumbuk
● 3 biji ubi kentang -belah 4
● 2 tangkai daun kari
● 2 s/b cili mesin
● 1 paket rempah kari ikan / sotong - bancuh dgn sdkt air
● Air asam jawa
● Santan secukupnya dr sebiji kelapa
● Sedikit minyak - untuk menumis
● Garam dan perasa secukupnya



Cara Penyediaan :

1. Panaskan minyak dan masukkan bahan-bahan tumbuk, daun kari, srbk kari dan cili mesin,masak hingga naik minyak.
2. Masukkan air asam jawa dan masak sebentar dan masukkan pula santan, masak hingga didih.
3. Masukkan pula sotong dan ubi kentang, garam dan perasa.
4. Masak hingga kentang empuk dan cukup segala rasa.
5.Angkat dan sedia dihidangkan.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan