Kebanyakkan dari masyarakat kita pasti akan melihat 
dan membandingkan tahap pencapaian anak-anak mahupun pencapaian diri 
sendiri berbanding orang lain dalam pelbagai bidang seperti pendidikan 
dan pekerjaan. Contohnya jika anak-anak tidak mencapai tahap "cemerlang" seperti yang dikehendaki ibu bapa, maka anak itu selalunya akan lebih disalahkan. Banyak faktor yang boleh diteliti bagi menilai tahap 
perbezaan pencapaian itu dan salah satunya ialah perbezaan atau 
kecenderungan individu pada otak sebelah kiri dan kanan.
Penyelidik-penyelidik
otak manusia mendapati bahawa kedua-dua hemisfera otak manusia (kiri dan kanan)
berbeza dalam memproses sesuatu. Perbezaan utama
antara otak kiri dan kanan dalam pembentukan aktiviti adalah
seperti rajah di bawah :
| 
 
Otak kiri | 
 
Otak kanan | 
  | 
 
Rasional 
Lisan 
Lurus (linear) 
Pasif / menerima 
Terancang & berstruktur 
Bukan gerakan 
Pengiraan 
Penulisan 
Melihat bahagian-bahagian 
Teori 
Mengawal perasaan 
Bunyi bahasa | 
 
Intuitif 
Penglihatan / ruangan 
Sintesis 
Bulatan 
Interaktif 
Bersesuaian dan spontan 
Gerakan / tarian 
Pola, model, bentuk 
Lukisan 
Melihat perhubungan dan keseluruhan 
Amalan 
Bebas dengan perasaan 
Bunyi semulajadi 
Muzik 
 | 
 Manakala aktviti-aktiviti yang dipercayai diproses di kedua-dua otak adalah
seperti berikut : 
Otak kiri
¨      
Mengira
¨      
Memberi bukti
¨      
Mengingat semula fakta atau konsep
¨      
Membaca serta
membuat analisis
¨      
Melapor
¨      
Segala bentuk
analisis
 
¨      
Menyurih
¨      
Melukis carta
¨      
Melukis graf
¨      
Memberi contoh
¨      
Menyalin nota
¨      
Menilai secara
objektif
 ¨      
Melihat
bahagian-bahagian 
¨      
Memberi
sifat-sifat perbezaan 
¨      
Menyelesaikan masalah dengan pemikiran logik 
¨      
Mendengar bunyi
bahasa
¨      
Menyenarai dan
menkategorikan
¨      
Rasional
Otak kanan
¨      
Mencipta, mereka
bentuk, main peranan, simulasi
¨      
Drama kreatif,
lakonan
¨      
Penulisan
kreatif
¨      
Gerakan, tarian
¨      
Membaca serta
membuat sintesis
¨      
Segala bentuk
sintesis
¨      
Geometri
¨      
Demonstrasi
¨      
Membuat ujikaji
¨      
Bentuk (shapes)
 
¨      
Membuat pola
atau corak
¨      
Memeta fikiran
(mind mapping)
¨      
Sumbangsaran
atau percambahan fikiran
¨      
Menggambarkan
¨      
Semua bentuk
sajak
¨      
Semua bentuk
seni
¨      
Mendengar,
melihat, menggerak
¨      
Analogi
¨      
Semua aktiviti
intuitif
¨      
Ukiran
¨      
Lakaran
¨      
Memberi
sifat-sifat persamaan
¨      
Melihat
perhubungan dan keseluruhan
¨      
Menilai secara
subjektif
¨      
Melukis
¨      
Fotografi
¨      
Mendengar bunyi
semulajadi
¨      
Main muzik,
mencipta lagu
Oleh yang demikian, ibu bapa dan keluarga harus melihat kecemerlangan anak-anak atau ahli keluarga dari sudut perspektif yang lebih terbuka sebelum "menjatuhkan hukum" pada individu yang dimaksudkan.  Ibu bapa harus bijak dan segera menilai kecenderungan anak-anak mereka sama ada anak itu lebih kepada penggunaan otak kiri, otak kanan ataupun seimbang kedua-dua bahagian otak.  Dengan itu ibu bapa dapat merancangan "perjalanan" pembelajaran dan kerjaya anak mengikut keserasian diri anak masing-masing.
Begitu juga dengan individu yang ingin mencapai kecemerlangan dalam hidup.  Mereka perlu melakukan kerja atau aktiviti yang bersesuaian dengan keserasian diri serta kecenderungan otak mereka.  Jika ini dapat dilakukan, maka tiada insan yang akan tercicir dalam pembelajaran, kerjaya dan arus kemodenan.