Muat turun aplikasi berasaskan Android tanpa melalui telefon pintar


Bagi pengguna telefon pintar berasaskan android, pelbagai aplikasi dalam format "apk" dicipta oleh pelbagai pengeluar. Antara aplikasi yang popular ialah Whatsapp dan Facebook.

Tetapi adakalanya pengguna tidak dapat memuat turun dari sumber yang sah dan selamat seperti Playstore kerana memori dalaman telefon tidak cukup bagi menampung saiz fail yang ingin dimuat-turun.

Oleh itu sebagai penyelesaiannya, anda boleh menggunakan laman web tertentu untuk memuat-turun aplikasi yang dikehendaki menggunakan komputer dan meletakkannya ke dalam kad memori. Adalah disarankan anda membuang (uninstall) aplikasi sedia ada sebelum "install" salinan aplikasi yang baru dimuat-turun.

Caranya anda perlu buka laman web Playstore dan pilih aplikasi yang diperlukan (pastikan versi terkini). Kemudian salin (copy) keseluruhan alamat laman web yang tertera di pelayar web anda dan buka laman web apkpure.com dan tampal (paste) alamat laman web tadi ke dalam ruangan yang disediakan dan klik ikon kanta untuk memulakan pencarian aplikasi berkenaan.

Kemudian sekiranya tiada masalah, akan dipaparkan halaman untuk "download" aplikasi berkenaan ke komputer anda. Klik butang "Download APK".

Setelah selesai proses muat-turun, sambungkan telefon pintar anda ke komputer melalui kabel USB, aktifkan sambungan dan lakukan proses "copy & paste" aplikasi yang dimuat-turun tadi ke dalam memori kad telefon pintar anda. Selepas itu tamatkan sambungan dan mulakan proses pemasangan melalui telefon pintar anda. Tunggu sehingga proses selesai.

Dengan cara ini juga, anda boleh menjimatkan jumlah data yang dilanggan kerana proses muat-turun tidak dilakukan terus melalui telefon pintar anda.



Klik pautan di bawah ini untuk melawat laman web yang telah diberitahu seperti di atas :

apkpure.com

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan