PNBRK TD membantu mangsa dalam pencemaran bahan kimia di Pasir Gudang


CBRNC - Nuclear, Biological, Radiological & Chemical Army Centre ataupun
PNBRK TD - Pusat Nuklear, Biologi, Radiologi & Kimia Tentera Darat di bawah Kor Rejimen Askar Jurutera Diraja (RAJD) yang berpangkalan di Markas 3 Divisyen, Kem Terendak Melaka telah diaturgerakkan bagi membantu mangsa dalam kejadian pencemaran bahan kimia di sekitar kawasan Pasir Gudang, Johor Bahru, Johor.

Kewujudan unit ini adalah dimana Tentera Darat Malaysia (TDM) telah berpengalaman melalui pelbagai misi bersama-sama dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menghadapi ancaman Nukluer, Biologi, Radiologi dan Kimia semasa di dalam situasi peperangan moden (Modern Warfare) di abad ini dan berharap TDM memiliki sebuah unit yang berkemampuan untuk menghadapi ancaman senjata nuklear, biologi dan kimia menerusi Batalion Siap Sedia Tentera Darat dibawah kelolaan Kor RAJD. 

"Pasukan ini menerima pengiktirafan dari pihak PBB dan diterima serta layak untuk menyertai misi dan siapsedia diatur gerakkan ke luar negara," - Menurut Mantan Panglima Tentera Darat Malaysia, Jeneral Datuk Sri Zulkiple bin Kassim.

Hanya terdapat sebuah Unit sahaja bagi Tentera Darat di Malaysia seumpamanya dan mempunyai kepakara 'mencuci' atau 'mengnyah chemicals / bahan nuklear' yang terkena tubuh manusia/kawasan.

Semoga dipermudah segala kerja-kerja operasi membantu mangsa bencana pencemaran kimia di Pasir Gudang khususnya Taman Pasir Putih.

Sama-samalah kita berdoa agar dipermudahkan segala urusan dan kerja-kerja mereka agar bumi Pasir Gudang khasnya dan Malaysia amnya terhindar dari pencemaran dan musibah yang melanda. Aamiin. "Pray For Pasir Gudang"

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan