Fungsi Airplane Mode dalam telefon mudah alih


Sebilangan pengguna telefon mudah alih atau smartphone tidak pprihatin atau ambil peduli tentang fungsi "Airplane Mode" (Mod Pesawat) yang ada di dalam telefon mereka. Mungkin kerana ramai antara mereka tidak menaiki kapal terbang untuk ke destinasi tertentu, lantaran itu fungsi berkenaan tidak diendahkan.

Mod pesawat adalah menu yang boleh didapati di banyak telefon mudah alih dan peranti elektronik lain yang apabila diaktifkan, menggantung banyak fungsi isyarat pemancaran peranti, sekali gus melumpuhkan keupayaan peranti untuk membuat atau menerima panggilan atau menggunakan mesej teks - sementara masih membenarkan penggunaan fungsi-fungsi lain yang tidak memerlukan penghantaran isyarat (contohnya, permainan, kamera terbina dalam, pemain MP3).




Nama ini berasal daripada fakta bahawa ia membenarkan pengguna untuk mengendalikan peranti semasa di atas sebuah pesawat komersial semasa dalam penerbangan, di mana operasi telefon mudah alih dan peranti lain yang menghantar atau menerima isyarat biasanya dilarang kerana kepercayaan umum bahawa mereka berpotensi memberi kesan avionik pesawat atau mengganggu rangkaian mudah alih tanah. Nama-nama lain termasuk mod penerbangan, mod pesawat, mod luar talian, dan mod yang berdiri sendiri.

Apabila "mod kapal terbang" diaktifkan ia akan mematikan semua perkhidmatan selular (GSM, UMTS, LTE) serta isyarat-pemancar teknologi lain seperti Wi-Fi dan Bluetooth. Wi-Fi dan Bluetooth dapat diaktifkan secara berasingan walaupun semasa peranti dalam mod kapal terbangTerima sahaja teknologi seperti radio FM dan GPS masih beroperasi jika peranti yang begitu lengkap. Sesetengah model mematikan GPS dan ciri-ciri lain yang pasif, tetapi ini tidak konsisten antara pengeluar, kerana fungsi-fungsi ini kemudian dibenarkan di beberapa pesawat dan bukan yang lain.



 

Semasa dalam mod kapal terbang, kebanyakan peranti membolehkan pengguna untuk terus menggunakan klien e-mel mereka atau program yang lain untuk menulis teks atau E-mel, dan akan menyimpannya ke memori telefon untuk menghantar kemudian apabila sambungan rangkaian yang aktif dicapai.

Walaupun ia tidak mungkin untuk menghantar panggilan atau teks dalam mod kapal terbang, peranti seperti telefon pintar Nokia beberapa membenarkan pengguna untuk membuat panggilan kecemasan tanpa mengira hakikat bahawa telefon berada dalam mod kapal terbang, manakala peranti mudah alih yang lain seperti sebelum ini peranti Sony Ericsson hanya membenarkan sambungan rangkaian mudah alih aktif (tidak kira sama ada ia adalah panggilan kecemasan atau tidak) selepas peranti telah dimatikan dan dihidupkan semula ke mod normal.

Satu ciri sekunder mod kapal terbang ialah ia mengurangkan penggunaan kuasa dengan menutup pelbagai pemancar dan penerima di atas kapal.



 *Sumber dari Wikipedia

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan