Melaka kembali berasap (berjerebu) : beserta gambar

 

Maklumat daripada Jabatan Alam Sekitar menunjukkan Melaka dan Johor mempunyai kadar jerebu tertinggi di Malaysia setakat ini kerana pembakaran hutan yang berlaku di Sumatera, Indonesia yang dibawa oleh angin.

Pada hari ini, jerebu kembali melanda negeri Melaka. Pagi-pagi lagi saya dah terbau kayu terbakar.  Keadaan seperti semasa saya membakar sampah di kampung. Kalau negara kita yang buat hal macam ni, bukan main bising lagi negara-negara jiran.

Masalah yang dibuat oleh penduduk di Sumatera menyusahkan orang lain.  Semasa dahulu dalam tahun 1990-an, pernah juga berlaku hal sebegini, malah lebih dasyat.  Semasa itulah topeng-topeng keselamatan telah popular dan dijual di mana-mana kedai.  Bermacam warna dan jenis.  Kali ini topeng-topeng itu kembali laku.

Berikut adalah gambar yang saya rakam semasa waktu pagi di sekitar Jalan Tun Ali dan Jalan Hang Tuah, Melaka  :


 
Jalan Tun Ali


 
Pemandangan Stadium Hang Tuah (a.k.a Stadium Kubu)


 
Jalan Hang Tuah

Model kereta Kancil dikeluarkan semula secara rahsia: design baru,paling mesra alam

Perodua Kancil (dikenali sebagai Perodua Nippa di pasaran United Kingdom dan Daihatsu Ceria di pasaran Indonesia) merupakan sebuah kereta kecil yang pertama dikeluarkan oleh Perusahaan Automobil Kedua (PERODUA).Ia mula dilancarkan pada Ogos 1994. Ia dinamakan Kancil sempena nama seekor binatang bijak yang pernah muncul dalam cerita-cerita kanak-kanak zaman dahulu.

Tetapi, penjualan Perodua Kancil berhenti pada 2009 dengan penjualan 722,223 buah, dan ia telah bertukar kepada model Perodua Kelisa.

Namun kini dengan secara rahsia, ada usaha pihak tertentu untuk mengembalikan kereta kancil ke dalam pasaran Malaysia.  Kereta ini dikatakan paling mesra alam berbanding dengan model yang sedia ada dalam kategori yang sama.  Berikut adalah salah satu gambar model Kancil yang diubahsuai yang dapat "dicuri" :
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

 


 
Ceria Selalu.....

Bola Sepak Liga FAM : Melaka FA - YBU Perak (23 Jun 2013)



Ayuh anak-anak Melaka yang masih setia menyokong skuad bola sepak negeri, agar datanglah ke Stadium Hang Tuah (Stadium Kubu) pada hari Ahad (23 Jun 2013), bermula jam 4.45 petang. Masuk adalah percuma. 

**Pastikan anda dah solat terlebih dahulu sebelum datang. Di stadiumpun ada surau... Semoga sokongan anda lebih diberkati Illahi... amin..


Keputusan Perlawanan :

Melaka FA 2 - 1 YBU Perak

Mengapa ada batu kerikil di landasan keretapi?


Sama ada anda perhatikan atau tidak, hampir di sepanjang rel kereta api biasanya terdapat batu kerikil yang terletak di bawah dan pada samping kanan dan kiri rel kereta api. Batu kerikil ini memang sengaja disebar di sekitar rel keretapi tersebut. Dan ternyata batu kerikil ini mempunyai fungsi yang sangat penting untuk menunjang keberadaan rel kereta api yang berdiri di atasnya.

Berikut adalah sebab-sebab batu kerikil banyak diletakkan di sekitar landasan keretapi :

1.Sebenarnya
batu kerikil pada sekitar rel keretapi adalah sebagai penyendal/penyokong. Dengan adanya lapisan batu kerikil ini struktur rel dapat menjadi lebih stabil agar keretapi yang berjalan di atasnya dapat berjalan dengan baik.

2.Batu kerikil ini juga berfungsi untuk menyerap getaran (shock absorber) yang terjadi ketika kereta api sedang melalui landasan. Maka gegaran yang terjadi ketika keretapi melintas dapat dikurangkan dan landasan keretapi pun tidak cepat rosak dan boleh digunakan untuk masa yang lama.

3.Fungsi berikutnya iaitu untuk memperlambatkan air hujan dari terus mengalir ke tanah. Fungsi ini berperanan untuk mencegah terjadinya pengikisan tanah atau hakisan pada tanah di sekitar rel keretapi. Dimana bila hal ini terjadi maka boleh menyebabkan kemalangan serius bagi kenderaan yang melintasinya.

4.Batu kerikil juga berfungsi untuk menghalang tumbuhan menjalar di sekitar rel. Tumbuhan menjalar di sekitar rel secara langsung atau tidak langsung boleh menyebabkan penggemburan tanah di bawahnya. Hal ini tentunya dapat membahayakan kerana jika tanah di bawah rel tidak stabil maka akan dapat membahayakan perjalanan kereta api dan struktur rel akan tercabut dari tempatnya.

Superman sekarang dah tahu cara betul pakai seluar dalam


Superman: Man of Steel adalah sebuah filem superhero Amerika Syarikat berdasarkan watak DC Comics dengan nama sama yang diarahkan oleh Zack Snyder dan diterbitkan oleh Christopher Nolan. Filem versi terkini mengenai superman ini secara asasnya masih mengekalkan beberapa watak-watak lama yang telah bersama dengan siri filem Superman.  Namun sebelum versi terbaru filem ini dicipta, Superman menjadi mainan dan cemuhan sebilangan masyarakat di seluruh dunia. 

Bukannya tidak menghargai "pertolongan" dan "jasa baik" Superman dalam membantu orang ramai, sebaliknya dia dicemuh kerana imejnya yang menampakkan kejanggalan dan kebodohan iaitu memakai "seluar dalam" (yang sepatutnya berada di dalam) di luar seluar panjangnya.

Kini untuk siaran tahun 2013, pihak penerbit atau pengarah filem ini telah membuat beberapa ubahsuai pada pakaian adiwira ini iaitu struktur fabrik pakaian (baju & seluar panjang) kelihatan lebih berelastik dan bersisik. Dan paling penting seluar dalam Superman tidak kelihatan di luar.  Cuma yang tak berubah ialah seluarnya yang ketat menampakkan bentuk bahagian sulitnya... adoi...!


Perbezaan adiwira "Superman" tahun 1980-an (kiri) dan tahun 2013 (kanan)

Bisnes Bundle

Bisnes Air Balang

Bisnes Penghantaran Makanan