Ahli sains telah menemui satu lagi planet seolah-olah " Bumi "


*Artikel khas bagi yang belum mengetahui

Selain Kepler-186f, terdapat juga empat planet lain yang mengorbit bintang yang sama. Ini bermakna bahawa jika bintang yang berhampiran adalah sama dengan Matahari kita, potensi untuk kehidupan di Kepler-186f dengan pesat meningkat.

"Kita tahu hanya satu planet di mana kehidupan wujud iaitu Bumi. Apabila kita mencari kehidupan di luar sistem solar kita, kita memberi tumpuan kepada mencari planet dengan ciri-ciri yang seperti Bumi, "kata Elisa Quintana, saintis penyelidikan di Institut SETI di Pusat Penyelidikan Ames NASA di Moffett Field, Calif., Dan penulis utama daripada kertas yang diterbitkan dalam jurnal Science. "Mencari zon planet yang selamat dihuni setanding dengan Bumi dari segi saiz adalah satu langkah ke hadapan."

Bintang berdekatan adalah separuh saiz dan masa matahari kita dan Kepler-186f hanya menerima 1/3 daripada tenaga yang kita dapat daripada matahari. Kepler-186f mengorbit bintang sekali setiap 130 hari.


Video penerangan ringkas dari saintis :




*Alam semesta ini luas dan masih terdapat banyak ilmu yang belum manusia pelajari dan banyak pengetahuan yang belum manusia terokai.  Sesungguhnya Allah SWT pemilik segala sesuatu.

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan