Satu lagi pengalaman GAGAL yang amat menggembirakan

Assalamualaikum..., salam sejahtera....,

Sebelum ini penulis telah banyak mengalami peristiwa kegagalan, sama ada berskala besar atau kecil. Namun peristiwa yang terbaru ini, mempunyai ironinya yang tersendiri.

Melalui syarikat milik penulis iaitu ICT Niaga Enterprise, penulis telah mendapat tempahan Unit Pemprosesan Pusat ( CPU ) dari GIATMARA KOTA MELAKA. L.O yang penulis terima tersebut bertarikh 10/03/2008, namun pada 02/06/2008 apabila penulis menghadiri mesyuarat Kelab Usahawan GIATMARA Melaka di GIATMARA KOTA MELAKA, seorang "pekerja" di tempat tersebut memberitahu pada penulis bahawa tempahan itu dibatalkan atas alasan "valid time" untuk L.O tersebut melebihi 3 bulan, sedangkan mengikut perkiraan penulis, masih ada lagi masa beberapa hari untuk penulis mengumpul modal untuk mengambil barang dari pembekal. Nampaknya mereka telah membatalkan lebih awal dari tarikh "valid time" 3 bulan.

Macam cerita dongeng, penulis yang merupakan penuntut lepasan GIATMARA KOTA MELAKA sendiri tidak mendapat simpati serta sokongan untuk menjayakan urusniaga ini. Sebenarnya mereka boleh mendahulukan cek bayaran pesanan / tempahan tersebut kepada penulis ataupun melanjutkan lagi tarikh 3 bulan itu, kerana penulis telah bersusah-payah membuat projek & ambil upah yang kecil nilainya, buat pinjam atas pinjam, namun masih tak cukup modal lagi RM1690.00.

Bukannya penulis tidak berusaha untuk selesaikan masalah kekurangan modal. Segalanya telah penulis cuba. Dengan pihak TEKUN pula, masa yang diambil untuk menilai permohonan pinjaman lama sangat, iaitu selama 45 hari. Itu belum tentu dapat atau tak. Cuma penulis belum lagi berjumpa & buat pinjaman dari "Ah Long" atau "Ah Ngah". Ada juga bekas pengajar GIATMARA tersebut, "marah" kepada penulis sebab kononnya kerana dialah penulis telah mendapat "projek" dari GIATMARA KOTA MELAKA, tetapi penulis pula yang tidak dapat menyelesaikannya. Dia bertanya kepada penulis, adakah penulis telah jajakan surat L.O itu kepada bank...

Cuba pembaca fikirkan, bank mana yang nak luluskan projek kecil yang bernilai lingkungan RM4 ribu...? Jawapan pada penulis..: "TAK ADA LANGSUNG!!!". Pihak bank akan pandang pada projek bernilai puluhan ribu ringgit dan ke atas sahaja. Dahlah dahulu pengajar itu telah menolak kepala penulis dengan jarinya, tapi sampai sekarang tidak minta maafpun... (menunjal kepada orang lain dengan jari atau dengan apa saja adalah satu perbuatan kurang ajar). "Pekerja" yang memberitahu tentang pembatalan tempahan itu telah menggunakan intonasi suara, gaya bahasa dan mimik muka yang boleh menyakitkan hati orang lain, orang yang tak ada perasaan sahaja yang tak rasa apa-apa, penulis faham maksud tersirat, cuma penulis malas nak cakap banyak dengan "kaki Blue" itu.

Namun ironinya, penulis juga berterima kasih yang teramat sangat pada pihak berkenaan kerana menghadiahkan pengalaman kegagalan ini pada penulis. Sebabnya kita hanya dapat belajar dengan lebih banyak dari KEGAGALAN, berbanding dengan kejayaan sahaja...

~p/s : tak merajuk cuma hati terguris sikit...
Previous Post
Next Post
Related Posts

Promosi

Babab.net