Shafiee Jaafar (Pak Pie) meninggal dunia


Georgetown: Pelakon dan pelawak veteran, Shafiee Jaafar atau lebih dikenali sebagai Pie disahkan meninggal dunia pada usia 85 hari di rumah anaknya di Teluk Bahang jam 9 malam tadi (11 Ogos 2016) dan anak perempuannya, Subariah Shafie mengesahkan bapanya meninggal dunia akibat sakit tua.

Subariah berkata, arwah bapanya menghembuskan nafas terakhir di sisi anaknya dan jenazah dibawa ke surau berhampiran untuk urusan pengebumian.

"Jenazah bapa akan dibawa ke Masjid Teluk Bahang untuk disembahyangkan sebelum dikebumikan selepas solat Jumaat esok," katanya ketika dihubungi. 

Pelakon veteran sebelum ini pernah membintangi beberapa filem termasuk Anak Mami, Mami Jarum, Mami Jarum Junior dan Nana Tanjung.


Piagam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU)


Berikut adalah 12 piagam yang menjadi asas pegangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia :

1. Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan menghormati hak orang bukan Islam untuk menganut dan mengamalkan agama masing-masing secara aman dan harmoni.

2. Menjunjung kemuliaan dan kedaulatan institusi Raja-Raja Melayu.

3. Mempertahankan kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak dan hak-hak yang sah untuk semua kaum.

4. Memperkasa Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan memelihara hak semua kaum untuk mempelajari bahasa ibunda masing-masing.

5. Menegakkan sistem demokrasi berparlimen dan doktrin pemisahan kuasa dengan memperkukuhkan institusi demokrasi menerusi reformasi institusi yang menyeluruh.

6. Memperkasa agenda memerangi rasuah dan salah guna kuasa untuk mewujudkan amalan tadbir urus yang baik dan pemerintahan yang bersih, beramanah dan berintegriti;

7. Memelihara hak-hak asasi rakyat sepertimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan, menjunjung nilai-nilai keadilan sejagat yang selari dengan agama Islam, serta menjunjung keluhuran perlembagaan, kedaulatan udang-undang serta prinsip keadilan dan kesaksamaan.

8. Membentuk masyarakat Malaysia yang inklusif, progresif, dinamik dan saintifik serta menghargai seni, budaya dan tradisi sebagai acuan membina sebuah negara maju yang sejahtera.

9. Memperjuangkan keadilan sosial, mengagih kekayaan negara secara adil dan saksama, membela kebajikan rakyat dan membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum dan agama.

10. Mendokong prinsip bahawa setiap rakyat berhak untuk berjaya dengan memperolehi pendidikan yang berkualiti dan sempurna menerusi satu sistem pendidikan yang mementingkan pengembangan bakat, kreativiti, inovasi dan amalan nilai-nilai murni serta melaksanakan dasar dan inisiatif yang konsisten untuk merapatkan jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar.

11. Memupuk perpaduan dan keharmonian antara masyarakat pelbagai kaum dan agama, memelihara kestabilan politik dan keselamatan negara, dan memacu pembangunan ekonomi yang mapan demi kepentingan rakyat dan negara.

12. Mengamalkan prinsip-prinsip Rukunegara serta mendukung Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri-Negeri.


Sejarah pembinaan Jambatan Muar


Jambatan Sultan Ismail merupakan jambatan pertama yang dibina merentangi Sungai Muar yang menghubungkan Bandar Maharani dengan Tanjung Agas.

Cadangan untuk membina jambatan Muar dan Batu Pahat itu telah dimasukkan di dalam Rancangan Malaya Kedua (1961-1966) oleh Jabatan Kerja Raya dan diumumkan oleh Menteri Kerjaraya ketika itu, Tun V.T Sambanthan. 

Pada tahun 1960 kerajaan menerima 25 tender dari 10 firma yang berminat di mana dua daripadanya merupakan syarikat dari Perancis yang berpangkalan di sini. Kerajaan terpaksa menunggu hampir 4 tahun bagi mendapatkan pembiayaan bagi membina jambatan tersebut.

Akhirnya, pada bulan Julai 1964 kerajaan telah mengumumkan dua buah syarikat tempatan iaitu Wing Co. Ltd dan Development Services Ltd telah memenangi tender berjumlah RM5.2 juta bagi kedua-dua buah jambatan Muar & Batu Pahat.


Bagi Jambatan Sultan Ismail Muar, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM3.25 juta bagi kerja-kerja pembinaannya. Kerajaan berjaya mendapatkan pembiayaan pinjaman dari Chase Manhattan Bank. Kerja-kerja pembinaanya telah dimulakan pada penghujung tahun 1965 dan siap sepenuhnya pada awal tahun 1967. Ianya dibina hanya 1.5 kilometer dari Tangga Batu iaitu Terminal Feri Penambang Muar.

Jambatan sepanjang 1,264 kaki (385 meter) dibina dengan keluasan 24 kaki (7 meter) bagi lorong kenderaan, 8 kaki (2 meter) bagi laluan motosikal/basikal, dan 5 kaki bagi lorong pejalan kaki. Ianya boleh menampung bebanan sebanyak 500 tan bagi setiap 100 kaki (30 meter).

Bagi menyiapkan jambatan ini, 4 pontun digunakan untuk membawa pembancuh konkrit, simen, pasir dan kren setinggi 120 dengan lif seberat 50 tan di mana sebanyak 2 buah jeti dibina khusus untuk memuatkan acuan rasuk konkrit.

Jambatan tersebut dibina di atas 48 cerucuk besi khas yang diimport dari Jerman dan diperkuat dengan 82 cerucuk konkrit. Dianggarkan lebih daripada 9,000 meter padu konkrit dan 2100 tan keluli serta tenaga kerja sebanyak 130 orang telah digunakan ketika pembinaan jambatan tersebut.

Dengan pembinaan jambatan ini, pengguna jalan raya dari Johor Bahru ke Melaka ketika itu telah menjimatkan lebih kurang 64 km berbanding melalui jalan Segamat-Tangkak-Jasin.

Untuk menangani kebanjiran lalulintas akibat dari pembinaan jambatan tersebut, 4 buah bulatan (roundabout) telah dibina dengan kos sebanyak RM1 juta iaitu Bulatan Jalan Yahya, Bulatan Jalan Bakri, Bulatan Jalan Sulaiman dan Bulatan Jalan Khalidi.

Jambatan Muar telah dirasmikan oleh DYMM Sultan Johor Almarhum Sultan Ismail ibni Almarhum Sultan Ibrahim pada hari Sabtu 16 April 1967 jam 10.30 pagi dan dinamakan secara rasmi sebagai Jambatan Sultan Ismail. 
Sejurus dengan perasmian jambatan tersebut, perkhidmatan feri atau Penambang Muar telah ditamatkan berkuatkuasa tengah malam Jumaat 15 April 1967.


Jambatan Sultan Ismail Muar merupakan jambatan kedua di Malaysia ketika itu yang mempunyai tol selepas Jambatan Yahya Petra di Kelantan. Sebuah plaza tol berharga RM80,000 telah dibina di Tanjung Agas bagi mengutip tol bagi menampung kos pembinaan jambatan tersebut.

Pada mulanya, kerajaan mengumumkan bahawa harga tol yang dikenakan adalah sebanyak RM0.25 bagi motosikal, RM0.75 bagi kereta dan RM1.75 bagi kenderaan berat seperti lori dan bas.

Selepas pembukaanya harga tol telah dinaikkan kepada RM0.50 bagi motosikal, RM1.50 bagi kereta dan teksi manakala RM3.50 bagi kenderaan berat seperti lori dan bas. Ini telah mengundang bantahan dari penduduk terutamanya pengusaha bas dan teksi di mana pada mulanya mereka memulaukan penggunaan jambatan tersebut.

Setelah pelbagai bantahan dibuat terutamanya daripada peniaga dan sektor industri, maka mulai 1 Julai 1971, Perdana Menteri Kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak telah mengumumkan pengurangan tol kepada RM0.50 bagi kereta dan RM1.00 bagi kenderaan berat seperti lori dan bas manakala bagi pengguna motosikal ianya adalah percuma.

Kemudian pada suatu lawatan Allahyarham Tun Abdul Razak ke Muar pada Mei 1975, beliau mengumumkan bahawa tol yang dikenakan bagi Jambatan Sultan Ismail Muar telah dimansuhkan.

Sumber : Muzium Muar

Dealer OneXOX di Kampung Tanjung Rimau Dalam


Selain dari menjadi usahawan pendidikan dan servis komputer, saya juga merupakan "Authorised Dealer" bagi kadsim OneXOX Sendirian Berhad (ONEXOX)di Kampung Tanjung Rimau Dalam.

Penduduk di sekitar Kampung Tanjung Rimau Dalam, Alor Gajah Melaka seperti di Pulau Sebang, Padang Sebang dan Gadek, boleh mendapatkan kadsim super jimat ini dengan hanya RM10.00 sahaja. Boleh kekalkan nombor lama ataupun guna sahaja nombor baru.

Dengan menggunakan kadsim ONEXOX, pengguna boleh mendapatkan manfaat seperti berikut :


Dengan ONEXOX selain dari menjadi pengguna biasa, anda boleh menjadi wakil pengedar atau penjual dengan modal permulaan hanya RM90.00 SAHAJA (bagi pengguna kadsim ONEXOX sedia ada) dan RM100.00 bagi pengguna baru.

Dalam pakej keusahawanan ONEXOX ini, anda mendapat :

SUB DEALER
  • Harga pakej Subdealer RM90
  • Akses penuh sistem pengedar (OneSys)
  • 5 keping simkad ONEXOX (Starter Pack / MNP)
  • Layak terima insentif 10% (1 Tier)

Setelah mendaftar, anda akan menerima email/sms ID & password untuk :

Onesys - Sistem ONEXOX yang anda gunakan untuk melihat insentif, hierarki, topup dan lain-lain.
http://onesys.onexox.my/index.php

Setelah anda menerima kesemua di atas, anda sudah boleh mulakan bisnes ini.

Jumlah modal atau jumlah kadsim untuk dijual, boleh ditambah mengikut kemampuan modal anda.

Sebagai subdealer, SETIAP pengguna yang anda daftarkan, anda akan menerima 10% incentive daripada nilai topup setiap customer anda. Contoh:

100 user x RM50 (andaian purata topup bulanan) = RM5,000 x 10% = RM500 incentive anda dapat yang akan dimasukkan ke akaun bank anda setiap 15hb-18hb bulan berikutnya.

INI TIDAK TERMASUK UNTUNG RUNCIT E-RECHARGE (jika anda masukkan modal untuk jual topup ONEXOX).

INSENTIF INI BERTERUSAN SELAGI PELANGGAN ANDA MENGGUNAKAN KADSIM ONEXOX.

Syarat kelayakan automatik ke status Dealer (Insentif 4 Tier) mesti ada 20 user aktif beserta minima topup RM5.00

Untuk mendapatkan penerangan lanjut mengenai plan penjimatan yang ada pada kadsim ONEXOX ini, buat temujanji dengan saya di kawasan berdekatan.

************************************
Ahmad Zaki (Authorised Dealer DYSD21131)

No.tel : 0l231237O5 (Whatsapp)

Al Quran ada jawapan misteri binaan Piramid Giza di Mesir


Piramid di Mesir termasuk dalam senarai 7 keajaiban di dunia. Ia terus menjadi misteri mengenai kaedah pembinaannya kerana pada zaman piramid mula dibina, belum ada teknologi untuk mengangkut batu besar.

Para ilmuwan barat akhirnya menemukan bagaimana cara membangun piramida di zaman ketika belum ada teknologi mengangkat batu-batu besar. New York Times pada 23 April 2008 menerbitkan hasil kajian terbaru para ilmuwan, yang menemukan bahwa piramid tidak hanya dibuat dengan batu alam tetapi juga dari olahan tanah yang dipanaskan.

Hasil kajian itu menguatkan penelitian Michel Barsoum dari Drexel University di Philadelphia yang menemukan bahawa sebahagian blok primadi dibuat dari tanah yang dibakar.

Journal of American Ceramic Society juga pernah menerbitkan hasil penelitian serupa yang menunjukkan bahwa Firaun menggunakan jenis tanah slurry untuk membangun piramid dan monumen yang tinggi. 


Penelitian itu juga menyimpulkan, tidak mungkin mengangkat batu seberat ribuan kilogram. Karenanya Firaun menggunakan batu alam untuk dasar piramid, sedangkan untuk bahagian atas ia menggunakan tanah yang dipanaskan hingga mengeras seperti batu.

Hasil penelitian Profesor Davidovits juga menunjukkan hal yang sama. Ia meneliti batu piramid terbesar dengan menggunakan mikroskop elektron. Yang mengejutkan, ia menemukan jejak reaksi cepat yang menunjukkan bahawa batu tersebut dibuat dari lumpur.

Kesimpulan para ilmuwan melalui serangkaian penelitian di abad 21 itu ternyata telah didahului oleh Al Quran 14 abad sebelumnya.

Al Quran menerangkan:

وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ

“Dan Fir’aun berkata: ‘Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui Tuhan bagimu selain aku. Maka wahai Haman, bakarlah untukku tanah liat kemudian buatkanlah untukku bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahwa Dia termasuk orang-orang pendusta.” (Al-Qashash: 38)

Ayat ini menjelaskan bahwa teknik pembuatan bangunan tinggi yang dilakukan oleh Firaun adalah dengan membakar tanah liat. Hal yang sama seperti kesimpulan para ilmuwan.

Masya Allah... ayat ini hanyalah salah satu bukti keajaiban Al Quran. Bahwa Al Quran sesuai, bahkan mendahului pengetahuan. Tidakkah ini membuat kita semakin beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta’a dan kitabNya serta Rasul-Nya?


Sumber : tarbiyah . net

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan