PEMBAZIRAN: antara erti bersyukur, yang haq dan yang bathil

 
**Sekadar gambar hiasan | sumber : Google

**Keinsafan
Assalamualaikum...


Dalam menghadapi himpitan perbelanjaan harian yang semakin meningkat akhir-akhir
ini, pelbagai pihak menyeru agar kita sebagai pengguna berjimat cermat atau
berhemat ketika berbelanja.  Kenaikan harga petrol, peningkatan harga barangan
runcit (beras, tepung dan gula) dan barangan basah seperti (ayam, ikan, daging dan sebagainya) mendorong pengguna untuk berhati-hati sewaktu merangka atau merancang bajet kewangan mereka.

Agama Islam begitu menitikberatkan persoalan berhemat dalam membelanjakan harta atau wang, dan Islam menegaskan agar umatnya tidak melakukan pembaziran yang hanya akan mendatangkan kerugian.  Pembaziran diambil dari kalimah Bahasa Arab iaitu yang bermaksud membazir atau boros.  Manakala dari sudut istilah Syarak pula membawa maksud sesuatu yang dikeluarkan pada jalan yang bukan hak (kebenaran).

Dalam membincangkan tentang perihal pembaziran, ramai di kalangan kita yang tersalah anggap hingga menganggapkan ruang lingkup pembaziran hanya wang dan harta benda sahaja. Sesungguhnya konsep pembaziran itu sangat luat skopnya dan ruang perbincangannya mencakupi perkara-perkara bersifat material (kebendaan) dan bukan material.

Perkara-perkara yang berbentuk kebendaan meliputi harta benda seperti wang ringgit, makanan, minuman, pakaian, air, tenaga (elektrik dan minyak petrol) dan sebagainya. Manakala pembaziran dari sudut bukan material pula termasuklah tenaga, masa, perbuatan manusia, kuasa, usia dan sebagainya.

Harta benda, wang, pangkat, pakaian, kenderaan, kediaman, tenaga, masa dan sebagainya  itu adalah nikmat pemberian Allah SWT yang wajar kita hargai dengan memanfaatkannya ke jalan yang baik.
 
Gambar dan video di awal artikel ini adalah sebagai renungan bersama.  Ada masanya gambar dan video boleh memberikan penjelasan dengan lebih baik mengenai sesuatu perkara, sama ada ianya dusta atau kebenaran.  Hayati, renungkan serta ambil ikhtibar pada gambar dan video di atas.  Adakah ianya berlaku di persekitaran anda?

Kadar Zakat Fitrah bagi setiap negeri di Malaysia Tahun 2011

 

Kadar Zakat Fitrah Tahun 2011 Yang Di Tetapkan Mengikut Negeri Di Malaysia
  • Johor = RM 7.50 (bagi yang makan beras super dan RM5.00 bagi yang makan beras tempatan)
  • Kedah = RM 7.00
  • Kelantan = RM 7.60
  • Melaka = RM 6.30
  • N. Sembilan = RM6.50
  • Pahang = RM7.30
  • Perak = RM7.00
  • Perlis = RM5.00 / RM7.00
  • P.Pinang = RM7.30
  • Sabah = RM7.70
  • Sarawak = RM7.50
  • Selangor = RM5.20
  • Terengganu = RM6.00 / RM7.00 / RM8.00
KADAR ZAKAT FITRAH WILAYAH PERSEKUTUAN
  • Kuala Lumpur = RM5.20
  • Labuan = RM5.20
  • Putrajaya = RM5.20
Semoga wang zakat untuk tahun ini dapat dipeliharadiuruskan dan diagihkan dengan baik tanpa berlakunya ketirisan di mana-mana bahagian pengurusan serta pentadbiran pusat zakat.  

Ini amat penting bagi mengelakkan orang miskin (beragama Islam) di Malaysia pergi ke gereja untuk mendapatkan bantuan kewangan bagi sara hidup ataupun menghindari ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke tuisyen percuma yang dikelolakan oleh pendakwah kristian.

Pandangan peribadi "rakyat merdeka" mengenai isu dakwah kristian di kelas tuisyen percuma



Assalamualaikum....


Isu yang berkaitan dengan agama sekali lagi menggemparkan umat Islam di Malaysia.  Setelah isu murtad yang tiada kesudahan, kini timbul pula isu mengenai dakwah kristian pada murid-murid sekolah rendah yang beragama Islam di tuisyen percuma.

Janganlah "buat-buat" terperanjat kerana hal sebegini sudah berpuluh-puluh tahun telah berlaku, hatta sejak zaman pasca kemerdekaan lagi.  Ini membuktikan selagi negara Malaysia mewarisi dan menggunapakai undang-undang pentadbiran dari penjajah kristian yang menjajah "Semenanjung Tanah Melayu" suatu ketika dahulu, semakin banyak dan merebaklah isu sensitif ini ke dalam kehidupan umat Islam Di Malaysia. 

Dan ingatlah, bukan semudah itu pihak penjajah kristian dahulu untuk memberikan kemerdekaan kepada kita.  Muslihat mereka ialah memberikan "laungan keramat kemerdekaan" hanya kepada pihak yang boleh mengekalkan pengaruh dan kepentingan cita-cita awal mereka untuk memperluaskan ajaran kristian.  Sebab itulah mereka berhabis-habisan untuk mencari jalan dari Eropah ke arah Asia terutamanya di bahagian Nusantara ini.  Dan kini usaha mereka telah membuahkan hasil.

Mengenai tuisyen percuma yang dijadikan medium untuk menerapkan ajaran kristian secara halus, sikap ibu bapa juga harus diambil kira.  Janganlah disalahkan seratus peratus pada orang-orang yang berbuat demikian kepada anak-anak Islam kita kerana mereka sekadar "menjalankan tugas mereka" bagi menyebarkan ajaran yang telah dicampuri "tangan-tangan manusia".   

Ibu bapa terutamanya yang berbangsa Melayu, juga memainkan perananAsalkan percuma, mereka begitu ghairah merebut peluang yang kononnya peluang bertuah itu tanpa menyelidiki siapa disebalik penganjuran tuisyen percuma itu, siapa tenaga pengajar di tuisyen berkenaan.  Bila sudah terjadi permasalah begini, barulah sibuk-sibuk nak siasat.  Bila ada pusat didikan yang berkonsepkan keIslaman dituduh macam-macam serta dipinggirkan.

Masalah orang Melayu ini ialah "pantang" tengok dan tahu perkara percuma, jualan murah, lori beras terbalik dan bila ada orang lain senang, mulalah dengan sikap sisi gelap mereka itu.  Seperti kata si Mamak, "Melayu mudah lupa...".  Contohnya permasalah Melayu di Pulau Pinang, ia telah berlaku sebelum pentadbiran DAP dan pada ketika itu siapa yang menguasai Pulau Pinang? Adakah dia bernama "Muhamad Koh Tsu Koon"  dari parti Islam?, tidak dia hanya seorang Buddha dari parti yang bersekutu dengan parti utama negara.  Melayu memang mudah lupa kerana hanya dengan berbekalkan kain batik dan pelikat, duit beberapa puluh ringgit, terus saja senyap dan boleh dibeli undinya dengan konsep "I help You, you help me...", suatu konsep yang dijenamakan semula di kepulauan Borneo.

Bila melihat atmosfera semasa, ia seakan memberi klu bahawa pilihanraya sudah semakin hampir kerana pihak yang selama ini menterdarah tanah dan hak Melayu serta Islam, yang meluluskan lesen judi serta arak dan menerima cukai judi serta arak sebagai sumber pendapatan negara Islam Malaysia, kini cuba memperlihatkan mereka sebagai hero bangsa dan agama.  Puak-puak ini beranggap mereka sahaja yang betul dan pandai, orang lain salah dan bodoh...

Membeli pakaian pra perayaan

 

Assalamualaikum....

Dah mula buat persiapan raya...? Membeli pakaian mungkin...?.  Gambar-gambar di atas merupakan apa yang saya beli semalam (15 Ogos 2011) sempena pra raya.  Mungkin lagi beberapa hari nak raya saya akan beli lagi tapi lebih kepada baju.  Rasa puas kerana duit yang saya gunakan untuk membeli barang-barang berkenaan adalah hasil dari perniagaan kecil yang saya usahakan.

Dua lokasi belian barangan berkenaan adalah di Pasaraya Borong Sakan Sdn Bhd (milik Haji Umar Yatim) yang beralamat di No.46-50, Jalan BPM 5, Taman Bukit Piatu Mutiara, 75150 Melaka dan Mydin Wholesale Emporium Melaka beralamat di No.2A-26, Jalan PMS 3, Plaza Melaka Sentral, 75400 Melaka.  Dua lokasi ini amat bersesuaian untuk kita berbelanja pada harga yang menjimatkan  dalam menyediakan persiapan untuk sebarang perayaan.

Saya akui, tempat-tempat harga murah macam ni mungkin tidak disukai oleh sesetengah mereka yang "banyak duit", namun kualiti barangan yang ditawarkan adalah berpatutan dengan harganya. Tagline yang saya gunakan untuk situasi begini ialah "biau murah asal bergaye...".

Jika beli pakaian yang mahal-mahal, akhirnya bila dah koyak atau dimakan serangga, akan dibuang juga atau dibuat alas kaki dan pembalut buah.  Beli yang murahpun masih tetap cantik, selesa dan kualiti yang memuaskan.

Tapi kalau ada kemampuan atau lebih dana untuk membeli, setelah segala perkara yang lebih penting telah diselesaikan, maka bolehlah kalau nak membeli pakaian yang lebih mahal dari biasa, namun berpada-padalah.

Syarat dan jenis zakat

 


Assalamualaikum...
Apabila tiba ramadhan, pastinya zakat menjadi salah satu kemestian untuk segera ditunaikan.  Pemberian bantuan kepada orang susah atau miskin tidak boleh dianggap zakat kerana ianya tergolong dalam amalan bersedekah.

Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang lima. Ianya diwajibkan ke atas tiap-tiap orang Islam yang cukup syarat-syaratnya. Rukun yang lain ialah Syahadah, Sembahyang, Puasa dan Haji ke Mekah. Zakat adalah diwajibkan ke atas Muslim yang layak untuk membantu golongan-golongan yang memerlukan bantuan. Umat Islam mula diwajibkan berzakat pada tahun kedua Hijrah.

Ianya boleh ditunaikan di pejabat-pejabat jabatan agama Islam negeri dan daerah masing-masing serta di kaunter-kaunter yang biasa kelihatan berdekatan dengan bank atau di pusat membeli belah.  Tetapi sila pastikan pihak yang menerima pembayaran zakat itu adalah wakil sah yang telah diberi mandat oleh pejabat agama negeri masing-masing

Antara syarat wajib berzakat ialah :

Islam
Zakat hanya dikenakan ke atas orang Islam. Bagi perniagaan perkongsian orang Islam dengan bukan Islam hanya peratusan ekuiti orang Islam sahaja diambilkira untuk zakat.

Merdeka
Hamba abdi tidak wajib berzakat kecuali zakat fitrah. Walau bagaimanapun tidak timbul persoalan hamba abdi masa kini, tetapi syarat merdeka masih lagi dikekalkan sebagai salah satu syarat wajib berzakat.

Milik Sempurna
Harta yang dimiliki mestilah sempurna dalam kekuasaan seseorang dan tidak bersangkutan dengan orang lain. Pemilik juga dapat memperlakukan dan memperolehi manfaat daripadanya.

Cukup Nisab
Nisab adalah paras nilai minima yang menentukan samada wajib atau tidak sesuatu harta dikeluarkan. Nisab adalah bersamaan dengan 85 gram emas nilai semasa. Nilainya lebih kurang RM 10,300 (bergantung kepada harga semasa emas)

Cukup Haul
Cukup haul bermaksud genap setahun harta disimpan.

Niat Untuk Berniaga
Syarat ini hanya bagi zakat perniagaan sahaja.


Jenis zakat :

1.Zakat Pendapatan
-Zakat Gaji dan Pendapatan termasuklah segala jenis hasil pendapatan atau pulangan sebagai balasan perkhidmatan yang berupa gaji, upah, bonus, dividen, hasil sewaan, royalti, hibah, elaun, honorarium, pampasan, pencen, perniagaan bermusim dan lain-lain bentuk perolehan semasa hidup, bersara atau mati dan apa jua pendapatan berdasarkan kerjaya atau sebagai ahli profesional.

2.Zakat Perniagaan
-2.5% atas harta perniagaan yang layak dizakatkan tertakluk kepada nisab.

3.Zakat Wang Simpanan
-Wang yang disimpan di dalam akaun simpanan, akaun simpanan tetap, simpanan semasa, ASB serta lain-lain bentuk simpanan di bank atau mana-mana institusi kewangan.

Zakat dikenakan ke atas jumlah baki terendah dalam tempoh setahun simpanan apabila cukup nisab dan haulnya serta menyamai atau melebihi nisab.

4.Zakat Saham
-Dr. Yusoff Al-Qaradhawi dalam bukunya Fiqh-Zakat mendefinisikan saham sebagai kertas berharga yang diperniagakan dalam transaksi-transaksi perdagangan khususnya di Bursa Malaysia.
  • Bagi sijil-sijil saham dalam sesebuah syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia, ianya mudah untuk dijadikan wang tunai dibandingkan dengan saham dalam syarikat yang tidak disenaraikan di Bursa Malaysia atau saham dalam koperasi.
  • Saham yang dibeli dari wang sendiri sahaja dikira manakala bahagian yang dibeli melalui pinjaman hendaklah ditolak kerana dikira tidak sempurna milik.
Saham yang disimpan di dalam syarikat yang membayar zakat perniagaan tidak perlu dizakatkan lagi.

5.Zakat KWSP
-Caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) diwajibkan zakat apabila dikeluarkan daripada simpanan tersebut. Ia berkonsepkan zakat simpanan atau mata wang. Jumhur Ulama' Fiqh sependapat mengatakan wajib zakat pada mata wang. Mata wang tersebut telah menggantikan mata wang emas dan perak yang digunakan oleh oran-orang Arab terdahulu dalam berurusniaga sebelum kedatangan Islam. Mata wang emas dikenali sebagai dinar dan mata wang perak sebagai dirham. Setelah Rasulullah S.A.W diutus menjadi Rasul, maka dinar dan dirham telah diiktiraf sebagai mata wang yang sah bagi orang-orang Islam untuk berurusniaga. Kewajipan zakat wang simpanan ini bersandarkan dalil-dalil Al-Quran dan Hadith Nabi S.A.W.

6.Zakat emas
-
Emas adalah jenis-jenis logam yang diwajibkan zakat. Kewajipan zakat ke atas logam ini dijelaskan dalam firman Allah S.W.T. bermaksud:
“Dan mereka yang menyimpan emas dan perak dan tidak membelanjakannya pada jalan Allah (mengeluarkan zakat) maka khabarkanlah kepada mereka dengan azab yang pedih, pada hari emas dan perak dibakar di dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi dan rusuk mereka dan belakang mereka seraya dikatakan kepada mereka inilah harta yang kamu simpan selama ini buat dirimu, maka rasailah balasan apa yang kamu simpan dahulu”.
At- Taubah; ayat 34-35
Zakat emas dikira dalam dua keadaan.

Emas yang tidak dipakai (disimpan)

Emas yang tidak digunakan atau dipakai walaupun sekali dalam tempoh setahun. Jika nilai emas tersebut menyamai atau melebihi 85gram (nisab), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5%.

Contoh:

2.5% x nilai emas yang disimpan (jika melebihi nisab)
Contoh : RM6,000 x 2.5%
Jumlah zakat    = RM 150

Emas yang dipakai

Emas yang dipakai (sebagai perhiasan) walaupun sekali dalam tempoh setahun tidak wajib dikeluarkan zakat ke atasnya. Tetapi jika ianya melebihi ‘uruf’ (nilai kebiasaan pemakaian masyarakat setempat), maka ia diwajibkan zakat dengan kadar 2.5% atas lebihan dari nilai uruf. Nilai yang diambilkira adalah nilai semasa emas sahaja iaitu tidak termasuk batu permata.

Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan menetapkan kadar uruf adalah 150 gram emas.

Contoh:

Berat Emas yang dipakai = 250 gram
Uruf Emas = 150g ram

Berat Emas yang layak dizakat = 250 gram - 150 gram = 100gram
Zakat yang wajib dibayar = 2.5% x (100 gram x harga semasa)
= 2.5% x (100 gram x RM 77.16)
= RM 192.90


7.Zakat perak 
-
Menurut hukum syarak, logam perak adalah termasuk dalam kategori jenis-jenis harta yang dikenakan zakat. Pada umumnya barang-barang logam perak yang digunakan oleh manusia terdiri dari 4 bentuk utama:

   Jongkong perak
   Matawang perak
   Perkakasan atau perhiasan rumah daripada perak
   Barang perhiasan / barang kemas perak

 Nisab dan kadar zakat perak

Ijma, ulama telah menetapkan nisab perak sebanyak 200 dirham iaitu bersamaan 595 gram.

Dalil zakat perak

Sabda Rasulullah SAW

Maksudnya:
"..Tidak diwajibkan zakat pada perak jika kurang daripada 5 awsuq (bersamaan lebih kurang 930 liter)". (Riwayat Muslim)
Maksudnya:
"Pada perak (zakatnya) 1/40...". (Riwayat Al-Bukhari )

Contoh pengiraan zakat perak

Berat barangan perak x harga semasa x 2.5%
Katakan Ahmad menyimpan 1,000 gram perak (telah melebihi nisab)

Kadar zakat = 2.5%
* harga semasa perak (contoh) = RM 0.62

Zakat =  1,000 gm x 0.62 x2.5%
=  15.50


8.Zakat pertanian
-Zakat yang dikenakan ke atas makanan asasi yang mengenyangkan ke atas sebuah negeri yang telah cukup nisab dan haulnya. Hasil tanaman yang wajib dizakatkan adalah bijirin-bijirin dari jenis makanan asasi yang mengenyangkan dan tahan lama jika disimpan seperti padi, kurma, jagung, gandum dan sebagainya.

Dalil Zakat Pertanian

Firman Allah SWT bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu....". (Surah Al-Baqarah:267)

Syarat wajib zakat pertanian

  1. Islam
  2. Sempurna milik
  3. Merdeka
  4. Cukup Nisab - * cukup sukatan iaitu 5 Ausuk bersamaan 363 gantang Malaysia)
  5. Biji-bijian dan buah-buahan hendaklah ditanam oleh manusia
* Hasil tanaman yang tidak asas seperti kelapa, kelapa sawit, getah, lada hitam, tebu, koko dan lain-lain buah-buahan dikenakan zakat perniagaan jika diperniagakan.

9.Zakat ternakan
-Zakat ternakan adalah zakat yang wajib dikeluarkan apabila sempurna syarat-syaratnya. Haiwan ternakan yang diwajibkan zakat adalah kambing, biri-biri, lembu, kerbau dan unta.

Dalil wajib zakat ternakan

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Daripada Muaz Ibnu Jabal, beliau berkata: Baginda Rasulullah SAW telah mengutus aku ke Yaman dan beliau memerintahkan aku dari setiap 40 ekor lembu, satu ekor lembu *musinnah (seekor lembu betina yang umurnya mencapi 3 tahun) dan dari tiap-tiap 30 ekor lembu, **tabi`, atau tabiah (satu ekor lembu jantan atau betina yang mencapai umur 2 tahun)." (Riwayat Ibnu Majah)
* Musinnah: Lembu betina berumur 2 tahun lebih
** Tabi`: Lembu jantan berumur 1 tahun lebih

Syarat wajib zakat ternakan

  1. Islam
  2. Sempurna Milik
  3. Merdeka
  4. Cukup Nisab (Genap Setahun)
  5. Binatang ternakan yang tidak digunakan untuk bekerja seperti membajak sawah, menarik kereta dan sebagainya.

Keterangan

Binatang yang hendak dizakatkan hendaklah yang sempurna dan tidak cacat seperti hilang kaki atau tangan dan sebagainya. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud:
"Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk-buruk daripadanya lalu kamu dermakan atau jadikan pemberian zakat." (Surah Al-Baqarah:267)





Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan