Manfaat kentang pada kesihatan


Atas sebab manfaat kesihatan dan popularnya kentang sebagai makanan sampingan di kalangan masyarakat, beberapa syarikat yang menjalankan perniagaan makanan memilih kentang sebagai antara sajian utama dalam hidangan menu yang ditawarkan. 

Antaranya seperti KFC dengan kentang putar, McDonald dengan jejari kentang goreng dan beberapa peniaga western food yang menghidangkan makanan sampingan yang berasaskan kentang bersama dengan chicken dan lamb chop mereka.

Berikut adalah alasan kenapa kentang bagus untuk manfaat kesihatan manusia :

1. Tinggi serat
Kentang mengandung serat yang cukup tinggi, sebaris dengan roti gandum, bijirin dan pasta. Dengan kandungan serat yang tinggi tersebut, kentang bermanfaat untuk kesihatan sistem pencernaan. Kentang juga sering digunakan dalam program diet.

2. Melawan penyakit
Kentang diketahui dapat membantu mengurangi risiko kanser seperti kanser prostat dan kanser rahim. Beberapa penelitian juga menunjukkan bahawa kentang baik untuk melawan penyakit jantung. Kentang mengandung vitamin B6 yang dapat membantu anda untuk melawan gangguan saraf dan pembentukan kristal atau tumor.

3. Baik untuk kesihatan kulit
Kentang mengandung vitamin C yang sangat baik bagi tubuh anda terutama kulit wajah. Membasahkan jus kentang di wajah dapat membuat kulit wajah anda cantik dan bersinar. Seperti halnya timun, potongan kentang yang diletakkan di bahagian mata selama 30 menit, diketahui dapat mengurangi pembengkakan dan lingkaran hitam di bawah mata.

4. Membantu mengurangi kadar kolesterol
Mungkin anda sering mendengar banyak mitos tentang bagaimana kentang dapat menggemukkan badan. Namun yang nyatanya, kentang tidak mengandung kalori yang banyak seperti nasi. Bahkan kentang memberikan efek kenyang yang lebih lama sehingga anda tidak mudah lapar. Selain itu, kentang dapat membantu anda untuk mengurangi kadar kolesterol.

5. Baik untuk otak
Kentang kaya dengan zat besi dan zink yang sangat bermanfaat untuk perkembangan otak.

6. Membantu mengurangi peradangan
Jika anda sedang mengalami peradangan baik luaran maupun dalaman, kentang boleh membantu anda untuk mengatasi hal tersebut. Kentang merupakan makanan yang mudah dicerna dan mengurangi peradangan pada usus dan sistem pencernaan. Kentang juga dapat membantu mengatasi peradangan atau luka yang ada di mulut. Untuk peradangan luaran, jus kentang sangat bermanfaat untuk mengubati lebam, luka bakar, terseliuh, dan bisul. Selain itu, kentang diketahui dapat membantu melawan kesan narkotik dan masalah kulit.

7. Baik bagi penderita batu karang
Kentang mengandung zat besi dan kalsium yang juga membantu pembentukan batu karang. Ia juga sangat kaya dengan magnesium yang dapat menolak akumulasi atau deposisi kalsium dalam ginjal dan jaringan lain sehingga kentang terbukti bermanfaat dalam mengobati batu karang. Para doktor juga menyarankan pesakit batu karang untuk melibatkan kentang di setiap diet makanannya.

8. Meredakan tekanan
Mengandungi vitamin B6, kentang sangat bermanfaat untuk menghilangkan tekanan yang berasal dari fikiran. Kentang membuat hormon adrenalin yang dapat bertindakbalas pada tekanan hingga pada akhirnya membuat tubuh menjadi rileks dan memberikan perasaan yang menyenangkan.

Previous Post
Next Post
Related Posts

0 Maklumbalas:

Promosi

Babab.net