Libre Office gantikan Open Office

Assalamualaikum.

  

Siapakah yang pernah menggunakan perisian sumber terbuka "Open Office"?.  Ianya adalah sebuah perisian yang menyamai perisian Microsoft Office (Word, Power Point, Access dan Excel). Bezanya ia adalah dibangunkan dalam kategori "sumber terbuka" dan ianya boleh didapati secara percuma dengan memuat turun melalui laman web pengeluarnya.
 
Manakala perisian Libre Office adalah projek yang dibangunkan oleh Document Foundation, yang mana sebelum ini mereka adalah pengaturcara perisian yang membangunkan OpenOffice tetapi menarik diri apabila pengambil-alihan Sun Microsystems oleh Oracle.  Antaramuka pengguna bagi Libre Office adalah menyamai keluaran Open Office sebelumnya.

Setelah sesi perbincangan antara pengaturcara dan pihak Oracle, Document Foundation telah ditubuhkan, dan dibawahnya. Bersama-sama dengannya, Ubuntu dan beberapa nama besar yang lain turut mengumumkan sokongan kepada perisian LibreOffice.

Perisian Libre Office versi terkini sedia untuk dimuat-turun bagi pengguna Windows, Mac OS X dan Linux.  Ianya boleh didapati pada laman web Document Foundation secara percuma.
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net