TIP PILIHAN: Biar kecil asalkan berhasil

Tips dari Irfan Khairi.

Terlalu banyak perniagaan saya lihat "membesar" dengan cepat dan kemudiannya, habis rebah... kalau tak rebah pun, "surviving". Take note, saya gunakan perkataan "membesar" bukan maksudnya "mengembang". Perniagaan yang mengembang is good. Perniagaan yang membesar ni adalah, bila belum mempunyai pelanggan yang ramai, atau belum ada banyak job, terus menyewa ofis besar... ofis mahal. Belum jadi hebat, terus beli kereta besar. Belum banyak jobs, terus dapatkan ramai pekerja... untuk meramaikan pejabat yang besar tu tadi.

Perkara ini sering terjadi oleh kerana salah anggap bahawa, untuk menjalankan perniagaan yang berjaya, perlu ada kesemuanya besar - pejabat, kereta, pekerja (ramai... bukan besar. kalau pekerja besar,lain cerita ). Usahawan beranggap, kalau semuanya "kautim", semuanya boleh nampak dek mata, perniagaan pun akan jadi besar dan hebat. Tidak semestinya! Pada peringkat awal, apa yang penting, bukanlah pejabat, kereta, pekerja dan sebagainya, tetapi, apa yang penting adalah pastikanterdapatnya pelanggan! Pastikan terdapatnya jobs berbayar untukdilakukan. Bila anda mendapatkan semuanya besar-besar, nanti overhead perniagaan pun besar juga. Dan sekiranya tiada aktiviti perniagaan atau kurang aktiviti perniagaan untuk menampung overhead yang besar, maka di situlah banyak perniagaan terperangkap dalam kitaran"surviving". Maklumlah, overhead sampai RM15,000-RM20,000 sebulan. Maknanya nak cover cost sahaja perlu business >RM20,000.

Itu baru cost... nak bayar diri sendiri dan promosi perniagaan,bagaimana pula? Jadi, berhati-hati bila memulakan perniagaan. Jangan terperangkap dengan kitaran ini. Seperti saya, dan ramai lagi usahawan-usahawanlain, start small. Kembang sedikit demi sedikit. Tak salahnya bermula kecil. Jaringan gergasi BodyShop, Cadbury, HP semuanyabermula dengan hanya tempat kecil sahaja dengan diri sendirisebagai usahawan, penjual dan melayan pelanggan! Bak kata mentor saya jutawan senyap, Chef Li: Biar kecil, asalkan berhasil!

ps: Dapatkan strategi 8 mentor jutawan di http://www.irfankhairi.com/mentor

~ sumber dari :( http://by112w.bay112.mail.live.com/mail/ApplicationMain_13.1.0132.0805.aspx?culture=en-MY&hash=1225877014# )

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan