BN bakal hilang 13 lagi kerusi Parlimen?


Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), pemerintah terbesar di Sarawak, akan keluar daripada BN walaupun pemangku pengerusi gabungan itu, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi merayu mereka untuk tidak berbuat demikian.

Langkah PBB ini akan mengghaibkan 13 kerusi Parlimen daripada BN, sekali gus melemahkan lagi gabungan yang baru hilang kuasa memerintah negara selepas enam dekad.

Pada pilihan raya umum yang lalu, BN menang 79 kerusi.Penarikan diri PBB dan kemungkinan parti-parti Sarawak yang daripada BN boleh menyebabkan pemimpin Umno dan BN keluar parti beramai-ramai.  

Memetik laporan  The Malaysian Insight, sumber memberitahu bahawa Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg memberitahu keputusan keluar parti itu kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad pada 31 Mei lalu.


Abang Johari juga meyakinkan Dr Mahathir, Sarawak akan menyokong kerajaan Pakatan Harapan (Harapan) "dalam hal-hal melibatkan kepentingan Sarawak dan kepentingan Malaysia secara menyeluruh".

Selepas pertemuan di Putrajaya, Abang Johari bertemu Zahid di Kuala Lumpur. Pada pertemuan itu, pemangku presiden Umno itu merayu pada Abang Johari yang juga pengerusi BN Sarawak, untuk tidak meneruskan penarikan diri PBB dari BN.

Zahid menggunakan perkataan "hancur", kata seorang sumber BN, membayangkan masalah gabungan itu sekiranya kehilangan 19 kerusi Sarawak di Parlimen.

BN hanya ada 79 daripada 222 kerusi di Parlimen selepas pilihan raya umum 9 Mei lepas, dengan 13 daripadanya milik PBB, parti kedua terbesar dalam BN. Abang Johari ialah presiden PBB.

"Zahid memberitahu Abang Jo bahawa BN akan hancur jika PBB keluar," kata sumber itu.

Jawapan Abang Johari terhadap rayuan Zahid ialah PBB boleh kalah dalam pilihan raya negeri pada 2021 jika ia tidak menjarakkan diri daripada BN yang terpalit rasuah.

Dalam PRU14, BN Sarawak bertanding semua 31 kerusi persekutuan tetapi hanya menang 19, keputusan yang mengejutkan bagi negeri yang sekian lama dianggap "deposit tetap" BN.

Ketua Menteri Sarawak itu pada 16 Mei lepas, mendedahkan BN negeri sedang menimbang kedudukannya dalam gabungan itu selepas PRU14 dan kemungkinan membentuk gabungan baru terdiri daripada parti-parti politik di Sarawak.

Keputusan meninggalkan BN itu bagaimanapun hanya akan disahkan selepas PBB berunding dengan tiga lagi parti komponen BN di Sarawak: Parti Rakyat Sarawak (PRS), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Pembangunan Progresif (PDP).

Parti Rakyat Bersatu (UPP) yang pro BN juga mungkin dimasukkan dalam gabungan baru yang dicadangkan itu.

SUPP dilaporkan membuat keputusan keluar BN dalam mesyuarat jawatankuasa kerja pusat pada malam 15 Mei tetapi belum diumumkan.

Sumber : Sinar Harian

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan